Tot hoever moet je nu de koelvloeistof bijvullen. Zie in het expansievat geen enkel teken en zo'n wit dingetje zit er ook niet in. Weet mij te herinneren dat het wel bij de Xantia en een BX zat. Moet dat ook in het expansievat zitten van een XM?
Heb de oude dop er weer op gezet en kijk of dat wat verschil maakt. Waterpomp werkt wel volgens mij, er stroomt wat als motor warm genoeg is.
Ga wel binnenkort de thermostaat weer vervangen en hoop dat ik een slecht exemplaar heb gekregen. Een tijd terug heb ik wel als noodoplossing voor een radiatorlek gebruik gemaakt van Barn's Leak Korrels en daarna is de koelvloeistof wel 3 keer vervangen en de radiotor, waterpomp en de thermostaat.
Tsja: hoe weet je nu of die meter precies de juiste temperatuur aan geeft. Xm heeft vorig jaar bij Beeke aan een Lexia gehangen en de waardes van de Lexia kwamen overeen met de meter.
Volgens mij moet een diesel na warmlopen zo rond de 85 graden blijven staan ongeacht de buitentemperatuur en de belasting van de motor.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Jabaars XM 2.1 TD
Dat doet ie bij mij idd. Bij normale belasting 85-90 graden. Volle zomer, file, bergop, zwaar beladen, airco kan het nog wel eens iets hoger uitvallen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Snap er helemaal niets meer van. Dop vervangen en niveau verlaagd tot 2cm boven dat ding. Ineens blijft met ingeschakelde airco het gewoon op zo rond de 90 graden staan.
Zal toch niet zo zijn dat het niet zo helemaal werken van de kachelventilator hierop invloed heeft.
Ik loop nog weleens te mopperen op dat ding. Vandaag haalde ik op de snelweg bij Enschede ineens een hele mooie auto in en het was een XM en nog wel een Gris Perle. Mooie auto en wat een mooie strakke lijnen.
Na even zwaaiennaarbestuurderbesefteikdatikzelfook in zo'nmooieXMaanhetrijden was en ik ben weerom. Komendedagennaar de dealer vooreennieuwethermostaat. Radiator doorspoelen en kijken of dat help. Zoniet dan wordt het ietwat problematisch, want dan vermoed ik dat ik een waterpomp heb die net vers vervangen is het gewoon niet goed doet. Gewoon een slecht exemplaar gekregen.
Dan kan weer voor de 3e keer de ditributie eraf
Dan moet ik ook nog olieverversen en de LHM, dieselpompdichtsmeren. Daarna op naarBelgië vooreenanderedieselpomp die noglekvrij is. Daarna moet ik ook nog het linkerraammechanisme maken en de kachelventilator.
Een hoop gedoe terwijl er een XM TD te koop staat (wel een automaat) bij Ton van Soest voor 1650 euro. Maar ja, dan begint het allemaal weer opnieuw met het blijven kunnen rijden in een XM.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Jabaars XM 2.1 TD
Houd moed, Jabaar. Het is idd een prachtige auto. En je kent de huidige gebreken goed; je hebt redelijk goed in kaart wat er nog moet gebeuren. Dat helpt, want dan kan je gaan afstrepen. Een andere auto brengt altijd weer onzekerheid met zich mee. Bovendien lijkt die bij Ton van Soest al bijna verkocht, zie: http://xmclub.nl/forum/aanschaf-xm-21-td-automaat
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag weer aan de klus geweest. Nieuwe thermostaat erin gezet. Eerst deze getest in een pannetje en deze ging netjes helemaal open zo in de buurt van 80 graden. Heb voor de zekerheid gekozen en een exemplaar gekocht voor een automaat, mocht dat problemen geven deze winter dan stop ik er wel weer een nieuwe in. Klusje valt wel mee, ondanks dat dat ding achterop het blok zit. Na wat ruimte maken kom je goed bij de 3 boutjes (eigenlijk 1 meer voor dat klemmetje) .De oude in een pannetje gestopt en deze ging maar half open.
Had dat ook toen kunnen doen bij montage van de vorige. Had geen zin gehad, want hij gaat wel open en weet ik veel hoever de thermostaat open moet gaan. Nu wel. Temperatuur is nu minder grillig. Kan er nog niets van zeggen, want denk dat alle lucht er nog niet uit is.
Ondertussen geïnformeerd naar de kosten voor het testen en oplappen van de dieselpomp. Ze waren niet zo happig op dat klusje. Gaat snel naar de 400 euro en dan geen garantie dat die lekvrij blijft. Revisie nog niet gevraagd.
Ga denk ik toch maar langs de Belg en dan maar een eind rijden en hopen dat die de demontage en montage overleefd.
