Vanavond bij Beeke geweest om met behulp van de Lexia alles uit te lezen. Snap nu ook waarom hij zijn XM Zijn trots noemt. Het groene XM ziet er helemaal top uit.
Eerst airco ingelezen in de Lexia en er waren nogal wat oude foutmeldingen (zowat bijna alles). Vandaar ook dat knipperende puntje. Foutcodes gewist en opnieuw ingelezen en geen fouten meer kunnen vinden. Voor de rest waren er helemaal geen foutcodes te vinden.
Had hem eerder laten keuren bij een andere garage die ook de lasklus zou gaan doen. Eigenlijk waren ze zo onbekend met een XM en de hydroliek die hij maar links en rechts bij veel leidingen (waar iets van vliegroest zat) met schuurpapier aan de gang is gegaan om te kijken of er ergens putroest op de leiding zou zijn, want stel je voor dat die dunne leiding ergens een zwakke plek heeft Gevolg: coating op verschillende punten eraf. Was ik niet blij mee. Hij wist ook niet zeker of die leidingen vervangen moesten worden en zo ja dan kon dat wel wat gaan kosten.
Nou ja. Lasklus afgezegd, apk-kosten betaald en dat ik zijn advies in beraad zou nemen. Zelf alle leidingen gecontroleerd voor zover mogelijk en er maar een laag bodysafe opgespoten bij de plekken waar de coating ervan af is. Ziet er nog redelijk uit. Op naar andere garage voor nieuwe APK en 1 waar ik al vaker kom. Gevolg: aanbieding om de lasklus te doen voor de helft van de prijs van de eerste garage en de volgende punten als afkeur:
Dorpel links en zijbalkje links met grote gaten. Dorpel is geen afkeur, maar zijbalk wel. Niet dat het wat uitmaakt, want dat moet toch gebeuren wil ik er nog in blijven kunnen rijden.
Voorwielen lopen aan (handrem komt niet helemaal los, buitenmantel is kapot bij het oog). Ben daar niet helemaal over uit wat te doen. Nieuwe handremkabels of dat hoesje eraf halen en kijken of dat verroest is en voorzien van nieuw vet)
Fuseekogelhoes LV lekt (is al eerder gevuld met siliconen)
Al met al een overzichtelijk lijstje en morgen wordt de auto gelast en die andere punten verholpen en dan kan ik weer een jaar verder (qua APK gezien dan).
Misschien dat ik ze de vervanging van de thermostaat ook laat doen. Ding zit op een lastige plek om te vervangen zonder brug. Nu met deze normale temperaturen loopt de motor temperatuur niet zover meer op. Heb uit voorzorg ook de dop van het expansievat vervangen.
Mantel was nog redelijk goed (geen afkeur), alleen de handrem bleef kleven. Vandaar dat ook de remblokken in het verleden ongelijk waren afgesleten volgens mij.
Het jaar overziend met het rijden met deze XM. De vorige Xm had het begeven en was daar flink ziek van eerlijk gezegd. Vandaar toen weer een andere en de oude op de oprit voor reserve.
Km stand begin: 337.000
Km stand nu: 380.000
Gereden dit jaar: 43.000 km.
Aanschaf: € 600
Onderhoudskosten: rond de € 1600
Waarvan onder andere : Koppeling (€650 al direct binnen een week na aanschaf), rondje bollen en LHM, airco, remblokken, olie, filters, radiateur en koelvloeistof, koelvin, hd-pomp, distributie (zelf gedaan), achterbumper en achterlicht, leren interieur (als cadeautje voor het vele ploeteren), armsteunverhoger en laswerk.
Wel had ik een andere XM achter de hand voor onderdelen het afgelopen jaar. Door wat handig onderdelen te wisselen en verkoop van onderdelen en dat ding uiteindelijk naar de sloop is het redelijk binnen de perken gebleven vind ik.
Het is een mix geweest van zoveel mogelijk zelf doen en soms dingen uitbesteden, zoals bollen en airco vullen, olie verversen en laswerk.
Hoop dat ik het afgelopen jaar alle achterstallige onderhoud heb weggewerkt en dat de onderhoudskosten vanaf nu wat omlaag zullen gaan.
De retourleiding bij de achterveerpoot rechts ligt los.
Hoe zit dat ding vast. Ding kan ik er zo uittrekken.
