XM V6.24 van Citrophile

Pagina's

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile
XM V6.24 van Citrophile

Ik ben Jean-Paul of JP :wink: , ben 30 jaar en ben een afstuderend student Werktuigbouwkunde.

Allereerst mijn uitleg over mijn voorliefde voor Citroën.
Citroën heeft bij mij altijd een gevoelige snaar geraakt door de eigenwijsheid die het merk uitstraalt. Zowel op het gebied van vormgeving als techniek was Citroën een buitenbeentje.

Met mijn technische achtergrond raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de specifieke en unieke oplossingen die Citroën bood. Alleerst geldt dat voor hun hydropneumatische veersysteem. Het biedt een meesterlijke veercomfort en wegligging en de typische veer/dempings karakteristiek maakt het typisch Citroën.

Ook de gestroomlijnde, futuristische vormgeving maakt Citroëns anders dan anders en zijn in het straatbeeld meteen te herkenen. Ook in het interieur valt de specifieke vormgeving en (goede en minder goede)oplossingen op, dat is karakter :wink: .

Ooit werd ik als baby in de GSen van mijn vader comfortabel vervoerd en zelfs mijn moeder die autoleek bij uitstek is, was lyrisch :lol: over deze Citroëns.
Daarna heeft mijn vader een lange tijd andere merken gereden, terwijl ik graag wilde dat hij weer een Citroën kocht. Dat zorgde ervoor dat ik in mijn jeugd Citroën ben gaan bijhouden en met mijn vader regelmatig de Citroën dealer(s) opzocht.

De 2CV, Visa en de BX waren al bekenden voor mij en toen ik de CXen in de showrooms zag staan (of is het liggen? :lol: ) wilde ik al een CX 8) hebben.

Toen ik in 1989 als 9 jarig jongetje vlak voor de introductie de licht gecamoufleerde, onduidelijke foto's van de CX opvolger in de autobladen zag, dacht ik dat het om een prototype zou gaan. Zo gestroomlijnd en futuristisch in mijn ogen :shock: in die tijd al helemaal, dat ik het me niet kon voorstellen dat de CX opvolger zo zou worden.

Met de introductie van de XM was ik ook in 1 klap verliefd 8) , vooral de XM V6 met blokjesvelgen in Gris Dolmen was om hebberig van te worden. Maar de CX bleef ondanks de komst van de XM ook een lievelingsauto van me.

De Citroën CX GTI en Prestige Turbo2 waren voor mij altijd al de ultieme Citroëns geweest. Door de roestgevoeligheid en de dure TRX banden en het algemene dure onderhoud ben ik altijd wat terughoudend geweest om zo'n Citroën te kopen. Op de Citromobiel van 2005 stond een zilvergrijze CX GTI Turbo2 te koop en ik stond op het punt die te kopen. Om een of andere reden weerhield de zware koppeling en de dure TRX banden mij van de koop.

Als alternatief voor de speciale en snelle CXen keek ik naar de opvolger, de XM V6.24. Dat is ook geen verkeerde XM, toen ik me ging verdiepen in de techniek en het verleden schrok ik wel een beetje.
Er circuleren verhalen over drooglopende nokkenassen en dat de uitlaatdelen schreeuwend duur zijn. Ook het aanbod van gebruikte V6.24 is erg beperkt omdat er nieuw al niet veel van zijn verkocht en vele beland zijn op de sloop :( .

Inmiddels had ik een XM V6 12v met een handbak overgenomen, maar hiervan zat de koppeling aan te komen. I.p.v. het vervangen van de koppeling wilde ik liever een opgeknapte V6.24 kopen. Vooral na een proefrit met V6.24 bij de Citroën dealer waar ik een bijbaantje had, wist ik het zeker mijn volgende auto wordt een XM V6.24 :D .

