Vandaag stond er weer spaghetti op het menu, lpg spaghetti.
De installatie zit met stekkers ingebouwd zodat de boel makkelijk los kan om dan samen met blok eruit gehaald te kunnen worden. Er is ook niet in de kabelboom van de auto zelf geknipt/gesoldeerd, dat vind ik zonde om te doen.
Alles aangesloten, best een hele berg aan braai, knip en knijpwerk.
Voordat ik naar huis ging het eerste stuk in de textieltape gezet, helaas nog geen foto van.
Het eind is in zicht...
Wat erin komt is een Prins VSI, dat is dampgasinjectie en een installatie van de 3e generatie die voldoet aan de G3 norm. Alleen is de XM te oud om G3 op kenteken en daarmee de mrb korting te krijgen. Vanaf 1994 is het mogelijk om een G3 aantekening op het kenteken te krijgen mits de importeur bij de RDW een G3 aantekening op de typegoedkeuring heeft gekregen.
De terminologie rondom LPG installaties is ook wel wat verwarrend met G1,2 en 3. De G staat voor generatie, dus gasinstallaties van de 1e, 2e en 3e generatie:
G1: Dampgas (verdamper) met een stelschroef, ongeregeld
G2: Dampgas (verdamper) met een stappenmotortje, enigzins geregeld (op het lambdasignaal en gasklepsensor)
G3: Geregelde installatie met dampgasinjectie (VSI met verdamper) of vloeibaar gasinjectie (LPI met hogedrukpomp in tank)
Het verwarrende is dat sommige G2 installaties voldoen aan de norm om G3 op kenteken te krijgen.
G3 en LPI zijn dus niet altijd hetzelfde. LPI is een installatie van de 3e generatie, maar kan in een auto ingebouwd zijn van 1994 of vroeger die geen G3 op kenteken kan krijgen.
Het volledige verhaal is dat er nu een kabelboom in komt van net 1 modeljaar jonger. Die zit net wat beter in de isolatie en sommige stekkers zijn beter uitgevoerd. Deze draad is het enige verschil dat ik tegenkom en ik kan het niet plaatsen... Dus wie heeft de gouden tip?
Geen concrete aanwijzig dat het zo is, geen ervaring met type 1 elektrische zaken. Maar zou het een (extra) mogelijkheid kunnen zijn om waardes uit te lezen van de sonde?
Thx voor het meedenken, het zit niet in de 2x2 draadjes van de lambdasonde zelf. De blauw/witte draad zit in de ECU kabelboom die naar de lambdasonde toe gaat, in het laatste stukje waar dat stukje kabelboom zich splitst in 2 stekkertjes voor de lambdasonde.
Geen echt idee wegens geen ervaring met type 1, maar...
Diagnostische draad misschien? Dus om iets uit te lezen?
Is dit nu een draad in de nieuwe kabelboom? Of de oude? Misschien dat als ik het type motor + ORGAnr heb dat bij de kabelboom hoort, het draadje op een elektrisch schema valt terug te vinden.
Een blauw met wit draadje, enkeladerig is volgens mij niet heel veel-voorkomend.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het is vandaag opgelost. Ik bedacht mij dat ik best veel foto's maak en herinnerde mij dat ik een oude foto van dat gebied heb. Wat voor verbinding het is weet ik niet, maar wel dat het nu goed zit. Ik heb nu daar nog 1x een zwarte draad en female stekker over met een constante plus erop, waarvan ik vermoed dat dat zo hoort.
Jammer dat je nu (gezien je nieuwe topic) tegen het volgende oploopt. Ik kan je er helaas niet verder bij helpen dan hard voor je te duimen dat je die vraag ook weet op te lossen. In ieder geval is het een goede methode van je om zo een lijstje op te stellen van dingen die je wil/moet meten.