Temperatuur is weer onder controle. Denk dat nu wel alle lucht eruit is. Vandaag multiriem uit voorzorg vervangen. De riem zat er zo'n 20.000 km in terwijl de dieselpomp lekt. Moet zeggen dat het er nog redelijk uit zag. Vervangen valt wel mee en de kosten zijn zo rond de 35 euro voor een Gates riem. Je bent er wel weer zo'n 3 kwartier zoet mee en het geeft toch wat meer zekerheid.
Heb meteen gekeken naar de distributieriem. Ding is nog droog, dus de diesel drupt niet op de distributie. Weet niet of een distributieriem bestand is tegen diesellekkage. Riem schijnt wel niet te kunnen tegen koelvloeistof en olie.
Heb vorige week ooknog 5 liter Shell-olie (10W40) kunnenkopenbij de Action. Had nogeennieuwoliefilterliggen en nieuweknelring. 5W40 doe ikniet, volgensmij is datbijeen diesel van dezeleeftijd en km-stand ietsteveel van hetgoede en te dun. Er zit nu ook10W40 in datbevalt prima.
Heb al een maand 5 liter LHM hier liggen. Denk dat ik die ook maar eens ga vervangen en het vat en filters goed schoon ga maken.
Einde van de maand of begin volgende maand nog even een andere dieselpomp scoren in België. Verkoper moet van mij eerst nog de tissue-test doen en als deze positief is dan haal ik deze pomp op. Mag de pomp overigens wel eerst zelf demonteren. Groot voordeel voor mij, want dan weet ik gelijk hoe het moet. Weet in ieder geval dat het kan zonder de distributie los te maken. Volgens mij is het verwijderen van de HD-pomp wel gemakkelijk. Het gaat om de onderste bout.
Iemand nog tips voor demontage?
Nu nog een vraag: Heb een nieuwe ring voor de carterplug en dat ding is ietwat bol. Naar welke kant moet de bolle kant op de plug? Bolle kant naar de carter toe of er juist van af. Klein ding, toch belangrijk om te weten.
Blijkt dat de koperen ring van de carterplug aan beide kanten bol is en dat het niets uit maakt. Had wat beter moeten kijken.
Voor de statistieken:
Km-stand nu 423.000 km.
vervangen:
Thermostaat en dus ook zo'n 8 liter koelvloeistof (ongeveer 25 euro)
Oliewissel, 5 liter Shell Helix 10W40 en origineel oliefilter van de dealer (ongeveer 35 euro)
Multiriem van Gates 6PK1725 (35 euro)
LHM ververst, vat en filters gereinigd, ongeveer 4 liter LHM (ongeveeer 30 euro voor 5 liter LHM bij Chyparse)
LHM-lek bij de pomp gedicht (was een nieuwe slangeklem op de aanvoerleiding vanaf het vat). Toch in de gaten houden die pomp.
Had eigenlijk ook de remmen moeten gaan bleeden, maar geen zin in.
Dus voor zo'n 125 euro en en wat werk kan die weer. Had veel van de dingen al in huis, maar door het gedoe met de dieselpomp denk je weleens: "Laat ook maar". Heb nu nog tot medio september de tijd om dat probleem op te lossen.
Aanschaf: 21-08 2012 bij km-stand 337.000 voor 650 euro
Nu:
Km-stand 423.000 nu, gereden 86.000 km
Kosten onderhoud: 2500 euro. Kosten zijn niet reëel voor iedereen, want doe veel zelf.
koppeling: laten doen (700 euro)
2 keer distributie vervangen
waterpomp, krukaspoelie,
spanrol multiriem en spanveer: laten doen (425 euro)
Laswerk en APK: laten doen (180 euro)
wat LHM-lekkage gedoe en bollen vullen.
Vullen airco 2 keer: laten doen (200 euro)
3 keer multiriem
interieur leer en verhoger armsteun (150 euro)
regulier onderhoud zoals banden, remblokken, olie en LHM
Zie nu dat ik binnenkort de remblokken voor weer moet gaan vervangen en nieuwe zomerbanden moet hebben.
Vaste kosten 3810 euro
Afschrijving 650 euro (XM is nu wel na zo'n 2 jaar afgeschreven)
Belasting 2310 euro
Verzekering 840 euro
Brandstof 8160 euro
Ga uit van 1 op 15 en dieselprijs van 1,43 euro per liter.
Kosten per kilometer inclusief prive-kilometers wordt dan:
16,8 cent per kilometer.
Het kan er dus net uit met de km-vergoeding van de baas. Moest natuurlijk wel veel zelf doen en onder de auto willen liggen. De afgelopen 2 jaar 2 keer de hulp moeten inroepen van de ANWB.