Bij de Citroën dealer waar ik zat heb ik naar oude informatie opgezocht in oude werkplaatshandboeken en terugroepacties. Ook aan mijn baas vroeg ik naar zijn ervaring met de XM V6.24, hij vertelde ook over de nokkenassen die kapot gingen. Maar dit gebeurde na een onderhoudsbeurt (10W40 motorolie) en niet vanaf fabriek (5W40 motorolie)....later werden er aanpassingen verricht aan de tuimelaars (van staal naar aluminium) en later met keramische muntjes tussen de nokkenassen en de kleine klepstotertjes geplaatst. Tevens werd een Total 5W40 voor deze motor voorgeschreven om van de kleppentrein problemen af te zijn en dat heeft geholpen.

Toen was ik niet meer bang om voor een goede V6.24 te gaan, het probleem zat dus in de hitteontwikkeling van de motor en de 10W40 motorolie valt uit elkaar bij die hoge temperaturen. Met de hoogste toelaatbare grade 0W40 motorolie moet de ZPJ4 motor het beste presteren was mijn redenering.

Na lang zoeken heb ik via het internet een XMClub lid benaderd en zodoende is die V6.24 in mijn bezit gekomen.

Het betreft dus een XM V6.24 (PRV, ZPJ4, SKZ) serie 1 vert vega , organummer 5881, modeljaar `93 (o.a. stads-, dimlicht schuifschakelaar in de knipperlichtstengel en het 1e modeljaar met het 2spakig stuurwiel). De vorige eigenaar vond ook het 1spakig stuurwiel 8) beter passen en had dat al verwisseld :wink: .
Met 241000km gekocht en inmiddels staat er 270000km op de klok.
Deze XM had ik van een inmiddels ex(?) XMclublid overgenomen.

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/10489-1.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/10489-2.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/10489-3.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/92799391_6_aSmw.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/DouvrinPRV24vZPJ4.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/V624.jpg

Hier nog wat doorsnede tekeningen en presentatiefoto`s van de ZPJ4 8) :
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/afbeeldingZPJ4.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/dwarsdoorsnede.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/foto.jpg
Een foto van de Peugeot 605 SV 24:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/PEUGEOT-605-SV-24--1994-1996-.jpg

De vorige eigenaar kocht deze XM met de bekende achterste gescheurde uitlaatspruitstuk en gescheurde flexibel uitlaatdeel van de voorste cilinderbank. Om haar APK goed te krijgen, moest de motor+bak eruit gehaald worden om het achterste (spaghetti) uitlaatspruitstuk te kunnen vervangen :roll: .

Inmiddels heb ik een betere, goedkopere methode :D gehoord van XMclublid Frank Bekker :wink: . Bij zijn XM V6.24 werd het spruitstuk via de rechterwielkast vervangen, na het verwijderen van het rechterwiel en aandrijfas.

Vanaf het begin dat ik haar had, was er een fluittoon tijdens het stijgen naar de rijstand :roll: , ook veerde ze nog niet zoals ik het wilde hebben. Een ander vreemd eigenschap was bij het wegrijden van een parkeerplek na een nacht stil staan, dat de XM na 50 tot 100meter door de vering zakte :shock: .
Na lang zoeken geen lekkages of waar lucht in het hydraulisch systeem werd aangezogen kunnen vinden.

onderzijde XM V6.24:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/PIC_0006.jpg

Bij mijn vorige XM V6 12v had ik meegemaakt dat de "gereviseerde" hoogteregelaars verkeerd in elkaar waren gezet en ondanks spoelen met spoelolie er redelijk veel zwarte LHM drap bleef hangen.
Daarom besloot ik om zowel de voorste als achterste hoogteregelaar te vervangen door gloednieuwe.
Dit leverde al een verbeterde veercomfort, maar de genoemde problemen van het fluiten en zakken bleef :( .

nieuwe hoogteregelaar voor:http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0005.jpg

nieuwe hoogteregelaar achter:http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0004.jpg

Met het vervangen van alle 8 bollen door nieuwe, leverde wel een steeds beter verende XM op maar de genoemde problemen bleven :evil: .