Anders kan je jezelf helemaal gek gaan zoeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Lekker bezig zo. Chris, de sloper bij het magazijn begint aardig ontleed te raken. Begin september gaan we op een vrijdag de motor en bak eruit halen. Het liefst zien we de dame daarna z.s.m. de shredder in gaan, wat er van over is tenminste. Mocht je nog interesse hebben in de dorpels, stuur dan een mail naar het magazijn. De demontage van de motor staat gepland op vrijdag 4 september en wij hebben niet het plan de dorpels eruit te slijpen. De volgende sloper staat overigens alweer in de planning.
Thx voor de melding. Zal een mailtje sturen. Timing komt wat ongelegen, zit in de lappenmand en heb veel pijnlijke ongemakken op dit moment. Hopelijk zijn die weg voordat de sloper geruimd wordt.
De XM zit in elkaar en is weer rijdbaar. Helaas is de "nieuwe" bak (nog) niet goed. De bak schakelde erg raar en gaf bijgeluiden. Dat was wel heel erg balen. Met de verkoper is het gelukkig goed samenwerken. De symptomen leken wel heel erg sterk op de welbekende governorringen, waarvan ik een nieuw setje toegestuurd heb gekregen.
Vandaag heb ik dus weer aan de XM gewerkt:
- Een ecu storingsmelding verholpen, lambdastekker zat verkeerd
- de aansluiting van spruitstuk naar kat lekte ondanks een nieuwe donutpakking. Deze is nu zo goed als dicht met hulp van een nieuw setje bouten en veren.
Ook ben ik vandaag met de bak bezig geweest, de governorringen waren verdacht. Eenmaal onderweg om de boel open te maken viel op dat er voorgangers geweest zijn bij her vervangen van de o-ringen:
En met de governor eenmaal op de werkbank kwam er ook een aap ergens uitzetten:
Op de foto zijn drie metalen ringen te zien, dat hoort 1x metalen ring te zijn en 2x rubber o-ring. Geen wonder dat dat ding raar schakelt. Met die metalen ringen dicht het nooit af en kloppen de oliedrukverhoudingen van geen kant.
Ik had goede hoop dat na monteren van de juiste o-ringen het probleem opgelost zou zijn. Helaas, de bak schakelt niet door vanaf 2. Er zit ook nog een gek bijgeluid in maar dat heb ik ondertussen kunnen herleiden naar een hitteschild dat interessante geluiden maakt. Het niet doorschakelen is het enige en laatste probleem, helaas een best wel essentieel probleem.
Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat de bak mechanisch in orde is en dat het in de hydraulische aansturing ergens mis gaat. Wellicht ook niet gek gezien dat de bak 3 jaar droog op een plank gelegen heeft. De verkoper stuurt een goed brein op. Als dat niet de fix is... nou ja, dan kijken we dan weer verder.
Halleluja, wat een bevalling was dat al met al. Er is goed nieuws, de bak schakelt weer helemaal zoals het hoort. Warm, koud, kickdown, etc, alles prima.
Het brein dat er in zat daar waren meerdere dingen mee aan de hand. Er zat zelfs een plaat los. Er is een brein van een goed schakelende bak in gezet, opgestuurd door verkoper van de bak. (geen idee wat ze met die bak dan weer gedaan hebben...) Vanavond post ik nog wel een filmpje, nu even geen tijd voor.
De vering blijft nog op stug staan, de verbruiksinfo op de boordcomputer geeft geen sjoege (zijn gerelateerd denk ik) en de uitlaat lekt nog steeds een beetje. Donderdag verder om die puntjes te verhelpen en het laatste LPG stukje te doen. Komende maandag wordt de LPG installatie gekeurd.
Iemand nog een tip/suggestie hoe boordcomputer aan zijn verbruiksinfo komt? Welke signalen worden gebruikt?
Volgens mij krijgt de boordcomputer een snelheidssignaal vanuit de splitter van de snelheidsmeterkabel, net als een originele Cruise Control. Althans: als ik die stekker los koppel, doet mijn boordcomputer ook niets meer.
Bovenstaande storing is opgelost. Ik had de stekker van de pulsgever in de tellerkabel vernieuwd. De aftermarket cruisecontrol takt daar ook van af, die twee draadjes had ik verkeerd om weer terug gezet waardoor de pulsgever op beide contacten aan massa zat.
