XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

En kippen bouten! :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

sommige cheap leer (alcantara leer combi) kun je inderdaad kippeleer noemen :mrgreen:

vertvéga
afbeelding van vertvéga

Citrophile zegt:

sommige cheap leer (alcantara leer combi) kun je inderdaad kippeleer noemen :mrgreen:

:( Het zit wel lekker hoor :(

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Deze sportluchtfilters heb ik inmiddels besteld bij firma Biesheuvel (http://www.biesheuvel.nl).

Het merk is Pipercross en ze staan bekend om hun schuimen filters.
Vanwege de beperkte ruimte bij de gasklephuizen van een ZPJ4 motor, heeft het een tijdje geduurt voordat ik een geschikte filter vond.

ZPJ4 motorruimte, met beperkte ruimte voor open luchtfilters:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/V624.jpg

In eerste instantie wilde ik de blauwe Sparco filter gebruiken, die ik eerder liet zien. Deze filter is dusdanig groot, dat deze op het luchtfilterhuis past aan de onderzijde. Maar hierdoor blijft er nog een lange traject tussen het filter en de gasklephuizen en geeft veel drukverlies.

Sparco luchtfilter:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Plannen%20voor%20GT-JZ-80/spa030k001.jpg

Maar een filter direct op het gasklephuis zetten geeft veel meer effect 8) , de drukpuls die zich vormt na het filter is bepalend.
Hoe langer het traject tussen het filter en het gasklephuis is, hoe meer drukverlies er zal optreden door wrijving aan de wand en bochten kost ook veel energie, dus drukverlies. De drukpuls zal afnemen en uiteindelijk zal er relatief weinig massa lucht in het inlaatspruitstuk aangezogen worden.

Het betreft een relatief 2 kleine filters met een relatief grote aansluiting van 90mm doorsnede (=afmetingen van de ZPJ4 gasklephuizen :lol: )die qua lengte net moet gaan passen.
Ook op het stationair regelklep komt er een klein filtertje omdat het luchtfilterhuis verwijdert wordt en dan geen gefilterde lucht aangezogen kan worden.

De 90mm Rubber Neck, foam top:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/rubberneck90mm.jpg

Het carter filter, rubber neck:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/rubberneckcarterfiltre.jpg

Om het effect van de open filters te vergroten, moet er koude (rijwind)lucht aangevoerd worden voor een maximale massa lucht.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/coldairintake75mm.jpg

Hopelijk krijg ik de spullen de komende dagen binnen en kan ik dit a.s. zaterdag in Abbenes aan jullie tonen :wink: .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ingebeund wel te verstaan :mrgreen:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Niks beunen, dat wordt professioneel ingebouwd door mij :lol:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Als het er maar inzit :D

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ik ben heel nieuwsgierig naar aanstaande zaterdag, hoe je dat er in 'gepropt' hebt.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als het maar erin zit en een mooi effect geeft :wink: . Het aanzuiggeluid moet dan buiten nog duidelijker worden 8) .

Bij voorgaande kleine sportieve Peugeots van mij heb ik wel goede ervaringen opgedaan met open luchtfilters en inlegfilters.

Het "moeilijkste" is het op maat zagen van de bestaande Y-buis, en ergens mee vastzetten. De koude lucht toevoerbuis komt hier aan vast te zitten. Zo kan de koude lucht verdeeld worden naar de 2 filters.

Voor de rest is het een kwestie van filters erop schuiven en de slangenklemmen aandraaien. Het bestaande luchtfilterhuis gaat er helemaal uit.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

Ik ben heel nieuwsgierig naar aanstaande zaterdag, hoe je dat er in 'gepropt' hebt.

De filters zijn klein van afmetingen, dus dat komt wel goed :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt, het is tenslotte jouw auto. ;-) Maar ja, ik ben een nieuwsgierig Aagje 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
wimb
afbeelding van wimb

't is wel piepklein.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Ja Mike, die van Rob was een stuk groter :wink: :wink:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3CSHJO83-D.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het nadeel van zo`n open filter is dat beide gasklephuizen vanuit 1 groot filter moeten aanzuigen en ook weer via de Y-splitsing. 2 Kleine filters bieden minder stromingsweerstand :wink: . Iedere cilinderbank zuigt via zijn eigen filter de lucht aan.