Denk nummer 4 of 5. Ik bedoel de leiding die in die rubber manchet zit.
Leidinkje eruit gehaald en er weer helemaal zover mogelijk ingestopt. Lijkt nu niet meer te lekken.
Auto was voor laswerk naar garage geweest en op de brug was die leiding losgeschoten is het verhaal.
Paniek in de tent en zij hebben die leiding er weer wat opgeschoven en wel 3 liter LHM bijgevuld. LHM-vat tot de nok toe gevuld (wel verstand van lassen, maar niet van hydroliek). Bij ophalen wat laten afzuigen.
Bij thuiskomst wat gegymnastiekt en de bout bij de drukbol in hoogste stand wat losgedraaid en weer vast.
Toen zag ik dat het eruit begon te lekken en flink ook. Denk dat er wel een litertje uit kwam. Vond het wel heel veel en heel snel gaan voor een retourleiding.
Zal het morgen wel even aanzien en de oprit maar weer schoonmaken. Anders leiding maar doorblazen. Dat wordt dus flink hard blazen.
En weer APK voor een jaar.
"Hoop dat ik het afgelopen jaar alle achterstallige onderhoud heb weggewerkt en dat de onderhoudskosten vanaf nu wat omlaag zullen gaan."
Ik vind het totaalplaatje aan kosten anders zeer acceptabel hoor, het kilometrage en de geringe aanschafprijs in aanmerking genomen. Je bent nl. geen duizenden Euro's per jaar aan het afschrijven. Vele rijders die een "safe" auto aanschaffen van pakweg 12000 Euro vergeten dat nog wel eens. Bevalt ie je verder wel?
Anders leidingmaardoorblazen. Datwordtdusflink hard blazen.
En weer APK voor een jaar.
Met een compressor? De druk instellen op, om te beginnen 0,5 bar daarna, als ik zeker zou weten dat de boel loopt langzaam met tiendes opvoeren tot max 1 bar.
Proficiat met je APK.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eerst met de losgeschoten retourleiding:
Heb deze vandaag weer erin geduwd en er waren er dus 2 bij de achterste veerpoot Die ene zat wat verstopt. Lekt nu niet meer voor zover ik kan zien. Kont zakt nu wel gelijk in en in rijstand zoekt die wat de juiste hoogte op steeds. Precies zoals in dit topic, alleen dan zakt ie maar een paar centimeter. Zie hier.
Zal ook nog even vragen bij de garage of ze toevallig niet de ontlastschroef eraf hebben gedraaid en vergeten zijn dat er een kogeltje inzat.
Correctie: Het piest er weer lekker uit als ik de wagen in de hoogste stand zet en zakt niet gelijk in.
Dan nog het verlies van koelvloeistof:
Het lekt achter het blok aan de rechterzijde. Tenminste ik zie dat bij de aansluiting van de onderste radiatorslang naar het thermostaathuis heel iets van lekkage. Ook is de aansluiting van het thermostaathuis wat voorzien van witte aanslag. Heb vorige week wel wat zitten te knijpen in die onderste slang. Komende dagen eerst maar even die slang er vanaf peuteren en kijken of die aansluiting nog schoon te maken is (kan ik ook gelijk de thermostaat vervangen) mits ik daar goed bij kan met de auto op bokken.
Helaas heb ik geen compressor dus die leidingen doorblazen nog niet kunnen doen. Het zal toch niet zo zijn dat de filters in het LHM vat verstopt zijn. Volgens mij heb ik het zaakje een half jaar geleden schoon gemaakt.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Jabaars XM 2.1 TD
Verstopt niet, vies kan wel, zeker als er nog "troep" rondzweeft in het systeem. Filters zijn er om dit eruit te "filteren"(!).
Meestal resulteert dit in een langer durende melding bij starten dat de LHM-druk niet op orde is. Ik zie er echter niet zo een verklaring in voor jouw klachten. Misschien vieze hoogteregelaars i.c.m. rottige aansluiting retourleiding.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Weer de multiriem aan gort. De klem van de onderste radiatorslang is logeschoten en in de riem gekomen en nu dus gerafeld. Dat wordt dus weer zwaar sleutelen. Plus daar nog bij het verlies van koelvloeistof en het gedoe met de hydrauliek heb ik het even gehad met dat ding..