Vandaag voor de lpg keuring geweest. Helaas nog geen goedkeur, maar dat had een administratieve reden. De homologatiedocumenten van de LPG tank bleken niet compleet. Ondertussen heb ik die al wel in de mail zitten van de Poolse fabrikant. Verder was alles prima in orde en moest er alleen even afgesteld worden. Morgen weer even langs en afmelden.
Zonder kapje:
Detail:
Met kapje:
Gascomputer en onderbreekrelais:
Verdamper en drooggasfilter (die laatste zit onder zekeringenbakje voor accu):
Tank 60l bruto:
Gasknop:
Het rijdt prima. Het zit alleen zo allemachies vol en krap dat ik als de dood ben dat er iets per ongeluk doorschuurt en ik het niet op tijd door heb...
805 zit volgens "Circuit_Diagrams.pdf" (bladz. 40 "Cooling / AirConditioning) ergens onder het handschoenenvak en zou een gele 5polige stekker hebben. Ik weet niet helemaal hoe dit bij een type 1 zit, maar bij type 2 zit dat spul dacht ik naast het handleiding-vakje in het schopbord van de passagier verwerkt. En anders toch net wat hoger bij de "kiekert" en kachelblower.
Wat ook daar in de buurt zit is de zogenoemde "bitron" (nr53 (15polig zwart)). Deze mag ook de airco uitschakelen in geval van een te hoge koelwatertemperatuur. Onlangs was mijn bruinstekkerige sensor van het koelwater kaduuk. Bitron dus in noodloop en de airco mocht niet meer meedoen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Thx. het is idd een kwestie van even uitzoeken waarom de boel niet schakelt zoals het hoort. Hoe kwam je erachter dat de Bitron in "noodloop" zat? Fans hoog/laag werken bij mij zoals het hoort namelijk.
Fans draaiden continue op max snelheid.Vreemde is wel dat ik de Bitron heb gewisseld voor een ander welke werkt, en dat die géén noodloop heeft. Die liet de koelwatertemp gewoon vrolijk tot over de 96gr oplopen. (uiteindelijk was het dus een defecte koelwatertemp.sensor)
Nadat deze sensor was vervangen ging de airco ook weer aan. Stond ook in de documentatie van de Bitron dat deze dus in geval van een t hoge watertemp de airco uitschakeld. De condensor jaagt namelijk anders hete lucht door een radiator die toch al moeite heeft met koelen.
Beetje laat trouwens.., maar jij hebt met je type 1 wagen geen Bitron maar een Cartier. Deze hebben een iets andere stekker. Dus of de Cartier ook de Airco mag uitschakelen moet ik even nalopen op een elektrisch schema.
Kan je mij je orga nummer vertellen? Dan kan ik als ik wat tijd heb ook even met je meekijken in de boeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
thx voor het aanbod. Ondertussen ben ik weer wat stappen verder. Bij relais 805 staat op het schema nummer 52, nummer 52 is de zekeringenkast. Daar heb ik relais 805 ook aangetroffen. Zo zie je maar weer, goed lezen... Alle nodige info is staat op het schema, mits je maar leest.
Mijn XM heeft overigens wel zo'n mooi Bitron Video kastje onder het dashboardkastje, wat overigens prima schakelt. Alle signalen zijn ook aanwezig.
Ik vermoed nu een druksensor (pressostaat op de droger) die kuren heeft.
Hm.., ik dacht dat ok al aan de hand van de tekening die je hier had geplaatst. Blijkt dus dat dat versimpelde schema wat ik vaak raadpleeg dus ook niet geheel foutloos is.
Een pressostaat met kuren is uiteraard mogelijk. Als je deze doormeet moet ie (bij een gevuld systeem) over pen 1 & 2 doorverbonden zijn. Vanaf pen 1 komt namelijk (bij draaiende motor) de 12Volt die de magneetkoppeling van de compressor laat werken. Als deze niet doorverbonden zijn dan is de druk in het aircosysteem te laag en mag de pomp uit zelfbescherming niet werken (of je pressostaat is kapot).