Op een dag keek ik na een lange tijd naar een tussengeschakelde relais bij de veercomputer in de computerbak. Het zag er niet echt netjes uit en dit wilde ik netjes en origineel maken door het relais weg te laten. De bedrading ging ik toch maar volgen om erachter te komen wat nou de bedoeling was.

open computerbak:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/computerbak.jpg

aangesloten relais:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/relaismet12vaccusignaal.jpg

Schema aansluiting relais:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/HA1elektrokleprelaisschakeling.jpg

Het bleek dus een schakeling te zijn om het slechte veercomputer signaal naar de hydractive elektroklep te versterken :D . De boel dus van nieuwe stekkers voorzien en vanaf de accuplus een draad getrokken om de elektroklep van accuspanning te voorzien.

De hydractive1 elektroklep:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0003.jpg

Met het openen van deuren en achterklep was er een duidelijke tik te horen zoals het hoort. Met de proefrit bleek ook dat het fluiten en het zakken tot het verleden behoorde 8) . Het veercomfort was een heel stuk aangenamer nu wel met een groot verschil met de sportstand.

Een ander ondershoudspunt is de HD-pomp v-snaar, deze piepte wat bij het koud starten. Dus na een blik op de v-snaar bleek dit een 700mm v-snaar is ipv een 670mm :shock: . Bij vervanging bleek het ook nodig geweest te zijn, want de scheuren zaten er goed in :shock: . Na de montage van de nieuwe v-snaar ook meteen strakker kunnen stellen en het gehele hydraulische systeem werkt veel beter :wink: . Het veert, stuurt en remt beter :D .

Het (ont)spannen van de HD-pomp v-snaar heb ik kunnen doen met dit kleine ratelsetje vn het merk KWB:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0020.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/PIC_0023.jpg

Met reguliere kleine ratelsets die ik ter beschikking had werd de combinatie van het rateltje met de bits en tussenstukjes te hoog. De imbusstelbout staat schuin richting het schutbord en bij halverwege het spannen komt het rateltje al tegen het schutbord aan en krijg je het rateltje niet meer uit de imbus :( .
Met dit setje van KWB is het een fluitje van een cent :wink: , ook voor andere onderdelen waarbij weinig sleutelruimte beschikbaar is vormt dit setje een uitkomst :D .

De HD-pomp is inmiddels vervangen omdat de huidige kapot is gegaan tijdens een rit op de snelweg. Bij de aanschaf van de gebruikte ZPJ V6 HD-pomp bleek dat de poulie kleiner is dan die van de kapotte HD-pomp. Nu blijkt dat de ZPJ(4) V6 HD-pompen een pouliediameter van 100mm horen te hebben. Voorheen is de HD-pomp dus al eens vervangen door een verkeerd type met de 132,5mm pouliediameter :roll: .

Veercomfort aanpassing:
Op 17 april 2010 heb ik tijdens de sleutelmeeting bij Gert de Jong mijn 2 hydractivebollen met maximaal 20% extra druk laten vullen. Het idee hierachter is om de XM zachter te laten veren tijdens de comfortstand met het behoud van de originele sportstand.
Tijdens de comfortstand zijn de 2 hydractivebollen geschakeld met de normale veerbollen en tijdens de sportand zijn de 2 hydractivebollen uitgeschakeld en berust de vering met de normale 4 veerbollen.

Door de zachtere vering worden oneffenheden minder voelbaar genomen, terwijl de demping gehandhaaft blijft dus de XM gaat niet nadeinen.

Het veercomfort resultaat is subtiel, hobbels en andere oneffenheden worden net even wat zachter genomen. Het verschil met de sportstand is duidelijker geworden, dus de overschakelingen zijn beter voelbaar.
Deze veercomfort aanpassing is zeker aan te raden voor diegene die net dat klein beetje veercomfort extra wilt hebben :wink: .