Sterkte klink als dat ding al overleden is.
Lekt geen LHM meer tot nu toe. Alleen zakt de achterkant heel snel in en blijft de achterkant wat op en neer gaan.
Morgen eerst aan de slag met die multieriem. Heb al een nieuwe gehaald. Wordt weer krukaspoelie eraf en onderste distributiedeksel om te kijken of er toch geen resten daar zitten en schoonmaken. Boel weer monteren en starten en hopen dat de distributie niet weer versprongen is. Het klonk toch nu toe niet zo.
Shit happens: Heb vanmiddag die onderste slang bij het thermostaathuis ervan af gehaald om de aanslag te verwijderen. Het was was krabben. Wellicht is toen die klem los geschoten. Hoorde bij de proefrit een geluid rechtsvoor. Dat was dus de klem die in de multieriem kwam.
Ga morgen het zaakje maar even goed bekijken en weer mijn knopen tellen wat ik doe. Je zal zien dat de koelvloeistoflekkage toch van de waterpomp komt en dat het hydrauliekgedoe een klein dingetje is. Het is maar een XM 2.1 TD en geen V6 topmodel, geen klassieker. Gewoon een auto roep ik maar. En toch...
Op het gevaar af een absurdistische tip aan de hand te doen, bekijk de in onderstaande link vermelde XM Diesel eens. Heb hem in het echie gezien, en is een plaatje.
Inderdaad en dan ook nog een 2.5 TD. Dat is helemaal vragen om moeilijkheden volgens mij.
Heb het zaakje weer los gehaald en voor zover ik het nu kan overzien is de krukaspoelie ook niet meer je van het. Achter de onderste distributiedeksel geen resten kunnen vinden van de multiriem. Bij de waterpomp zie ik wel wat (maar weinig nattigheid) dus nog even uitzoeken of het daar wel echt lekt. Met de onderste kap eraf en zonder multiriem motor gestart en zie nog geen druppels en geen onregelmatige loop.
Toch denk ik erover om de gehele distributie (spanrol) en waterpomp en krukaspoelie te gaan vervangen. Kan van het huismerk van Mr. Auto (BOLK) dit gaan bestellen. Allen weet ik dan nog niet welk merk ik precies krijg. Iemand ervaring met BOLK?
Denk dat ik daar tussen de bedrijven door wel een week voor mag uittrekken.
Had al ergens wat gelezen dat Bolk een lot uit de loterij is. Het kan goed zijn en soms ook niet.
Toch voor Contitech gegaan als distributieset en waterpomp en een SBK krukaspoelie.
Had toch bij de eerste distributiewissel gelijk de waterpomp en de rest mee moeten nemen. Dat is natuurlijk wijsheid achteraf. Denk dat door de spanning van de nieuwe distributieriem de waterpomp het begeven heeft. Ik zag rondom de as van de waterpomp aardig wat klodders met geel-witte aanslag. Eerst dus koelvloeistoflekkage en toen hoorde ik onderweg een kloink. Dat was dus de krukaspoelie die scheef is gaan zitten en daardoor de multiriem deed slijten en er wat ribben heeft afgehaald
Staat mij van de vorige keer bij dat de montage van de bovenste motorsteun mij de meeste hoofdbrekens heeft gekost. Zal mijn huiswerk wel weer doen. Geloof dat ik om de spanner van de distributie de hele bovenste motorsteun moet gaan verwijderen om erbij te kunnen.
Schijnt een truc te zijn met koevoet en blok hout. Zal gaandeweg de klus wel wat vragen stellen.
Zaakje is bijna af, nu nog wachten op de onderdelen.
Distributie is op tijd met behulp van de paspennen en waterpomp er ook vanaf.
Om bij de spanrol te komen lukt nog niet. Heb de truc met de koevoet nog niet helemaal door.
Is dit misschien een alternatieve manier:
- Spanrol eraf door eerst op het draaduiteinde van de spanrol zelf een extra moer te doen en deze dan borgen zodat het draadeinde eraf kan.
- Die ene bout van de spanrol in de motorsteun eruit en dan complete spanrol eraf halen
- Nieuwe spanrol eerst in de bankschroef induwen en vastzetten met een tie-rap en een touwtje eraan.