Pen 3 & 4 moeten juist niet doorverbonden zijn. Die worden pas doorverbonden als de druk in het aircosysteem te hoog word en de pomp uitgeschakeld dient te worden.
Mocht je nu die prssostaat willen vervangen... Lief zijn!@! Bij mijn weten heb ik dat ding met minder dan vingerkracht aangedraait. Toch was een halve seconde later m'n complete motorruimte fluoriserend groen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De pressotaat zit met een schräder ventiel op de droger gemonteerd. Met de verkeerde lengste schroefdraad van de pressostaat wordt het ventiel geopend voordat de boel dicht is...
Bij mij is het ventiel gewoon bruut in tweeën gebroken. Denk dat het te wijten valt aan temperatuur en/of druk. De airco had namelijk op dat moment al een behoorlijke tijd gedraait. Dus de volle 17 á 23 bar stond er wellicht nog zo'n beetje op.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Einde van de winter. Tijd om de XM uit de mottenballen te halen en klaar te maken voor de apk op 1 mei. Heb nog wat dingen voor de APK te doen:
- oliedruksensor rechtsachter op het blok blijft maar lekken.
- Er lekt ergens achter het blok LHM
- Aansluiting spruitstuk/kat lekt
Verder wil ik:
- sierlijsten rondom netjes maken. Er komt goudkleurige folie op. (niet origineel, I know, maar beter dan die bloemkolen die er nu op zitten)
- de voorste uitlaatdemper komt soms tegen de middentunnel aan. Is allemaal wat krap en om de een of andere reden hangt die niet lekker
- schoonmaken
Ook zit ik met wat LPG dingetjes. De minivuller bij de tankvuldop pakt ergonomisch erg slecht uit. Ik ben eigenlijk de enige die kan tanken zonder lakbeschadigingen. De vuller gaat denk ik verhuizen naar de trekhaak. En als het echt niet anders wil, dan misschien toch maar een gat in de bumper. En de tank daar zit de 80% begrenzer soms van vast. Multivalves blijken kwetsbare dingen, was ik al voor gewaarschuwd (nadat ik de boel al aangeschaft had...)
Mmm... folie op sierlijsten hebben al meerdere mensen geprobeerd (waaronder ik) maar omdat die bloemkolen bobbelig zijn zie je die daar dwars doorheen.
Bij de club hebben we regelmatig redelijk goede sierstrips in het magazijn liggen. Daar heb ik vorig jaar ook weer wat exemplaren gescoord. Ik heb er nog 3 voor de voorportieren en daarvan moeten er 2 op mijn Multimedia en 1 op reserve is ook wel fijn. Op mij Turbo-ct zijn ze ook niet perfect meer.
Ik heb wel een aardig stapel voor de achterportieren. Daar mag je er wel 2 van hebben.
Ik heb een keer iemand gezien die gewoon 2 halve sierstrippen tegen elkaar had gemonteerd. Die had zijn bloemkolen afgezaagd en de rest weer opgevuld met een donorstukje. In het midden zat een klein naadje maar dat zag je bijna niet.
Vandaag stond er weer spaghetti op het menu, lpg spaghetti.
De installatie zit met stekkers ingebouwd zodat de boel makkelijk los kan om dan samen met blok eruit gehaald te kunnen worden. Er is ook niet in de kabelboom van de auto zelf geknipt/gesoldeerd, dat vind ik zonde om te doen.
Alles aangesloten, best een hele berg aan braai, knip en knijpwerk.
Voordat ik naar huis ging het eerste stuk in de textieltape gezet, helaas nog geen foto van.
Het eind is in zicht...
Handig om de LPG installatie ook direct in te bouwen. Je kunt er mooi bij nu.
Is dat dan G3 of LPi of is dat hetzelfde?