Het speciale inlaatspruitstuk van de ZPJ4:
Het ACAV inlaatsysteem (Admission á Characteristique Acoustique Variabele, variabele inlaatlengte met resonatiedrukvulling) is ontworpen om de meerklepstechniek te ondersteunen qua koppel en vermogensopbouw.
Het systeem is gebaseeerd op het benutten van de inlaatlucht excitatie om de cilindervulling te verbeteren.
Door het inlaatvolume te vergroten d.m.v. het schakelen van de gescheiden inlaatvolumes, wordt er minder onderdruk ontwikkeld. Daarmee wordt een lagere inlaatluchtsnelheid bij hogere toerentallen bereikt en zodoende wordt er meer volume en dus massa lucht aangezogen.

Het ACAV inlaatspruitstuk:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/ZPJ4ACAVinlaatspruitstuk.jpg

Een nadelig eigenschap van een zescilinder motor is dat de effectieve vulling :arrow: dus koppel bij hoge toerentallen plaats vindt. Een driecilinder ontwikkeld het koppel bij lage toerentallen :idea: .
Door dit te combineren zijn de 2 ACAV kleppen in het inlaatspruitstuk opgenomen. Aan de linkerzijde vormen 2 kleppen op 1 as de ACAV klep vanaf 4000 tr/min en in het midden vormt 1 grote klep de ACAV klep vanaf 5000 tr/min.

Bij lage toerentallen t/m 4000tr/min :arrow: <66,67Hz bestaat het inlaatspuitstuk uit 2 aparte kleine delen en gedraagt de ZPJ4 motor zich als 2 driecilinder motoren.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/ZPJ4ACAVtot4000rpm.jpg

Bij midden toerentallen vanaf 4000tr/min t/m 5000tr/min :arrow: 66,67Hz>f<83,3Hz worden de 2 aparte kleine delen van het inlaatspruitstuk aan de linkerzijde met elkaar verbonden, lange koppeling L. Nu ontwikkeld de ZPJ4 motor het hoge koppel van een zescilinder en blijft de koppelopbouw stijgen.

Een andere situatie waarbij de lange verbinding kortstondig tot stand wordt gebracht, is bij lage toerentallen en wannneer snel en diep gas gegeven wordt bij het optrekken vanuit stilstand. Dit is ervoor om het stationair toerental van beide cilinderbanken gelijk te houden/krijgen. De stationair regelklep bevindt zich in de lange verbinding.

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/ZPJ4ACAVtussen4000rpmen5000rpm.jpg

Bij hoge toerentallen vanaf 5000tr/min t/m 6500tr/min :arrow: 83,3Hz>f<108,3Hz wordt de linker, lange verbinding behouden en worden de 2 delen ook in het midden geopend met de korte verbinding C. De ZPJ4 motor ontwikkeld nu het hoge vermogen.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/ZPJ4ACAVtussen5000rpmen6500rpm.jpg

Koppelopbouw schakeling met ACAV:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/ZPJ4ACAVkoppelschakelingverloop.jpg

ZPJ4 en ZPJ koppel en vermogenscurve:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/VermogenskrommeZPJ4.jpg

Het ACAV systeem is uitgevoerd met 2 elektrokleppen en 2 vacuümbalgjes. Het inlaatvacuüm is verbonden met rubberen slangetjes aan de elektrokleppen, hieraan zitten ook weer rubberen slangetjes verbonden aan de vacuümbalgjes.
De injectiecomputer geeft bij 4000 tr/min een elektrisch signaal door aan de linker elektroklep en bij 5000 tr/min ook een elektrisch signaal geeft aan de middelste elektroklep.
Zodoende wordt een inwendige naald in de elektroklep aangetrokken en wordt het inlaatvacuüm in de balgjes toegelaten. De vacuümbalgjes zijn mechanisch verbonden met de metalen kleppen in het inlaatspruitstuk.

Gaande weg heb ik ook mijn 2 ACAV elektrokleppen en 1 vacuümbalgje vervangen omdat ik wat vermogen miste :? . Indien het ACAV systeem werkt voelt de ZPJ4 motor lekker sterk aan en is doortrekken tot 6500tr/min een genot :lol: .