- Nieuwe spanrol tussen de motorsteun duwen en weer vastzetten in de motorsteun en de bout van de rol zelf.
- Tie-rap doorknippen (alleen kan ik daar dan bij)en met het touwtje opvissen.
Wil het dit keer wel helemaal goed doen. Kan de spanrol ook wel laten zitten en dan over zo’n 20.000km de hele boel laten doen. Hetgeen een hoop sores scheelt eigenlijk zo op het eerste gezicht, maar volgens mij rijdt dat niet lekker de komende 20.000 km.
Gisteren zijn pas de onderdelen gearriveerd en vanmiddag een paar uit tijd gehad om verder te gaan.
Waterpomp, thermostaat en nieuwe looprol voor distributie zitten erop. Nog een uur bezig geweest om die bovenste motorsteun helemaal te verwijderen, zodat ik bij de spanner kan. Blijkt de bout van het slot dol te zijn gedraaid dus dop 10 draait gewoon door. Zie nu ook dat het slot (nummer 9) NFP dus niet meer leverbaar is. Nou daar ben ik mooi klaar mee. Dus de spanrol ontspannen om de distributieriem erom te leggen gaat dus ook niet meer zo gemakkelijk.
Nou ja, hou er de moed maar in en er zal heus wel een oplossing komen denk ik.
wat een pech heb jij elke keer, is er geen sloopmotor onderdeel bij de club? Ik begrijp niet exact welk onderdeel dit is dus domme opmerking maar het is niet te tappen dat gat? Of iemand met een sloopmotor?
Moet je natuurlijk wel een ander exemplaar hebben die precies hetzelfde is.
Is die bitron nog te bestellen bij de dealer?
En weet iemand dan het bestel nummer?
Vanavond bij Beeke geweest om met behulp van de Lexia alles uit te lezen. Snap nu ook waarom hij zijn XM Zijn trots noemt. Het groene XM ziet er helemaal top uit.
Eerst airco ingelezen in de Lexia en er waren nogal wat oude foutmeldingen (zowat bijna alles). Vandaar ook dat knipperende puntje. Foutcodes gewist en opnieuw ingelezen en geen fouten meer kunnen vinden. Voor de rest waren er helemaal geen foutcodes te vinden.
Beeke nogmaals bedankt voor de hulp.
En is het puntje nu ook weg?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, geen knipperend puntje meer te zien na de start.
....dat kastje waar BITRON op staat!
Vandaag APK laten keuren. Natuurlijk een afkeur.
Had hem eerder laten keuren bij een andere garage die ook de lasklus zou gaan doen. Eigenlijk waren ze zo onbekend met een XM en de hydroliek die hij maar links en rechts bij veel leidingen (waar iets van vliegroest zat) met schuurpapier aan de gang is gegaan om te kijken of er ergens putroest op de leiding zou zijn, want stel je voor dat die dunne leiding ergens een zwakke plek heeft Gevolg: coating op verschillende punten eraf. Was ik niet blij mee. Hij wist ook niet zeker of die leidingen vervangen moesten worden en zo ja dan kon dat wel wat gaan kosten.
Nou ja. Lasklus afgezegd, apk-kosten betaald en dat ik zijn advies in beraad zou nemen. Zelf alle leidingen gecontroleerd voor zover mogelijk en er maar een laag bodysafe opgespoten bij de plekken waar de coating ervan af is. Ziet er nog redelijk uit. Op naar andere garage voor nieuwe APK en 1 waar ik al vaker kom. Gevolg: aanbieding om de lasklus te doen voor de helft van de prijs van de eerste garage en de volgende punten als afkeur:
Al met al een overzichtelijk lijstje en morgen wordt de auto gelast en die andere punten verholpen en dan kan ik weer een jaar verder (qua APK gezien dan).
Misschien dat ik ze de vervanging van de thermostaat ook laat doen. Ding zit op een lastige plek om te vervangen zonder brug. Nu met deze normale temperaturen loopt de motor temperatuur niet zover meer op. Heb uit voorzorg ook de dop van het expansievat vervangen.
Bijna elke xm heeft last van een aanlopende handrem. Omdat die dingen bijna nooit gebruikt worden. Standaard punt wat ik zelf vtv altijd check.