__________
Crepuscule
Wat erin komt is een Prins VSI, dat is dampgasinjectie en een installatie van de 3e generatie die voldoet aan de G3 norm. Alleen is de XM te oud om G3 op kenteken en daarmee de mrb korting te krijgen. Vanaf 1994 is het mogelijk om een G3 aantekening op het kenteken te krijgen mits de importeur bij de RDW een G3 aantekening op de typegoedkeuring heeft gekregen.
De terminologie rondom LPG installaties is ook wel wat verwarrend met G1,2 en 3. De G staat voor generatie, dus gasinstallaties van de 1e, 2e en 3e generatie:
G1: Dampgas (verdamper) met een stelschroef, ongeregeld
G2: Dampgas (verdamper) met een stappenmotortje, enigzins geregeld (op het lambdasignaal en gasklepsensor)
G3: Geregelde installatie met dampgasinjectie (VSI met verdamper) of vloeibaar gasinjectie (LPI met hogedrukpomp in tank)
Het verwarrende is dat sommige G2 installaties voldoen aan de norm om G3 op kenteken te krijgen.
G3 en LPI zijn dus niet altijd hetzelfde. LPI is een installatie van de 3e generatie, maar kan in een auto ingebouwd zijn van 1994 of vroeger die geen G3 op kenteken kan krijgen.
Een vraag namens Chris: In de kabelboom van de lambda sonde zit deze stekker. Weet iemand waar die van is ?
__________
Crepuscule
Thx Veen!
Het volledige verhaal is dat er nu een kabelboom in komt van net 1 modeljaar jonger. Die zit net wat beter in de isolatie en sommige stekkers zijn beter uitgevoerd. Deze draad is het enige verschil dat ik tegenkom en ik kan het niet plaatsen... Dus wie heeft de gouden tip?
Geen concrete aanwijzig dat het zo is, geen ervaring met type 1 elektrische zaken. Maar zou het een (extra) mogelijkheid kunnen zijn om waardes uit te lezen van de sonde?
Thx voor het meedenken, het zit niet in de 2x2 draadjes van de lambdasonde zelf. De blauw/witte draad zit in de ECU kabelboom die naar de lambdasonde toe gaat, in het laatste stukje waar dat stukje kabelboom zich splitst in 2 stekkertjes voor de lambdasonde.
Geen echt idee wegens geen ervaring met type 1, maar...
Diagnostische draad misschien? Dus om iets uit te lezen?
Is dit nu een draad in de nieuwe kabelboom? Of de oude? Misschien dat als ik het type motor + ORGAnr heb dat bij de kabelboom hoort, het draadje op een elektrisch schema valt terug te vinden.
Een blauw met wit draadje, enkeladerig is volgens mij niet heel veel-voorkomend.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het is vandaag opgelost. Ik bedacht mij dat ik best veel foto's maak en herinnerde mij dat ik een oude foto van dat gebied heb. Wat voor verbinding het is weet ik niet, maar wel dat het nu goed zit. Ik heb nu daar nog 1x een zwarte draad en female stekker over met een constante plus erop, waarvan ik vermoed dat dat zo hoort.
Ah okay. Mooi zo.
Jammer dat je nu (gezien je nieuwe topic) tegen het volgende oploopt. Ik kan je er helaas niet verder bij helpen dan hard voor je te duimen dat je die vraag ook weet op te lossen. In ieder geval is het een goede methode van je om zo een lijstje op te stellen van dingen die je wil/moet meten.
Anders kan je jezelf helemaal gek gaan zoeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Lekker bezig zo. Chris, de sloper bij het magazijn begint aardig ontleed te raken. Begin september gaan we op een vrijdag de motor en bak eruit halen. Het liefst zien we de dame daarna z.s.m. de shredder in gaan, wat er van over is tenminste. Mocht je nog interesse hebben in de dorpels, stuur dan een mail naar het magazijn. De demontage van de motor staat gepland op vrijdag 4 september en wij hebben niet het plan de dorpels eruit te slijpen. De volgende sloper staat overigens alweer in de planning.