Leaseauto kon ook. Had dan wel te maken met een bijtelling van netto ongeveer 125 euro per maand.
Absolute klasse! Schrik wel van die belasting die je moest ophoesten.
Wel nog ff de remmen bleeden!
Ik houd de kosten eigenlijk niet meer bij maar heb meer geluk: eigenlijk nog nauwelijks iets hoeven vervangen aan mijn diesel. Een fusee kogel...een 2e hands abs sensor...een paar aandrijfashoezen en een startmotor maar meer schiet me niet te binnen. Alleen gewone dingen als remblokjes en LHM en heel veel olie en Dextron :) Een gebruikt uitlaatpotje...
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Jabaars XM 2.1 TD
Dju, is een automaat zoveel duurder dan een handbak of vergis je je? Ik betaal net iets meer dan 400 euro per kwartaal aan MRB. Voor de Break, wel te verstaan.
En als je het netjes doet moet je ook parkeerkosten, ANWB-lidmaatschap en XMclub lidmaatschap bij erbij optellen als kosten.
Ik heb heel wat meer kosten, maar rij ook een stuk meer (60000 km/jaar). Kan ook niet alles zelf, wat jij zelf doet (distributie en zo laat ik doen). Mijn kosten komen totaal op ruim 12000 bruto/jaar. Omdat de auto zakelijk is, hoef ik hier ook nog eens geen 42% belasting over te betalen, zodat ik op netto ongeveer 12 ct/km kom (bruto 20 ct/km).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Toch handig zo'n forum, waar je elke reparatie post.
HD-pomp lekt nog steeds en uiteraard is het aan de onderkant. Dus ding moet eruit
Zie nu teruglezend dat ik de HD-pomp heb verwisseld voor het exemplaar van de vorige XM en dat bij het exemplaar dat eruit kwam in ieder geval een O-ring is vervangen. Had toen een setje O-ringen gekocht en alleen nummer 5 heb vervangen en de andere nummer 4 nog 3 stuks heb liggen. Bij de reserve-pomp die ringen nog vervangen en de pomp verwisselen.
Mag weer de multi-riem los en bij de demontage van de HD-pomp veel foto's maken hoe alle ringen zitten, want ander komt de pomp bij montage niet meer in lijn met de rest.
Heb dit ook binnen. Kijken wat ik hier mee kan gaan doen.
Tekening op Citroën Service is niet altijd duidelijk. Snap nu de naam van 6 + 2 pomp. Namelijk 6 plunjers (en dus 6 O-ringen) en 2 aansluitingen van de HD-leiding, naast de aanvoerleiding vanaf het LHM-vat. Heb dus veel te weinig ringen in huis.
Bij het losdraaien van de plunjers met een Torx 50 goed opppassen, want ze zitten erg vast. Heb dus bij de reservepomp er 1 niet af kunnen krijgen. Eerst heet stoken schijn te helpen.
Heb bij de huidige HD-pomp de 3 bouten nummer 70 aangedraaid met zo'n gebogen steeksleutel nummer 13 en het lekt niet of nauwelijks meer. Bij de vervanging van de dieselpomp moet de HD-pomp er toch af.
Ik heb die torx50(?weet je dat zeker?Dat is formaat kopbout, ik denk 40) er destijds met een luchtratel eruit getikt. Heetstoken zou ik niet aan beginnen.
Is wel imbus torx T50. Nou ja, je hebt in ieder geval een passend torx sleutel of bitje nodig.
Luchtratel is goed idee. Heb ik niet, dus bij de volgende langs garage gaan, zodat ze die 6 pluggen kunnen lossen. Heet stoken is idd wat riskant met de LHM en volgens mij zijn die pluggen van aluminium. In ieder geval van een zacht soort metaal.
Kort samengevat:
Pluggen loshalen met Torx voor zover mogelijk.
Lukt dat niet dan luchtratel of LHM eruit laten lopen, goed schoonmaken en kort verhitten of met een hamer erop tikken.
Na afloop LHM-pomp vullen met behulp van een trechter met LHM, zodat bij montage er voldoende LHmM inzit en dat ie niet lucht staat te happen
Ben begonnen met het vervrij maken van het blok. Dit in verband met het plan om de dieselpomp te gaan vervangen voor een ander exemplaar. Heb ook een weer prijsopgave binnen voor revisie. Met inruil van de huidige pomp en zonder inbouw zo rond de 1000 euro.
Eerst in de wasstraat voor motorreininging en daarna wat met Dasty om te zien waar het nu precies lekt. Valt mij op dat de aanvoerslang vanaf het LHM-vat naar de HD-pomp bij de pomp op en neer is te schuiven (ongeveer een cm). Denk dat de slang is uitgehard. Ding is niet meer leverbaar helaas. Heb er nog wel een op reserve, maar die zal ook wel uitgehard zijn.
