XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vandaag mijn XM uit de stalling halen :D . Wat is het toch leuk om naar zo`n moment uit te kijken 8) .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

tís nog veel leuker als ze helemaal de stalling niet ingaat :wink:

veel plezier vanmiddag enne niet te hard ej?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vandaag het andere leer overgezet, op de delen naast de achterbank na daar kwam ik net niet meer aan toe omdat het donker werd :( . Dat ga ik zondag aanpakken :wink: .

Verder is het weer genieten geblazen met de XM, ook met rustig rijden en het andere leer was het comfort formidable 8) .

Ik heb vanmiddag hooguit eventjes 150 km/h aangetikt tijdens het inhalen :wink: .

Morgen ben ik bij de meeting in Abbenes :D .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De veerbollenmeeting in Abbenes was gisteren geslaagd :D . Het was gezellig druk en er was veel animo voor het vullen/vervangen van bollen en LHM 8) .

Ook weer met een aantal bekenden van het forum gesproken :wink: .

Met Erik aka Lampie van CiFo had ik ook bij deze meeting afgesproken omdat zijn ZPJ4 motor niet reageert zoals het hoort. Ik had mijn oude maar goede ACAV elektroklepjes al te leen meegegeven aan hem en daarna ook een kort stukje met zijn XM gereden.

Zoals Erik mij al vertelde lijkt het erop dat zijn ACAV elektroklepje of vacuüm balgje van de "4000 tr/min" vlak na stationair een lange tijd wordt aangestuurd. Dit viel mij ook op met rustig wegrijden, de motor maakte een onprettige brom en stationair liep de motor wel egaal maar niet zoals het hoort.
Het kenmerkende felle opbouwende trekkracht van de ZPJ4 was bij hem afwezig en na een korte rit keerde ik terug. Even later stelde ik voor om ter plekke de injectiecomputers uit te wisselen om het een en ander uit te kunnen sluiten.

Wat een openbaring bij alleen al het starten :D , de motor klonk stationair mooi rond en pakte onderin ook goed op zoals bij mijn XM het geval is. De motor klinkt veel rustiger met mijn injectiecomputer en geeft de ZPJ4 de kenmerkende koppelopbouw t/m 6500 tr/min. Dan voelt zo`n 24v echt aan als een racer 8) , Erik wist niet wat hij meemaakte en was zo gelukkig als een schooljongen in een achtbaan van de Efteling :lol: :lol: :lol: . Toen begreep hij pas hoe een XM 24v 8) hoort te rijden :wink: en is nu driftig op zoek naar een goede FENIX4 injectiecomputer.

Om de werking van beide balgjes te kunnen zien hadden we een aantal keren flink gas gegeven, waarop de man van VdLaan ons aansprak om zoiets voor de garage te doen ipv voor de bewoners :oops: . Daar stonden we even niet bij stil, maar beide elektroklepjes icm de balgjes werkten gelukkig op de juiste momenten met mijn injectiecomputer :wink: .

Zijn motor liep weer beroerd met zijn injectiecomputer, maar nu hij weet hoe zijn motor hoort te zijn zal hij binnenkort wel een goede injectiecomputer geregeld hebben :wink: .

Arjan Bosman aka xmturboct vroeg mij of ik bij de XM van Erik de aanzuigbuis weg ging halen (zeg maar JPen / Citrophileren :lol: ), dan kon Arjan ter plekke foto`ervan maken. Maar Erik had mij niet echt laten weten dat hij dat wilde dus liet ik dat maar.

Ik zal Arjan nog een stukje schrijven over het doel van het weghalen van die buis, dan komt dat ook een keer in het clubblad :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

mooie berichten...
vooral het Citrophileren heeft mijn interesse gewekt...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx :wink: .

Het "Citrophileren" :lol: is simpel, het kost geen geld en je motor loopt er lekkerder mee :wink: . De koude rijwind komt immers direct in je luchtflterhuis en geeft ook een beetje overduk in het aanzuigsysteem :wink: .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Gisterenochtend voordat ik naar Abbenes ging heb ik mijn HD-pomp v-snaar strakker willen stellen omdat die weleens wat piepte, bleek het ook weer een te lange v-snaar te zijn :evil: . Dus voor zover het kon zo strak mogelijk gezet en de diravi is al iets lichter geworden bij stilstand en de vering voelt ook iets prettiger aan.

Bij diverse XM ZPJ V6en kom ik 700mm HD-pomp v-snaren tegen ipv de 670mm v-snaren tegen :shock: . Daarmee kun je het bij lange na niet genoeg strak zetten.
Mijn v-snaar is ook verkeerd en ga ik morgen bestellen.

Nu ik een mini rateltje van het Duitse merk KWB heb gekocht is het stellen een fluitje van een cent 8) .

Het probleem is dat de imbus stelbout onder een hoek staat en met een normale klein ratelje tegen het schutbord komt tijdens het aandraaien :roll: . Door allerlei tussenstukjes tussen de imbusbitje en rateltje word het te hoog en krijg je het rateltje niet tussen het schutbord en stelbout los :? .

Ik zal hiervan ook foto`s maken, dan wordt het voor andere XM ZPJ V6 bezitters ook duidelijk hoe het zit en afgesteld moet worden want zelfs (Citroën)garages en specialitsten weten niet allemaal hoe je dit moet aanpakken. Je moet zelfs met je knieën op het zwarte gedeelte achter de grill knielen om er normaal bij te kunnen :wink: .