Ik had voor de APK ook een kapotte mantel van de handremkabel, heb er een flexibel rIb mantelbuisje overheen geschoven. En geen enkele opmerking erover gehad.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mantel was nog redelijk goed (geen afkeur), alleen de handrem bleef kleven. Vandaar dat ook de remblokken in het verleden ongelijk waren afgesleten volgens mij.
Het jaar overziend met het rijden met deze XM. De vorige Xm had het begeven en was daar flink ziek van eerlijk gezegd. Vandaar toen weer een andere en de oude op de oprit voor reserve.
Km stand begin: 337.000
Km stand nu: 380.000
Gereden dit jaar: 43.000 km.
Aanschaf: € 600
Onderhoudskosten: rond de € 1600
Waarvan onder andere : Koppeling (€650 al direct binnen een week na aanschaf), rondje bollen en LHM, airco, remblokken, olie, filters, radiateur en koelvloeistof, koelvin, hd-pomp, distributie (zelf gedaan), achterbumper en achterlicht, leren interieur (als cadeautje voor het vele ploeteren), armsteunverhoger en laswerk.
Wel had ik een andere XM achter de hand voor onderdelen het afgelopen jaar. Door wat handig onderdelen te wisselen en verkoop van onderdelen en dat ding uiteindelijk naar de sloop is het redelijk binnen de perken gebleven vind ik.
Het is een mix geweest van zoveel mogelijk zelf doen en soms dingen uitbesteden, zoals bollen en airco vullen, olie verversen en laswerk.
Hoop dat ik het afgelopen jaar alle achterstallige onderhoud heb weggewerkt en dat de onderhoudskosten vanaf nu wat omlaag zullen gaan.
LHM-lekkage.
De retourleiding bij de achterveerpoot rechts ligt los.
Hoe zit dat ding vast. Ding kan ik er zo uittrekken.
Denk nummer 4 of 5. Ik bedoel de leiding die in die rubber manchet zit.
Leidinkje eruit gehaald en er weer helemaal zover mogelijk ingestopt. Lijkt nu niet meer te lekken.
Auto was voor laswerk naar garage geweest en op de brug was die leiding losgeschoten is het verhaal.
Paniek in de tent en zij hebben die leiding er weer wat opgeschoven en wel 3 liter LHM bijgevuld. LHM-vat tot de nok toe gevuld (wel verstand van lassen, maar niet van hydroliek). Bij ophalen wat laten afzuigen.
Bij thuiskomst wat gegymnastiekt en de bout bij de drukbol in hoogste stand wat losgedraaid en weer vast.
Toen zag ik dat het eruit begon te lekken en flink ook. Denk dat er wel een litertje uit kwam. Vond het wel heel veel en heel snel gaan voor een retourleiding.
Zal het morgen wel even aanzien en de oprit maar weer schoonmaken. Anders leiding maar doorblazen. Dat wordt dus flink hard blazen.
En weer APK voor een jaar.
"Hoop dat ik het afgelopen jaar alle achterstallige onderhoud heb weggewerkt en dat de onderhoudskosten vanaf nu wat omlaag zullen gaan."
Ik vind het totaalplaatje aan kosten anders zeer acceptabel hoor, het kilometrage en de geringe aanschafprijs in aanmerking genomen. Je bent nl. geen duizenden Euro's per jaar aan het afschrijven. Vele rijders die een "safe" auto aanschaffen van pakweg 12000 Euro vergeten dat nog wel eens. Bevalt ie je verder wel?
Met een compressor? De druk instellen op, om te beginnen 0,5 bar daarna, als ik zeker zou weten dat de boel loopt langzaam met tiendes opvoeren tot max 1 bar.
Proficiat met je APK.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb dus 2 problemen.
Eerst met de losgeschoten retourleiding:
Heb deze vandaag weer erin geduwd en er waren er dus 2 bij de achterste veerpoot Die ene zat wat verstopt. Lekt nu niet meer voor zover ik kan zien. Kont zakt nu wel gelijk in en in rijstand zoekt die wat de juiste hoogte op steeds. Precies zoals in dit topic, alleen dan zakt ie maar een paar centimeter. Zie hier.
Zal ook nog even vragen bij de garage of ze toevallig niet de ontlastschroef eraf hebben gedraaid en vergeten zijn dat er een kogeltje inzat.
Correctie: Het piest er weer lekker uit als ik de wagen in de hoogste stand zet en zakt niet gelijk in.