ACAV vacuümbalgje "4000tr/min"
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/ACAVelektroklepmetgeelstipje4000rpm.jpg

ACAV vacuümbalgje "5000tr/min"
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/ACAVklep5000rpm.jpg

De overige technische verschillen tussen een XM V6 12v en 24v zijn:
1. de dubbele uitlaat met 2 katalysatoren en een voorkatalysator(flexibel deel) van de voorste cilinderbank, om beide kats op dezelfde temperatuur te krijgen. Verder is dezelfde einddemper toegepast als die van de V6 12v.
2. spaghetti uitlaatspruitstukken.
3. aangepaste aandrijfassen met dikkere ashoezen i.v.m. het hogere koppel.
4. langere handremkabels en worden anders geleid i.v.m. de dubbele uitlaat.
5.de voorste hydractiveregelaar is onderaan bij de radiator geplaatst i.v.m. de dubbele uitlaat. Normaal is dit in het subframe vóór geplaatst.

Om de ZPJ4 motor maximaal te kunnen laten presteren heb ik katvervangers laten maken. Bij APK moet ik de 2 katalysatoren wel weer eronder plaatsen.
Met de katvervangers brult de ZPJ4 motor iets meer en is er een hogere koppelontwikkeling 8) .

katvervangers
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/PIC_0001.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v%20engine/PIC_0002.jpg

Ook de accupoolklemmen vervangen omdat die niet meer lekker pasten, dus daar zijn goedkope vergulde accupoolklemmen voor terug gekomen. Ook het massaoogje aan de versnellingsbak vervangen en gesoldeerd. De audio klinkt al een stuk beter en de verlichting brandt iets feller.

http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Onderdelen/PIC_0004-1.jpg

Vorig jaar juni was mijn Walker imitatie midden en einddemper (schottendempers) van binnen helemaal rot moest het vervangen, want het rammelde en bruld asociaal :( .
Ik heb de originele uitlaatdelen (absorbtiedempers) gekocht, omdat ze goed passen, stil zijn, een goede flow hebben dus voor een optimale motorprestatie en duurzaam zijn.

Ook voor optimale motorprestaties en de duurzaamheid van de ZPJ4 motor, gebruik ik Mobil1 0W40 motorolie. Deze motor wordt snel heet en is daardoor gevoelig voor halfsynthetische motorolie 10W40.
Het resuteert ook in lagere koelwater- en olietemperaturen en daardoor wordt het motorvermogen beter benut :wink: .

Voor dit jaar wil ik mijn (283mm diameter, 26mm dikte) remmen aanpassen door de voorremmen te vervangen door (288mm diameter 28mm dikte) van de XM V6.24 met de ES9J4 motor en de achterremmen(224mm,9mm) te vervangen door die van de XM Break (251mm, 12mm).
De voorste ES9J4/2.5TD remklauwen heb ik al, v.w.b. de achterste XM break remklauwen heb ik al een setje op het oog :wink: .

Mijn inlaat heb ik al iets aangepast, de "snorkel" :roll: achter de linker wielkuip heb ik weggehaald (daar wordt amper lucht mee aangezogen :shock: ) en ook een deel van de binnenafscherming van de voorbumper. Nu komt er direct koude rijwind mijn luchtfilterhuis binnen :wink: . Het standaard luchtfilter is vervangen door een inleg K&N filter. In het aanzuigdeel heb ik ook nog een demontabele "pijpje" :roll: weggehaald.

Gebruiksaanwijzing JPen:
1.Maak de motorkap open en zoek naar het boutje met ringetje in de buurt van de kleurcode. Het zit wat onder de kabels verstopt. Dit de enige bevestiginspunt van de grote bochtige aanzuigbuis. Bij punt 4 is op de foto dit bevestigingsgaatje in het plaatwerk te zien, net ver het grote gat.