Heb ook een oefendieselpomp thuis om eens te kijken welke ringen er nu precies in zitten en welke zonder demontage zijn te vervangen. Heb nu 2 van de 4 imbusbouten die de 2 helften aan elkaar houden wat vaster gezet en de bout van het afstellen ook wat. Gevolg: het lekt wat minder, of eigenlijk na warm draaien van de motor helemaal niet. Het idee daarachter is dat de O-ringen in de tijd wat vierkant worden en het aandraaien net genoeg is totdat er een ander pomp in zit.
Plan is nu om de beide onderste imbusbouten ook aan te draaien (als ik er bij kan) en dan met die Loctide het ding aan de buitenkant dicht te smeren. Deze Loctide kan tegen diesel en hoge belasting. Deze tip heb ik niet van mijzelf overigens. Het is geen oplossing voor altijd.
Doel is nu om de XM door de APK te slepen in september. Tussendoor zou ik de dieselpomp kunnen gaan vervangen.
Dat het linkerraaam nog steeds niet gemaakt is, de buitentemperatuurmeter geen goede waarde aan geeft en dat de kachelventilator een eigen leven leidt is geen probleem.
Je denkt dat je goed kijkt en toch zie je het niet. Dacht dat de aanvoerslang op de LHM-pomp los zat. Blijkt het pijpje zelf los te zitten. Kon hem er zo helemaal uit trekken. Heb het pijpje vastgelijmd met dat spul van Loctide. Slang weer vastgezet en geen LHM-lekkage meer bij de pomp. Er zit toch geen druk op die aanvoerslang.
Gaat niet zo goed met de XM. Dieselpomp blijft lekken. Heb nieuwe O-ringen geplaatst. Heb de buitenkant dicht gesmeerd met loctide en toch lekt het weer. Andere pomp is nog niet thuis en moet deze voor 4 september gaan halen in Belgie. Probeer hem nu door de APK te slepen.
Wel andere HD-pomp geplaatst, want de actie was toch niet helemaal goed genoeg.
Helaas krijg ik van de sloper de dieselpomp er niet vanaf.
De bovenste 2 moeren gaan prima, maar de onderste helaas niet. Van alles geprobeerd. Pijpsleutel, ratelset met flexibele deel of kniestuk. Onvoldoende grip en natuurlicht geen zicht.
Er is weinig ruimte. Moet de HD-pomp er helemaal vanaf of heb ik ander gereedschap nodig.
Of heeft het wat met volgorde te maken. Dus eerst de onderste en dan pas de 2 bovenste bouten.
Vandaag APK. Heb de dieselpomp nog niet vervangen (alleen goed schoongemaakt en dicht gesmeerd aan de buitenkant met Epoxy-staal van Loctide, de boel goed schoonmaken en hierdoor was dat in ieder geval geen afkeurpunt, pomp zweet iets bij koude start en daarna niet meer eigenlijk).
Wel andere dingen:
- Kenteken verlichting (boeit niet zo)
- Remleidingen achter moet nog beter worden bekeken op putroest (boeit wel, want als er een leiding vervangen moet worden konden ze dat wel even, gewoon bestellen bij de Brezan, stukje ertussen en klaar…)
- Laswerk vorig jaar moet toch nog worden afgemaakt ( 1 deel is niet goed afgelast, mogen ze alsnog doen)
- Fuseekogelhoes LV (kan gekit worden)
- Voorwielen lopen aan (remmen schoonmaken en gangbaar maken)
- Band LV scheef afgesleten ( heb nog steeds de winterbanden eronder en heb wel 2 zomerbanden op velg liggen en toch laten uitlijnen)
- Geen remwerking achter (klinkt bekend als die op de brug heeft gestaan in de normale rijstand).
Garage is heel welwillend en kom er graag. Helaas missen zij de expertise van een XM en van hydroliek, maar dat regel ik wel met hen.
Vervelende is wel dat het verhaal weer opnieuw begint. Thuis wagen in de hoogste stand en weer schiet de retourleiding rechtsachter los met als gevolg dat er veel LHM uit de lekzak komt. Leiding maar weer erin geduwd en weer hetzelfde in de hoogste en middelste stand. Nu leiding met een tyrap vast gezet en in de gewone rijstand gaat het goed. En het inzakken achter en dansen begint weer. Ik zie in de retourleiding bij het vat veel lucht en vooral donkere LHM.
Punt is wel dat bij de nieuwe baas de voorwaarden van KM-vergoeding iets minder gunstig liggen. Dus een lease-auto zit eraan te komen. Kan, maar hoeft niet.