Dan nog het verlies van koelvloeistof:
Het lekt achter het blok aan de rechterzijde. Tenminste ik zie dat bij de aansluiting van de onderste radiatorslang naar het thermostaathuis heel iets van lekkage. Ook is de aansluiting van het thermostaathuis wat voorzien van witte aanslag. Heb vorige week wel wat zitten te knijpen in die onderste slang. Komende dagen eerst maar even die slang er vanaf peuteren en kijken of die aansluiting nog schoon te maken is (kan ik ook gelijk de thermostaat vervangen) mits ik daar goed bij kan met de auto op bokken.
Helaas heb ik geen compressor dus die leidingen doorblazen nog niet kunnen doen. Het zal toch niet zo zijn dat de filters in het LHM vat verstopt zijn. Volgens mij heb ik het zaakje een half jaar geleden schoon gemaakt.
Lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Verstopt niet, vies kan wel, zeker als er nog "troep" rondzweeft in het systeem. Filters zijn er om dit eruit te "filteren"(!).
Meestal resulteert dit in een langer durende melding bij starten dat de LHM-druk niet op orde is. Ik zie er echter niet zo een verklaring in voor jouw klachten. Misschien vieze hoogteregelaars i.c.m. rottige aansluiting retourleiding.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Weer de multiriem aan gort. De klem van de onderste radiatorslang is logeschoten en in de riem gekomen en nu dus gerafeld. Dat wordt dus weer zwaar sleutelen. Plus daar nog bij het verlies van koelvloeistof en het gedoe met de hydrauliek heb ik het even gehad met dat ding..
Ai, da's nasty..... Sterkte!
Luceo non uro....
Oeioei, wat wordt je weer op de proef gesteld met zoiets. Heb je net alles of bijna alles voor elkaar en dan dient het volgende zich weer aan.
Sterkte maar weer en hopelijk kun je na deze dip weer echt een poos vooruit!
Sterkte klink als dat ding al overleden is.
Lekt geen LHM meer tot nu toe. Alleen zakt de achterkant heel snel in en blijft de achterkant wat op en neer gaan.
Morgen eerst aan de slag met die multieriem. Heb al een nieuwe gehaald. Wordt weer krukaspoelie eraf en onderste distributiedeksel om te kijken of er toch geen resten daar zitten en schoonmaken. Boel weer monteren en starten en hopen dat de distributie niet weer versprongen is. Het klonk toch nu toe niet zo.
Shit happens: Heb vanmiddag die onderste slang bij het thermostaathuis ervan af gehaald om de aanslag te verwijderen. Het was was krabben. Wellicht is toen die klem los geschoten. Hoorde bij de proefrit een geluid rechtsvoor. Dat was dus de klem die in de multieriem kwam.
Ga morgen het zaakje maar even goed bekijken en weer mijn knopen tellen wat ik doe. Je zal zien dat de koelvloeistoflekkage toch van de waterpomp komt en dat het hydrauliekgedoe een klein dingetje is. Het is maar een XM 2.1 TD en geen V6 topmodel, geen klassieker. Gewoon een auto roep ik maar. En toch...
He dat is gruwelijk vervelend dat zoiets gebeurd.
Succes met het vervangen van de riem, moet makkelijker gaan nu je het al eens hebt gedaan.
Wellicht een idee om de waterpomp meteen te gaan vervangen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
héhé, niets naars over 2.1TD's zeggen, hè. Blijft een superkrachtpatser, die in combinatie met de souplesse van het XM-ontwerp IMHO uniek is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Op het gevaar af een absurdistische tip aan de hand te doen, bekijk de in onderstaande link vermelde XM Diesel eens. Heb hem in het echie gezien, en is een plaatje.
http://citroenwijnhoven.nl/content/2/
Graag on topic blijven. Het gaat hier om de narigheid van Jabaar's auto, niet om de aanschaf van een andere.
Inderdaad en dan ook nog een 2.5 TD. Dat is helemaal vragen om moeilijkheden volgens mij.
Heb het zaakje weer los gehaald en voor zover ik het nu kan overzien is de krukaspoelie ook niet meer je van het. Achter de onderste distributiedeksel geen resten kunnen vinden van de multiriem. Bij de waterpomp zie ik wel wat (maar weinig nattigheid) dus nog even uitzoeken of het daar wel echt lekt. Met de onderste kap eraf en zonder multiriem motor gestart en zie nog geen druppels en geen onregelmatige loop.