2.Demonteer de lv wielkuip (bestuurderszijde), de bochtige aanzuigbuis is nu duidelijk te zien.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie.jpg

3.Trek de aanzuigbuis uit een recht stukje buis dat weer in het luchtfilterhuis zit.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie2.jpg

4.Nu kun je in het luchtfilterhuis kijken en ziet het er zo uit:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie3.jpg

5.Verwijder het plaatje achter de bumperrooster. Bij mijn XM was dat gepopnageld en bij de vroege XM `s was dat met schroeven. Als het plaat weg is gehaald moet je door het rooster naar buiten kunnen kijken.
Hiermee wordt direct koude rijwind toegevoerd:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/rarebuisconstructie4.jpg

6.Verwijder de aanzuigbuis/pijp uit het luchtfilterdeksel. Aan de buitenzijde bij de verbinding naar de motor zit een parker/schroefje. Schroef deze los en schuif de buis/pijp naar je toe via de 2 schuifgeleidingen. Maak het ontstane gaatje van de parker/schroef dicht d.m.v. boutje met moertje, met plastic drukknop o.i.d. om geen valse lucht aan te kunnen zuigen.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/inlaatbuisonderdedeksel.jpg

Deze foto's zijn van mede club- en forumlid La noir verni 8) . Ik ben hem bijzonder dankbaar voor de gebruikmaking van zijn foto's voor de verduidelijking om de buizen weg te halen :wink: .

Open sportluchtfilters:
Ik heb universele sportluchtfilters van Pipercross gekocht met een ronde aanzuigslang, voor een betere koudelucht aanvoer.

Rubbre neck 90mm:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/rubberneck90mm.jpg

Koude luchttoevoer:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/coldairintake75mm.jpg

Carter filter:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Pipercross/rubberneckcarterfiltre.jpg

Ik zal ongetwijfeld nog een aantal dingen vergeten zijn, maar dat kunnen jullie vragen :wink: .

Om de XM 24v nog wat kracht bij te zetten, hieronder nog wat filmpjes:

Promotie XM V6.24 op IJsland 8) 8) 8) 8)
http://www.youtube.com/watch?v=b8EZzYJ5UtQ&feature=PlayList&p=342770AD90901DA5&playnext=1&playnext_from=PL&index=69

Vergelijk in handeling van diverse luxe auto`s uit 1990 8) 8) 8) 8)
http://www.youtube.com/watch?v=2DN9Rbs8V88[/url]

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Goed zeg JP, al die foto's.

Het gaat zo vaak over een bepaald onderdeel van de XM zonder dat ik me er iets bij kan voorstellen. Wat een knots van een uitlaat komt er onderuit zeg, geen wonder dat deze niet te betalen zijn... :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx :wink: noir verni,

Met de dubbelloops uitlaat van de ZPJ4 moet je niet spotten :lol: , origineel is die van kwalitatief erg goed materiaal gemaakt en heel netjes gelast. Ook de flow is goed doorberekend en met goede isolatiemateriaal in de dempers ook behoorlijk stil :D .

Gelukkig gaan ze vrij lang mee en al helemaal met mijn lagere motor- en dus uitlaattemperaturen. Hiermee hoop ik te verkomen dat mijn uitlaatspruitstuk en flexibel deel weer gaan scheuren :roll: .

De originele uitlaat van de ZPJ is goedkoper dan die van de ZPJ4, maar ook aardig aan de prijs. Maar hiervoor geldt dat de motor optimaal zijn uitlaatgas kwijt kan en meer inlaatlucht kan aanzuigen, dus een hogere vullingsgraad in de cilinders :wink: .

Imitatie uitlaten gebruiken altijd kleinere diameter buizen :roll: en dat kost vermogen, want de gasstroom verloopt kwadratisch.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik vergeet nog te melden dat ik mijn dimlicht heb vervangen door Xenon 6000Kelvin 8) , dat geeft zoveel meer zicht en je wordt eerder gezien door andere weggebruikers.