Toch wil ik de XM wel even door de APK halen zonder direct veel kosten te hebben om daarna rustig alles in orde te maken. Kan deze dan eventueel fatsoenlijk verkopen, voordat die in onderdelen weg moet.
Een vraag tussendoor:
Tot hoever moet je nu de koelvloeistof bijvullen. Zie in het expansievat geen enkel teken en zo'n wit dingetje zit er ook niet in. Weet mij te herinneren dat het wel bij de Xantia en een BX zat. Moet dat ook in het expansievat zitten van een XM?
Volgens mij tot bovenrand van het platte metalen uitsteeksel dat in het vat zit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ga zoeken of ik dat ding kan vinden.
Heb de oude dop er weer op gezet en kijk of dat wat verschil maakt. Waterpomp werkt wel volgens mij, er stroomt wat als motor warm genoeg is.
Ga wel binnenkort de thermostaat weer vervangen en hoop dat ik een slecht exemplaar heb gekregen. Een tijd terug heb ik wel als noodoplossing voor een radiatorlek gebruik gemaakt van Barn's Leak Korrels en daarna is de koelvloeistof wel 3 keer vervangen en de radiotor, waterpomp en de thermostaat.
Tsja: hoe weet je nu of die meter precies de juiste temperatuur aan geeft. Xm heeft vorig jaar bij Beeke aan een Lexia gehangen en de waardes van de Lexia kwamen overeen met de meter.
Volgens mij moet een diesel na warmlopen zo rond de 85 graden blijven staan ongeacht de buitentemperatuur en de belasting van de motor.
Dat doet ie bij mij idd. Bij normale belasting 85-90 graden. Volle zomer, file, bergop, zwaar beladen, airco kan het nog wel eens iets hoger uitvallen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Snap er helemaal niets meer van. Dop vervangen en niveau verlaagd tot 2cm boven dat ding. Ineens blijft met ingeschakelde airco het gewoon op zo rond de 90 graden staan.
Zal toch niet zo zijn dat het niet zo helemaal werken van de kachelventilator hierop invloed heeft.
Logisch, met ingeschakelde airco lopen beide fans op vol toeren, zonder airco lopen ze maar half gas.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik loop nog weleens te mopperen op dat ding. Vandaag haalde ik op de snelweg bij Enschede ineens een hele mooie auto in en het was een XM en nog wel een Gris Perle. Mooie auto en wat een mooie strakke lijnen.
Na even zwaaien naar bestuurder besefte ik dat ik zelf ook in zo'n mooie XM aan het rijden was en ik ben weer om. Komende dagen naar de dealer voor een nieuwe thermostaat. Radiator doorspoelen en kijken of dat help. Zoniet dan wordt het ietwat problematisch, want dan vermoed ik dat ik een waterpomp heb die net vers vervangen is het gewoon niet goed doet. Gewoon een slecht exemplaar gekregen.
Dan kan weer voor de 3e keer de ditributie eraf
Dan moet ik ook nog olie verversen en de LHM, dieselpomp dicht smeren. Daarna op naar België voor een andere dieselpomp die nog lekvrij is. Daarna moet ik ook nog het linkerraammechanisme maken en de kachelventilator.
Een hoop gedoe terwijl er een XM TD te koop staat (wel een automaat) bij Ton van Soest voor 1650 euro. Maar ja, dan begint het allemaal weer opnieuw met het blijven kunnen rijden in een XM.
Houd moed, Jabaar. Het is idd een prachtige auto. En je kent de huidige gebreken goed; je hebt redelijk goed in kaart wat er nog moet gebeuren. Dat helpt, want dan kan je gaan afstrepen. Een andere auto brengt altijd weer onzekerheid met zich mee. Bovendien lijkt die bij Ton van Soest al bijna verkocht, zie: http://xmclub.nl/forum/aanschaf-xm-21-td-automaat
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag weer aan de klus geweest. Nieuwe thermostaat erin gezet. Eerst deze getest in een pannetje en deze ging netjes helemaal open zo in de buurt van 80 graden. Heb voor de zekerheid gekozen en een exemplaar gekocht voor een automaat, mocht dat problemen geven deze winter dan stop ik er wel weer een nieuwe in. Klusje valt wel mee, ondanks dat dat ding achterop het blok zit. Na wat ruimte maken kom je goed bij de 3 boutjes (eigenlijk 1 meer voor dat klemmetje) .De oude in een pannetje gestopt en deze ging maar half open.
Had dat ook toen kunnen doen bij montage van de vorige. Had geen zin gehad, want hij gaat wel open en weet ik veel hoever de thermostaat open moet gaan. Nu wel. Temperatuur is nu minder grillig. Kan er nog niets van zeggen, want denk dat alle lucht er nog niet uit is.