Toch denk ik erover om de gehele distributie (spanrol) en waterpomp en krukaspoelie te gaan vervangen. Kan van het huismerk van Mr. Auto (BOLK) dit gaan bestellen. Allen weet ik dan nog niet welk merk ik precies krijg. Iemand ervaring met BOLK?
Denk dat ik daar tussen de bedrijven door wel een week voor mag uittrekken.
Sorry, ik heb geen ervaring met Bolk, ik beaam je idee om meteen alles mee te vervangen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Had al ergens wat gelezen dat Bolk een lot uit de loterij is. Het kan goed zijn en soms ook niet.
Toch voor Contitech gegaan als distributieset en waterpomp en een SBK krukaspoelie.
Had toch bij de eerste distributiewissel gelijk de waterpomp en de rest mee moeten nemen. Dat is natuurlijk wijsheid achteraf. Denk dat door de spanning van de nieuwe distributieriem de waterpomp het begeven heeft. Ik zag rondom de as van de waterpomp aardig wat klodders met geel-witte aanslag. Eerst dus koelvloeistoflekkage en toen hoorde ik onderweg een kloink. Dat was dus de krukaspoelie die scheef is gaan zitten en daardoor de multiriem deed slijten en er wat ribben heeft afgehaald
Staat mij van de vorige keer bij dat de montage van de bovenste motorsteun mij de meeste hoofdbrekens heeft gekost. Zal mijn huiswerk wel weer doen. Geloof dat ik om de spanner van de distributie de hele bovenste motorsteun moet gaan verwijderen om erbij te kunnen.
Schijnt een truc te zijn met koevoet en blok hout. Zal gaandeweg de klus wel wat vragen stellen.
Ik zou een krik en een blok hout nemen, dan houd je 2 handen vrij voor de klus ;)
Zaakje is bijna af, nu nog wachten op de onderdelen.
Distributie is op tijd met behulp van de paspennen en waterpomp er ook vanaf.
Om bij de spanrol te komen lukt nog niet. Heb de truc met de koevoet nog niet helemaal door.
Is dit misschien een alternatieve manier:
- Spanrol eraf door eerst op het draaduiteinde van de spanrol zelf een extra moer te doen en deze dan borgen zodat het draadeinde eraf kan.
- Die ene bout van de spanrol in de motorsteun eruit en dan complete spanrol eraf halen
- Nieuwe spanrol eerst in de bankschroef induwen en vastzetten met een tie-rap en een touwtje eraan.
- Nieuwe spanrol tussen de motorsteun duwen en weer vastzetten in de motorsteun en de bout van de rol zelf.
- Tie-rap doorknippen (alleen kan ik daar dan bij)en met het touwtje opvissen.
Wil het dit keer wel helemaal goed doen. Kan de spanrol ook wel laten zitten en dan over zo’n 20.000km de hele boel laten doen. Hetgeen een hoop sores scheelt eigenlijk zo op het eerste gezicht, maar volgens mij rijdt dat niet lekker de komende 20.000 km.
Gisteren zijn pas de onderdelen gearriveerd en vanmiddag een paar uit tijd gehad om verder te gaan.
Waterpomp, thermostaat en nieuwe looprol voor distributie zitten erop. Nog een uur bezig geweest om die bovenste motorsteun helemaal te verwijderen, zodat ik bij de spanner kan. Blijkt de bout van het slot dol te zijn gedraaid dus dop 10 draait gewoon door. Zie nu ook dat het slot (nummer 9) NFP dus niet meer leverbaar is. Nou daar ben ik mooi klaar mee. Dus de spanrol ontspannen om de distributieriem erom te leggen gaat dus ook niet meer zo gemakkelijk.
Nou ja, hou er de moed maar in en er zal heus wel een oplossing komen denk ik.
wat een pech heb jij elke keer, is er geen sloopmotor onderdeel bij de club? Ik begrijp niet exact welk onderdeel dit is dus domme opmerking maar het is niet te tappen dat gat? Of iemand met een sloopmotor?
Ierse zoefmachine
Bedoelde nummer 8 op de tekening.
Pagina's