Rob was ook niet tevreden over de Green filter, maar dan kan ook liggen aan de koude lucht toevoer.
Bij hem/jou was/is de snorkel er nog niet onderuit gehaald icm het zwart plastic plaatje :wink: . Rob dacht dus dat er zo al koude rijwind lucht werd aangevoerd.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Volgens de site van Pipercross zelf kunnen mijn gekozen filters de PK007F ieder tot 234pk het lucht filteren en leiden 8) 8) 8). Ik heb 2 filters, dus ik heb reserve tot 468pk :lol: .

http://www.pipercross.net/competition/products_rubberneck.asp

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Tsjesus, kom ik aan met m'n afgezaagde syphon.... :roll:

Zou het voor mjn 12v zin hebben er nu ook een K&N filter in te zetten, dus gewoon in het bestaande huis? OF merk je daar bar weing van?

:lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik rij al een lange tijd met een inlegfilter van K&N :wink: en dat verschil merk je al goed en helemaal icm het weghalen van de snorkel 8) .

Het heeft altijd zin om je luchtaanvoer te verbeteren :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb ook al 'ns naar een K&N-filter gekeken. Ze zijn erg duur. Maar het feit dat ze minder luchtweerstand hebben EN uitwasbaar zijn spreekt mij aan. Eén vakantie in Hongarije en het gewone filter zit al dicht met fijnstof. :?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het grote voodeel van die filters is inderdaad dat ze uitwasbaar zijn en je hoeft ze maar 1 keer aan te schaffen :wink: .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik kreeg net een telefoontje van Biesheuvel, dat mijn luchtfilterset over 2 weken geleverd kan worden. Een aantal onderdelen zijn niet op voorraad.

Dus nog 2 weken wachten dan.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mijn kentekenbewijs deel 1b is vanochtend binnen gekomen :D :D :D .

Vorige week had ik mijn XM uit de schorsing gehaald via het internet, maar er was een storing bij de RDW :( waardoor ik pas na een week mijn deel 1b ontvang. Normaal gesproken ontvang je het na 2 dagen.

Gelukkig ging het ophalen van de XM vorige week niet door en nu kan legaal mijn XM uit de stalling gehaald worden 8) 8) 8) .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: Let the Fun begin, JP!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Heel goed gezien Mike :lol: :lol: :lol: .

Ik zal proberen wat meer rustig te rijden, man wat nodigt de ZPJ4 motor toch uit om snel te rijden :lol: .

Vooral de leasejongens in hun nieuwe juppen VAG spul (of is het VAAG :mrgreen: ) moeten vaak het onderspit delven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

:lol:

Vanochtend met de auto naar het werk. 6 uur 's ochtends een stukje door Amsterdam. Nu de turbo het doet, zie ik die gasten in hun bestelbusjes jakkeren.... in m'n achteruitkijkspiegel. :mrgreen:
Moet toch nog wennen aan de extra power die madame nu heeft. :-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als alles klopt aan een CT Turbo, dan rijdt dat erg prettig :wink: . Het koppel dat door de turbo wordt ontwikkeld geeft ook een luxe gevoel aan een XM 8) .

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Citrophile zegt:

Als alles klopt aan een CT Turbo, dan rijdt dat erg prettig :wink: . Het koppel dat door de turbo wordt ontwikkeld geeft ook een luxe gevoel aan een XM 8) .

Amen!

Het is eigenlijk best een vreemde ervaring, vind ik, nu mijn dame al aardig goed in orde is.
Je rijdt een mega-luxe limousine van 1386 kilo (of iets in die geest), een AUTOMAAT ook nog. En dat alles gaat als de brandweer als het zootje op temperatuur is en op haar staart getrapt wordt :mrgreen: Mega-strak de bocht om behoort ook tot de mogelijkheden als je hydractief goed in orde is. Soms zie ik medeweggebruikers gewoon verbaasd kijken vanwege dat lompe kreng wat erg vlot blijkt.
En anderzijds is loom cruisen met 1500 toeren ook een optie, en net zo lekker. Echt Heerlijke Auto's. Maar wie probeer ik te overtuigen hier op het forum :D

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Ja, ik vind de motor ook over een verbluffend groot bereik voldoende trekkracht hebben.

PBO
afbeelding van PBO

Turbo ervaar ik ook als erg prettig. Als ik de TD even stevig doortrek zijn m'n achterliggers ook zo uit zicht verdwenen (al ligt dat meer aan het rookgordijn dat ik achterlaat dan aan pure snelheid) :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol:

Pagina's