Ondertussen geïnformeerd naar de kosten voor het testen en oplappen van de dieselpomp. Ze waren niet zo happig op dat klusje. Gaat snel naar de 400 euro en dan geen garantie dat die lekvrij blijft. Revisie nog niet gevraagd.
Ga denk ik toch maar langs de Belg en dan maar een eind rijden en hopen dat die de demontage en montage overleefd.
Temperatuur is weer onder controle. Denk dat nu wel alle lucht eruit is. Vandaag multiriem uit voorzorg vervangen. De riem zat er zo'n 20.000 km in terwijl de dieselpomp lekt. Moet zeggen dat het er nog redelijk uit zag. Vervangen valt wel mee en de kosten zijn zo rond de 35 euro voor een Gates riem. Je bent er wel weer zo'n 3 kwartier zoet mee en het geeft toch wat meer zekerheid.
Heb meteen gekeken naar de distributieriem. Ding is nog droog, dus de diesel drupt niet op de distributie. Weet niet of een distributieriem bestand is tegen diesellekkage. Riem schijnt wel niet te kunnen tegen koelvloeistof en olie.
Heb vorige week ook nog 5 liter Shell-olie (10W40) kunnen kopen bij de Action. Had nog een nieuw oliefilter liggen en nieuwe knelring. 5W40 doe ik niet, volgens mij is dat bij een diesel van deze leeftijd en km-stand iets teveel van het goede en te dun. Er zit nu ook 10W40 in dat bevalt prima.
Heb al een maand 5 liter LHM hier liggen. Denk dat ik die ook maar eens ga vervangen en het vat en filters goed schoon ga maken.
Einde van de maand of begin volgende maand nog even een andere dieselpomp scoren in België. Verkoper moet van mij eerst nog de tissue-test doen en als deze positief is dan haal ik deze pomp op. Mag de pomp overigens wel eerst zelf demonteren. Groot voordeel voor mij, want dan weet ik gelijk hoe het moet. Weet in ieder geval dat het kan zonder de distributie los te maken. Volgens mij is het verwijderen van de HD-pomp wel gemakkelijk. Het gaat om de onderste bout.
Iemand nog tips voor demontage?
Nu nog een vraag: Heb een nieuwe ring voor de carterplug en dat ding is ietwat bol. Naar welke kant moet de bolle kant op de plug? Bolle kant naar de carter toe of er juist van af. Klein ding, toch belangrijk om te weten.
Blijkt dat de koperen ring van de carterplug aan beide kanten bol is en dat het niets uit maakt. Had wat beter moeten kijken.
Voor de statistieken:
Km-stand nu 423.000 km.
Dus voor zo'n 125 euro en en wat werk kan die weer. Had veel van de dingen al in huis, maar door het gedoe met de dieselpomp denk je weleens: "Laat ook maar". Heb nu nog tot medio september de tijd om dat probleem op te lossen.
Even terug kijken.
Aanschaf: 21-08 2012 bij km-stand 337.000 voor 650 euro
Nu:
Kosten per kilometer inclusief prive-kilometers wordt dan:
16,8 cent per kilometer.
Het kan er dus net uit met de km-vergoeding van de baas. Moest natuurlijk wel veel zelf doen en onder de auto willen liggen. De afgelopen 2 jaar 2 keer de hulp moeten inroepen van de ANWB.
Leaseauto kon ook. Had dan wel te maken met een bijtelling van netto ongeveer 125 euro per maand.
Absolute klasse! Schrik wel van die belasting die je moest ophoesten.
Wel nog ff de remmen bleeden!
Ik houd de kosten eigenlijk niet meer bij maar heb meer geluk: eigenlijk nog nauwelijks iets hoeven vervangen aan mijn diesel. Een fusee kogel...een 2e hands abs sensor...een paar aandrijfashoezen en een startmotor maar meer schiet me niet te binnen. Alleen gewone dingen als remblokjes en LHM en heel veel olie en Dextron :) Een gebruikt uitlaatpotje...
Succes met je pomp issue!
Ierse zoefmachine
Dju, is een automaat zoveel duurder dan een handbak of vergis je je? Ik betaal net iets meer dan 400 euro per kwartaal aan MRB. Voor de Break, wel te verstaan.
En als je het netjes doet moet je ook parkeerkosten, ANWB-lidmaatschap en XMclub lidmaatschap bij erbij optellen als kosten.