Thx voor de melding. Zal een mailtje sturen. Timing komt wat ongelegen, zit in de lappenmand en heb veel pijnlijke ongemakken op dit moment. Hopelijk zijn die weg voordat de sloper geruimd wordt.
De XM zit in elkaar en is weer rijdbaar. Helaas is de "nieuwe" bak (nog) niet goed. De bak schakelde erg raar en gaf bijgeluiden. Dat was wel heel erg balen. Met de verkoper is het gelukkig goed samenwerken. De symptomen leken wel heel erg sterk op de welbekende governorringen, waarvan ik een nieuw setje toegestuurd heb gekregen.
Vandaag heb ik dus weer aan de XM gewerkt:
- Een ecu storingsmelding verholpen, lambdastekker zat verkeerd
- de aansluiting van spruitstuk naar kat lekte ondanks een nieuwe donutpakking. Deze is nu zo goed als dicht met hulp van een nieuw setje bouten en veren.
Ook ben ik vandaag met de bak bezig geweest, de governorringen waren verdacht. Eenmaal onderweg om de boel open te maken viel op dat er voorgangers geweest zijn bij her vervangen van de o-ringen:
En met de governor eenmaal op de werkbank kwam er ook een aap ergens uitzetten:
Op de foto zijn drie metalen ringen te zien, dat hoort 1x metalen ring te zijn en 2x rubber o-ring. Geen wonder dat dat ding raar schakelt. Met die metalen ringen dicht het nooit af en kloppen de oliedrukverhoudingen van geen kant.
Ik had goede hoop dat na monteren van de juiste o-ringen het probleem opgelost zou zijn. Helaas, de bak schakelt niet door vanaf 2. Er zit ook nog een gek bijgeluid in maar dat heb ik ondertussen kunnen herleiden naar een hitteschild dat interessante geluiden maakt. Het niet doorschakelen is het enige en laatste probleem, helaas een best wel essentieel probleem.
Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat de bak mechanisch in orde is en dat het in de hydraulische aansturing ergens mis gaat. Wellicht ook niet gek gezien dat de bak 3 jaar droog op een plank gelegen heeft. De verkoper stuurt een goed brein op. Als dat niet de fix is... nou ja, dan kijken we dan weer verder.
Halleluja, wat een bevalling was dat al met al. Er is goed nieuws, de bak schakelt weer helemaal zoals het hoort. Warm, koud, kickdown, etc, alles prima.
Het brein dat er in zat daar waren meerdere dingen mee aan de hand. Er zat zelfs een plaat los. Er is een brein van een goed schakelende bak in gezet, opgestuurd door verkoper van de bak. (geen idee wat ze met die bak dan weer gedaan hebben...) Vanavond post ik nog wel een filmpje, nu even geen tijd voor.
De vering blijft nog op stug staan, de verbruiksinfo op de boordcomputer geeft geen sjoege (zijn gerelateerd denk ik) en de uitlaat lekt nog steeds een beetje. Donderdag verder om die puntjes te verhelpen en het laatste LPG stukje te doen. Komende maandag wordt de LPG installatie gekeurd.
Iemand nog een tip/suggestie hoe boordcomputer aan zijn verbruiksinfo komt? Welke signalen worden gebruikt?
Poeh, gelukkig maar Chris!
De overige klusjes zijn dan waarschijnlijk een peuleschil vergeleken met deze monsterklus...
__________
Crepuscule
Goed bezig Chris!
Volgens mij krijgt de boordcomputer een snelheidssignaal vanuit de splitter van de snelheidsmeterkabel, net als een originele Cruise Control. Althans: als ik die stekker los koppel, doet mijn boordcomputer ook niets meer.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Bovenstaande storing is opgelost. Ik had de stekker van de pulsgever in de tellerkabel vernieuwd. De aftermarket cruisecontrol takt daar ook van af, die twee draadjes had ik verkeerd om weer terug gezet waardoor de pulsgever op beide contacten aan massa zat.