Zodra mijn XM uit de stalling is, dan ga ik ook mijn grootlicht en mistlicht vervangen door dezelde Xenon merk en type 6000Kelvin. Van dit redelijk betaalbaar (80 euro per set) merk HID was 6000K de laagste kleurtemperatuur. maar ik ben er zeer tevreden mee.

Voor de stadlichtjes had ik eerst zgn witte stadsleds, maar die waren veel te blauw en dus ook APK afkeur.
Ik ga daar warmwitte stadsleds voor terugplaatsen, om de boordcomputer melding weg te krijgen moet ik nog weerstandjes erbij solderen. Jeroen heeft dat al gedaan bij zijn XM en die weet welke waarde nodig zijn :wink: .

Als ik het toch over de verlichting heb, onlangs ook nog een standaard achteraf Xantia type1a 3e remlicht gemonteerd. Ik had ook nog een idee om die achter de rookplaat te plaatsen tussen de achteruitrijlichten.
Bij mijn losse rookplaat moet ik nog controleren of dat ook echt kan :wink: . Mark dacht van niet namelijk :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Die XM staat daar al 4 jaar te koop of zo :wink: . Ze zakken wel met de prijs.

De 4 uitlaten vind ik te oridinair :? .

Nou Mike ga je die bekijken :wink: ?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Als ik dat al doe dan toch altijd samen met een beroemde expert uit Dordrecht :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat is goed hoor :wink: .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik wil niet lullig doen maar nou doe je er toch echt eentje te kort, en daarmee bedoel ik niet mezelf!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Vergeet ik een 24V expert??? :cry:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ach er zijn meer XM rijders die heel veel over de XM uit hun hoofd kennen, ik weet echt niet alles over de XM :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Voor de ledjes heb ik de makkelijke weg gekozen... weerstand er gewoon bij gekocht.
Mijn ledjes vind ik echter nog te blauw dus heb er ook warwitte bij gekocht.
Nu ze nog ffkes monteren. Dan zal ik wel voor na plaatjes maken, en even op de weerstandjes kijke voor je :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Alvast bedankt jeroen :D .

Heb je de weerstandjes in serie (grotere totale weerstand) of parallel (kleinere totale weerstand) aangesloten?

De boordcomputer denkt dat de stadslichtjes kapot zijn(oneindig grote weerstand), maar de weerstand van de ledjes zijn veel lager dan van lampjes.
Aan de hand hiervan zou ik denken dat je de boordcomputer moet foppen door de weerstand te verhogen, dus serie schakeling.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

La Noir Verni zegt:

Vergeet ik een 24V expert??? :cry:

Begint met een W, en hij zweeft hier ook rond :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Zou je dat nou wel doen JP? Xenons voor grootlicht? Kun je niet meer seinen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat ik niet meer kan seinen neem ik voor lief :wink: , ipv daarvan claxoneer ik wel :lol: .

Vooral op rustige donkere wegen zonder tegenliggers is xenon grootlicht een verademing :shock: , dan is xenon dimlicht in een XM (ondanks serie2 koplampen) nog net even te weinig.

Alles in xenon vind ik ook wel wat hebben 8) .

wimb
afbeelding van wimb

Dacht je nou echt dat ik jou zou horen? Ik heb mezelf opgevoed met Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, Iron Maiden, Whitesnake, UFO, Yngwie J. Malmsteen, Uriah Heep, The Romantics, Motörhead en De Electronica's. 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als ik ooit een C5-3 claxon monteer in mijn XM dan hoor je die wel hoor :lol: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Seinen is zeer belangrijk in een Franse routiere! Net zoals dat het rechter knipperlicht heel lang aan moet kunne staan :lol: :lol: :lol:
Claxoneren is ook belangrijk: Ik heb in mijn XM een Tur de France hoorn zitten. Luister hieronder naar het geluid:

Zeg Mark, vervuil het draadje van JP eenns niet zo! Boef! :wink:
Maar je doelde natuurlijk op Wes, weet ik ook wel hoor maar ik ""ken" JP net ietsje langer. Net zoalang als ik jou ken..en nu weer on-topic!

http://www.tourtoeter.nl/geluid.html

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wes heeft inmiddels veel kennis en ervaring opgedaan met XM`s en vooral de XM Breaks 8) .