Ik heb heel wat meer kosten, maar rij ook een stuk meer (60000 km/jaar). Kan ook niet alles zelf, wat jij zelf doet (distributie en zo laat ik doen). Mijn kosten komen totaal op ruim 12000 bruto/jaar. Omdat de auto zakelijk is, hoef ik hier ook nog eens geen 42% belasting over te betalen, zodat ik op netto ongeveer 12 ct/km kom (bruto 20 ct/km).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beetje een eenzijdig verhaal Jabaar, je kijkt alleen maar naar de kosten, niet wat het je oplevert;
- Je hebt al een hobby dus dat scheelt weer een lidmaatschap van bv de golfbaan, golfclubs, golfkleding etc...
- De tijd dat je onder de wagen ligt kun je niet in de kroeg doorbrengen
- Je rijdt comfortabel dus je hoeft niet na 86000 de fysiotherapeut te bezoeken.
Dus eigenlijk rij je praktisch voor niks!
______________
L' éminence grise
Klopt helemaal Roel. En het houd je van de straat.
Toch handig zo'n forum, waar je elke reparatie post.
HD-pomp lekt nog steeds en uiteraard is het aan de onderkant. Dus ding moet eruit
Zie nu teruglezend dat ik de HD-pomp heb verwisseld voor het exemplaar van de vorige XM en dat bij het exemplaar dat eruit kwam in ieder geval een O-ring is vervangen. Had toen een setje O-ringen gekocht en alleen nummer 5 heb vervangen en de andere nummer 4 nog 3 stuks heb liggen. Bij de reserve-pomp die ringen nog vervangen en de pomp verwisselen.
Mag weer de multi-riem los en bij de demontage van de HD-pomp veel foto's maken hoe alle ringen zitten, want ander komt de pomp bij montage niet meer in lijn met de rest.
Heb dit ook binnen. Kijken wat ik hier mee kan gaan doen.
Als je die loctite gebruikt weet je een ding zeker.
er af gaat ie nooit meer
Tekening op Citroën Service is niet altijd duidelijk. Snap nu de naam van 6 + 2 pomp. Namelijk 6 plunjers (en dus 6 O-ringen) en 2 aansluitingen van de HD-leiding, naast de aanvoerleiding vanaf het LHM-vat. Heb dus veel te weinig ringen in huis.
Op deze site is goed te zien hoe de revisie moet.
In totaal dus aan O-ringen nodig.
1 maal ring nummer 3
7 maal ring nummer 4
3 maal ring nummer 5
Nog een ring van een veerbol.
Bij het losdraaien van de plunjers met een Torx 50 goed opppassen, want ze zitten erg vast. Heb dus bij de reservepomp er 1 niet af kunnen krijgen. Eerst heet stoken schijn te helpen.
Heb bij de huidige HD-pomp de 3 bouten nummer 70 aangedraaid met zo'n gebogen steeksleutel nummer 13 en het lekt niet of nauwelijks meer. Bij de vervanging van de dieselpomp moet de HD-pomp er toch af.
Ik heb die torx50(?weet je dat zeker?Dat is formaat kopbout, ik denk 40) er destijds met een luchtratel eruit getikt. Heetstoken zou ik niet aan beginnen.
Is wel imbus torx T50. Nou ja, je hebt in ieder geval een passend torx sleutel of bitje nodig.
Luchtratel is goed idee. Heb ik niet, dus bij de volgende langs garage gaan, zodat ze die 6 pluggen kunnen lossen. Heet stoken is idd wat riskant met de LHM en volgens mij zijn die pluggen van aluminium. In ieder geval van een zacht soort metaal.
Kort samengevat:
Ben begonnen met het vervrij maken van het blok. Dit in verband met het plan om de dieselpomp te gaan vervangen voor een ander exemplaar. Heb ook een weer prijsopgave binnen voor revisie. Met inruil van de huidige pomp en zonder inbouw zo rond de 1000 euro.
Eerst in de wasstraat voor motorreininging en daarna wat met Dasty om te zien waar het nu precies lekt. Valt mij op dat de aanvoerslang vanaf het LHM-vat naar de HD-pomp bij de pomp op en neer is te schuiven (ongeveer een cm). Denk dat de slang is uitgehard. Ding is niet meer leverbaar helaas. Heb er nog wel een op reserve, maar die zal ook wel uitgehard zijn.
Heb ook een oefendieselpomp thuis om eens te kijken welke ringen er nu precies in zitten en welke zonder demontage zijn te vervangen. Heb nu 2 van de 4 imbusbouten die de 2 helften aan elkaar houden wat vaster gezet en de bout van het afstellen ook wat. Gevolg: het lekt wat minder, of eigenlijk na warm draaien van de motor helemaal niet. Het idee daarachter is dat de O-ringen in de tijd wat vierkant worden en het aandraaien net genoeg is totdat er een ander pomp in zit.