Vandaag voor de lpg keuring geweest. Helaas nog geen goedkeur, maar dat had een administratieve reden. De homologatiedocumenten van de LPG tank bleken niet compleet. Ondertussen heb ik die al wel in de mail zitten van de Poolse fabrikant. Verder was alles prima in orde en moest er alleen even afgesteld worden. Morgen weer even langs en afmelden.
Zonder kapje:
Detail:
Met kapje:
Gascomputer en onderbreekrelais:
Verdamper en drooggasfilter (die laatste zit onder zekeringenbakje voor accu):
Tank 60l bruto:
Gasknop:
Het rijdt prima. Het zit alleen zo allemachies vol en krap dat ik als de dood ben dat er iets per ongeluk doorschuurt en ik het niet op tijd door heb...
Nu een andere puzzel:
Wie weet waar relais 805 zit?
Pressostaat van de airco krijgt opeens geen plus meer waardoor de aircopomp niet inschakelt.
Oh, je hebt de tank dwars geplaatst? Ja dan heb je wel wat meer aan je achterbak.
Ziet er netjes uit Chris. Ook onder de motorkap!
__________
Crepuscule
805 zit volgens "Circuit_Diagrams.pdf" (bladz. 40 "Cooling / AirConditioning) ergens onder het handschoenenvak en zou een gele 5polige stekker hebben. Ik weet niet helemaal hoe dit bij een type 1 zit, maar bij type 2 zit dat spul dacht ik naast het handleiding-vakje in het schopbord van de passagier verwerkt. En anders toch net wat hoger bij de "kiekert" en kachelblower.
Wat ook daar in de buurt zit is de zogenoemde "bitron" (nr53 (15polig zwart)). Deze mag ook de airco uitschakelen in geval van een te hoge koelwatertemperatuur. Onlangs was mijn bruinstekkerige sensor van het koelwater kaduuk. Bitron dus in noodloop en de airco mocht niet meer meedoen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Thx. het is idd een kwestie van even uitzoeken waarom de boel niet schakelt zoals het hoort. Hoe kwam je erachter dat de Bitron in "noodloop" zat? Fans hoog/laag werken bij mij zoals het hoort namelijk.
Fans draaiden continue op max snelheid.Vreemde is wel dat ik de Bitron heb gewisseld voor een ander welke werkt, en dat die géén noodloop heeft. Die liet de koelwatertemp gewoon vrolijk tot over de 96gr oplopen. (uiteindelijk was het dus een defecte koelwatertemp.sensor)
Nadat deze sensor was vervangen ging de airco ook weer aan. Stond ook in de documentatie van de Bitron dat deze dus in geval van een t hoge watertemp de airco uitschakeld. De condensor jaagt namelijk anders hete lucht door een radiator die toch al moeite heeft met koelen.
Beetje laat trouwens.., maar jij hebt met je type 1 wagen geen Bitron maar een Cartier. Deze hebben een iets andere stekker. Dus of de Cartier ook de Airco mag uitschakelen moet ik even nalopen op een elektrisch schema.
Kan je mij je orga nummer vertellen? Dan kan ik als ik wat tijd heb ook even met je meekijken in de boeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
thx voor het aanbod. Ondertussen ben ik weer wat stappen verder. Bij relais 805 staat op het schema nummer 52, nummer 52 is de zekeringenkast. Daar heb ik relais 805 ook aangetroffen. Zo zie je maar weer, goed lezen... Alle nodige info is staat op het schema, mits je maar leest.
Mijn XM heeft overigens wel zo'n mooi Bitron Video kastje onder het dashboardkastje, wat overigens prima schakelt. Alle signalen zijn ook aanwezig.
Ik vermoed nu een druksensor (pressostaat op de droger) die kuren heeft.
Hm.., ik dacht dat ok al aan de hand van de tekening die je hier had geplaatst. Blijkt dus dat dat versimpelde schema wat ik vaak raadpleeg dus ook niet geheel foutloos is.