Een aantal jaar geleden heb ik bij hem een groene rv deur gekocht voor mijn vorige XM.

Mike bedoelde meer de "24v ZPJ4" kenner, vwb zo`n type XM zal Wes ook wel wat weten :wink: maar ik heb me helemaal in de ZPJ4 materie verdiept en heel veel aan mijn XM 24v gesleuteld :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

La Noir Verni zegt:

Zeg Mark, vervuil het draadje van JP eenns niet zo! Boef! :wink:
Maar je doelde natuurlijk op Wes, weet ik ook wel hoor maar ik ""ken" JP net ietsje langer. Net zoalang als ik jou ken..en nu weer on-topic!

Wat een zelfcorrigend gedrag zo zonder mods ;-)

wimb
afbeelding van wimb

Citrophile zegt:

Als ik ooit een C5-3 claxon monteer in mijn XM dan hoor je die wel hoor :lol: .

Dacht het niet: jij in Dordrecht en ik in Hilversum :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mike, die toeter is gaaf 8) . Jammer dat het verboden is....

Met een C6 die bixenon heeft, is het ook moelijk seinen en dat is ook een Grande Routiere 8) .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

Citrophile zegt:

Als ik ooit een C5-3 claxon monteer in mijn XM dan hoor je die wel hoor :lol: .

Dacht het niet: jij in Dordrecht en ik in Hilversum :lol:

:lol: , maar als ik achter of naast je toeter met de C5-3 claxon wil ik jouw gezicht wel zien :lol: .

Serieus, de C5-3 en ook de C6 hebben een dubbele hoorn in 1 claxonunit, maar daar schrik ik iedere keer van als ik op de claxonknop druk :shock: . Ik heb nog nooit zo`n mooie klank zo erg hard gehoord.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

IMAGE(http://i39.tinypic.com/foj57q.jpg)

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Qu'est-ce que c`est? :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Citrophile zegt:

Mike, die toeter is gaaf 8) . Jammer dat het verboden is....

Met een C6 die bixenon heeft, is het ook moelijk seinen en dat is ook een Grande Routiere 8) .

Wat?? Kun je met een C6 niet seinen? Dan valt die af van mijn lijstje :evil:

En JP, het is inderdaad verboden. Maar ja, je mag ook niet schuin oversteken :wink: Bovendien valt het niet zo op als je op het fietspad tussen de wielrenners rijdt hoor...

Mark: Ik zeg ook "Solly", las het topic van JP nog eens na en ik schijn zelf begonnen te zijn; ik plaats een post over een 24V in Roosendaal. Hoort eigenlijk ook niet! :oops:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Bij een C6 is er 1 lens voor dim als grootlicht. Als je dimlicht al aan is en je doet het grootlicht aan, dan verdraait de lens een stukje omhoog :wink: .

Maar als je echt gaat seinen moet de xenon ook eerst gloeien en als je je de stengel iets langer vasthoud dan komt de boodschap wel over :mrgreen: .

Over verboden gesproken, ik gebruik katvervangers....tja het mag niet maar ik doe lekker toch :lol: .

wimb
afbeelding van wimb

Schavuit! Jij, jij,.... vlegel! Dekselse deugniet! :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Helemaal mijn topic dit: eerst véél foto's en vervolgens veel slap geouweh*3r.
Ik ben hier pas een paar dagen toegelaten en voel me nu al helemaal thuis. Citrophile, bedankt voor je uitgebreide FP met veel pica's.

@Wim: ik geef je nog ter overweging: bengel, doerak, schurk en ondeugd.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

En niet te vergeten: Boefje! :mrgreen:
Ja, er zit geen strakke lijn in, maar ik vind het ook oergezellig. En Mark ook, weet ik toevallig :D

Pagina's