Plan is nu om de beide onderste imbusbouten ook aan te draaien (als ik er bij kan) en dan met die Loctide het ding aan de buitenkant dicht te smeren. Deze Loctide kan tegen diesel en hoge belasting. Deze tip heb ik niet van mijzelf overigens. Het is geen oplossing voor altijd.
Doel is nu om de XM door de APK te slepen in september. Tussendoor zou ik de dieselpomp kunnen gaan vervangen.
Dat het linkerraaam nog steeds niet gemaakt is, de buitentemperatuurmeter geen goede waarde aan geeft en dat de kachelventilator een eigen leven leidt is geen probleem.
Je denkt dat je goed kijkt en toch zie je het niet. Dacht dat de aanvoerslang op de LHM-pomp los zat. Blijkt het pijpje zelf los te zitten. Kon hem er zo helemaal uit trekken. Heb het pijpje vastgelijmd met dat spul van Loctide. Slang weer vastgezet en geen LHM-lekkage meer bij de pomp. Er zit toch geen druk op die aanvoerslang.
Mooi opgelost!
Ierse zoefmachine
Gaat niet zo goed met de XM. Dieselpomp blijft lekken. Heb nieuwe O-ringen geplaatst. Heb de buitenkant dicht gesmeerd met loctide en toch lekt het weer. Andere pomp is nog niet thuis en moet deze voor 4 september gaan halen in Belgie. Probeer hem nu door de APK te slepen.
Wel andere HD-pomp geplaatst, want de actie was toch niet helemaal goed genoeg.
Helaas krijg ik van de sloper de dieselpomp er niet vanaf.
De bovenste 2 moeren gaan prima, maar de onderste helaas niet. Van alles geprobeerd. Pijpsleutel, ratelset met flexibele deel of kniestuk. Onvoldoende grip en natuurlicht geen zicht.
Er is weinig ruimte. Moet de HD-pomp er helemaal vanaf of heb ik ander gereedschap nodig.
Of heeft het wat met volgorde te maken. Dus eerst de onderste en dan pas de 2 bovenste bouten.
Dieselpomp is eraf.
Vandaag APK. Heb de dieselpomp nog niet vervangen (alleen goed schoongemaakt en dicht gesmeerd aan de buitenkant met Epoxy-staal van Loctide, de boel goed schoonmaken en hierdoor was dat in ieder geval geen afkeurpunt, pomp zweet iets bij koude start en daarna niet meer eigenlijk).
Wel andere dingen:
- Kenteken verlichting (boeit niet zo)
- Remleidingen achter moet nog beter worden bekeken op putroest (boeit wel, want als er een leiding vervangen moet worden konden ze dat wel even, gewoon bestellen bij de Brezan, stukje ertussen en klaar…)
- Laswerk vorig jaar moet toch nog worden afgemaakt ( 1 deel is niet goed afgelast, mogen ze alsnog doen)
- Fuseekogelhoes LV (kan gekit worden)
- Voorwielen lopen aan (remmen schoonmaken en gangbaar maken)
- Band LV scheef afgesleten ( heb nog steeds de winterbanden eronder en heb wel 2 zomerbanden op velg liggen en toch laten uitlijnen)
- Geen remwerking achter (klinkt bekend als die op de brug heeft gestaan in de normale rijstand).
Garage is heel welwillend en kom er graag. Helaas missen zij de expertise van een XM en van hydroliek, maar dat regel ik wel met hen.
Vervelende is wel dat het verhaal weer opnieuw begint. Thuis wagen in de hoogste stand en weer schiet de retourleiding rechtsachter los met als gevolg dat er veel LHM uit de lekzak komt. Leiding maar weer erin geduwd en weer hetzelfde in de hoogste en middelste stand. Nu leiding met een tyrap vast gezet en in de gewone rijstand gaat het goed. En het inzakken achter en dansen begint weer. Ik zie in de retourleiding bij het vat veel lucht en vooral donkere LHM.
Punt is wel dat bij de nieuwe baas de voorwaarden van KM-vergoeding iets minder gunstig liggen. Dus een lease-auto zit eraan te komen. Kan, maar hoeft niet.
Toch wil ik de XM wel even door de APK halen zonder direct veel kosten te hebben om daarna rustig alles in orde te maken. Kan deze dan eventueel fatsoenlijk verkopen, voordat die in onderdelen weg moet.
Gewoon een andere diesel halen. Deze kan nog wel 1,5 ton mee LINK
__________
Crepuscule
Nieuwe APK.
Remblokken voor en achter en wat klein gedoe.
Inzakken is nog steeds na afzetten van het contact en het ietwat dansende gedrag ook. Zal wel weer over gaan net zoals de vorige keer.
Pagina's