Een pressostaat met kuren is uiteraard mogelijk. Als je deze doormeet moet ie (bij een gevuld systeem) over pen 1 & 2 doorverbonden zijn. Vanaf pen 1 komt namelijk (bij draaiende motor) de 12Volt die de magneetkoppeling van de compressor laat werken. Als deze niet doorverbonden zijn dan is de druk in het aircosysteem te laag en mag de pomp uit zelfbescherming niet werken (of je pressostaat is kapot).
Pen 3 & 4 moeten juist niet doorverbonden zijn. Die worden pas doorverbonden als de druk in het aircosysteem te hoog word en de pomp uitgeschakeld dient te worden.
Mocht je nu die prssostaat willen vervangen... Lief zijn!@! Bij mijn weten heb ik dat ding met minder dan vingerkracht aangedraait. Toch was een halve seconde later m'n complete motorruimte fluoriserend groen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De pressotaat zit met een schräder ventiel op de droger gemonteerd. Met de verkeerde lengste schroefdraad van de pressostaat wordt het ventiel geopend voordat de boel dicht is...
Bij mij is het ventiel gewoon bruut in tweeën gebroken. Denk dat het te wijten valt aan temperatuur en/of druk. De airco had namelijk op dat moment al een behoorlijke tijd gedraait. Dus de volle 17 á 23 bar stond er wellicht nog zo'n beetje op.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Einde van de winter. Tijd om de XM uit de mottenballen te halen en klaar te maken voor de apk op 1 mei. Heb nog wat dingen voor de APK te doen:
- oliedruksensor rechtsachter op het blok blijft maar lekken.
- Er lekt ergens achter het blok LHM
- Aansluiting spruitstuk/kat lekt
Verder wil ik:
- sierlijsten rondom netjes maken. Er komt goudkleurige folie op. (niet origineel, I know, maar beter dan die bloemkolen die er nu op zitten)
- de voorste uitlaatdemper komt soms tegen de middentunnel aan. Is allemaal wat krap en om de een of andere reden hangt die niet lekker
- schoonmaken
Ook zit ik met wat LPG dingetjes. De minivuller bij de tankvuldop pakt ergonomisch erg slecht uit. Ik ben eigenlijk de enige die kan tanken zonder lakbeschadigingen. De vuller gaat denk ik verhuizen naar de trekhaak. En als het echt niet anders wil, dan misschien toch maar een gat in de bumper. En de tank daar zit de 80% begrenzer soms van vast. Multivalves blijken kwetsbare dingen, was ik al voor gewaarschuwd (nadat ik de boel al aangeschaft had...)
Genoeg te doen dus... en dat na een winter dat ik een oude camper opgeknapt heb. Dat was ook een monsterklus trouwens! Megoed, die is nu klaar voor de verhuur: https://paulcamper.nl/camper-huren/akkrum/gouwe-ouwe-36744/
Mmm... folie op sierlijsten hebben al meerdere mensen geprobeerd (waaronder ik) maar omdat die bloemkolen bobbelig zijn zie je die daar dwars doorheen.
Bij de club hebben we regelmatig redelijk goede sierstrips in het magazijn liggen. Daar heb ik vorig jaar ook weer wat exemplaren gescoord. Ik heb er nog 3 voor de voorportieren en daarvan moeten er 2 op mijn Multimedia en 1 op reserve is ook wel fijn. Op mij Turbo-ct zijn ze ook niet perfect meer.
Ik heb wel een aardig stapel voor de achterportieren. Daar mag je er wel 2 van hebben.
__________
Crepuscule
Ik heb een keer iemand gezien die gewoon 2 halve sierstrippen tegen elkaar had gemonteerd. Die had zijn bloemkolen afgezaagd en de rest weer opgevuld met een donorstukje. In het midden zat een klein naadje maar dat zag je bijna niet.
xxxxxxm
Hallo Chris.
Ik heb 2 xm-en waar ik vanaf wil. Een uit 1996 en 1 uit 1998. Ze staan op deze site inklusief foto's.
Misschien is dit wat voor jou? Kijk maar es.
Mvg Klaas Koning, Hoogezand
Pagina's