Setje van het merk KWB:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0021.jpg

Mini rateltje met imbus 6 bitje erin:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0023.jpg

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Gisteren kreeg ik door dat de Citroën dealer de HD-pomp v-snaar 675mm lang, dus 5mm langer dan ik had verwacht. Dit geeft niet :wink: , want de 670mm snaar kreeg ik met pijn en moeite over de poulies heen.

Het wordt via Eurorepair besteld en schijnt de 2e lijn van Citroën te zijn. Als het goed is, komt het morgen binnen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Zeg, wordt het niet tijd voor wat verse plaatjes JP?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als het beter weer is :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Citrophile zegt:

Gisterenochtend voordat ik naar Abbenes ging heb ik mijn HD-pomp v-snaar strakker willen stellen omdat die weleens wat piepte, bleek het ook weer een te lange v-snaar te zijn :evil: . Dus voor zover het kon zo strak mogelijk gezet en de diravi is al iets lichter geworden bij stilstand en de vering voelt ook iets prettiger aan.

Dat verklaart een hoop. De snaar van mijn HD-pomp moet met de hand worden gespannen door de pomp omhoog te duwen met een breekijzer. Ik heb de spanbandmethode toegepast waardoor de snaar strakker staat. En ze veert nu inderdaad prettiger. Wonderlijk dat zulke kleine dingen zo merkbaar zijn. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb me daarover ook erg verbaasd :shock: , maar nu weten we dat die HD-pomp v-snaar erg goed strak zitten :wink: .

Bij een multi-riem zo het meteen goed moeten zijn omdat je die niet strakker mag spannen dan zoals het hoort.

wimb
afbeelding van wimb

Citrophile zegt:

Bij een multi-riem zo het meteen goed moeten zijn omdat je die niet strakker mag spannen dan zoals het hoort.

En dat is? Ik vraag het omdat ik een 'poor man's XM' heb, dat wil zeggen zonder zelfspanners.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Een mutli-riem is een brede riem daarmee wordt ook de dynamo, waterpomp en de airco compressor mee aangedreven. Door de breedte is de druk al lager en daarmee wordt voorkomen dat lagers overbelast kunnen raken.

Een v-snaar heeft de V vorm met inwendige tanden om makkelijker bochten te kunnen maken tijdens het lopen van de motor.

wimb
afbeelding van wimb

Ja, nee, dat begrijp ik. ;-) Wat ik niet weet is hoe strak die multiriem gespannen mag zijn.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Daar heb je spanmeetapparatuur voor dmv frequentie van de riem. Vaak wordt het op gevoel gedaan.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Citrophile zegt:

Vaak wordt het op gevoel gedaan.

....met een gevoelsmeter??? :lol: :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: :lol: :lol: juist met de hand :wink: .

Vergis je niet hoe gevoelig een mens kan zijn, na een aantal keer een multiriem spannen weet je of het goed is qua spanning :wink: .

Er zijn maar weinig garages die zo`n frequentie meter toepassen ivm tijd en ruimte.

Bij het klaarmaken van nieuwe auto`s voelde ik altijd hoe strak de fabriek de multiriemen spannen :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Ik las ooit 'ns voor de Xant: als de langste kant van de riem een kwart slag gedraaid kan worden. Nou, in dat geval trek ik zekersteweten de as van de spanrol krom. :?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ken je je eigen kracht niet Wim :lol: , zo`n multiriem en de distributieriem al helemaal krijg je maar weinig verdraait.
Als je dan nog de as van de spanrol krom trekt :roll: , wil ik geen ruzie met jou krijgen :mrgreen:.

wimb
afbeelding van wimb

Ooh, ik ken m'n eigen kracht heel goed. M'n avatar is gephotoshopt, eigenlijk ben ik groen. :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: aha de Hulk :mrgreen: hé, laat de ontgroening met LHM dan maar snel komen :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mijn HD pomp v-snaar van Eurorepar, een 2e onderdelenlijn Citroën:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0027.jpg

Heb eigenlijk wel zin om hem te monteren.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het monteren van de snaar gaat niet door :shock: , wat is het nu koud buiten :? . Ik probeer het morgen en anders vrijdagavond in de Citro garage.

Mike vroeg nog naar foto`s :wink:, het andere leer zit er nu in. Het andere leer is verkocht aan Chrizzzie, hij heeft het vanavond opgehaald :wink: .

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0036.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0035.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0028.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0034.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0031.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0032.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0033.jpg

Sorry voor de matige kwaliteit van de foto`s :roll: ....

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Matig?........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Het zijn foto's, en daar zijn we blij mee. :lol: Het ziet er goed uit.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok Mark, de foto`s hebben een beroerde kwaliteit. Zo nu heb jij je zin :mrgreen: :lol:

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Beroerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink: :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik weet het Benny, maar ik had geen ruimte om mooie foto`s ervan te maken en werd al donker en vooral ijskoud :? .

De mooie foto`s komen nog wel :wink: . De voorgaande foto`s zijn toch ook niet verkeerd.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Precies, gewoon een keer overdag doen. Wat me wel opvalt is hoe mooi zwart je leder is zeg...sodebilluh 8)

Ga mijn leder ook nog maar een keer "in soppen" met black leather vet!
Ik had het er "lichies"op gedaan, maar flink er over heen gieten geeft toch wel een mooi resultaat :wink:

Pagina's