Kwestie van heel zorgvuldig RTFM toepassen en secuur en schoon werken. Dan wil dit prima. Ben je ongeduldig of snel in de war dan moet je dit niet doen.
In totaal ben ik een uurtje of 5 bezig geweest verdeeld over 2 dagen, inclusief zorgvuldig schoonmaken van het brein. Het uit en inbouwen zou je in een uurtje of 2 kunnen doen.
Kan bij de 4hp20 van de es9 in principe ook inderdaad. Lastigste is de boel netjes open maken zonder dat je rommel/vuil in je bak krijgt. De ruimte is beperkt.
Ja, dat was ik wel van plan. Al is het om zeker te weten wat het probleem is/was.
Ik heb net een stuk gereden met de XM, moest naar de APK. Er zit weer 1 jaar apk op. Alleen tijdens die rit heb ik 1x gehad dat de achteruit met een klap in kwam en 1x dat na een bocht de 2e versnelling niet wilde aandrijven. Laten we hopen dat dit opstartproblemen zijn, dit brein heeft namelijk een paar jaar droog gelegen. Zo niet, dan zal ik denk ik een combinatie moeten maken van de 2 breinen. Beejte jammer dat er geen schroefje meer te koop is van deze bak...
Mooi man! Toch mooi hoe ver je kan komen met een beetje durf en goede documentatie.
Kan dat raar inkomen van de achteruit of het vallen uit versnelling nog misschien komen door de selectiehendel die niet helemaal lekker afgetsteld staat? Dus dat de bak tussen standen invalt?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, helaas. Dat kan niet, want er zit een soort tandrad in de bak die de stand bepaalt. De kabelafstelling heeft daar geen invloed op. Als je goed kijkt naar de foto van mijn XM zonder brein zie je rechtsbovenin dat tandrad zitten.
Je hebt keurig ATF-II op peil gebracht, in een bak met schoongemaakt (leeg) brein. Misschien nogmaals peilen, wellicht is het peil nu te laag nu de ATF zich keurig overal verspreid heeft??
Daar krijg ik hoofdpijn van, Spruitstuk vervangen ? twee weken bezig geweest om de motor uit/in-bouwen, de nodige lekkage verhelpen plus de versnellingsbak bak, nu de volgende klus.
De LHM-olie lekt met een straaltje rechts achter van de achterbrug, 'REMLEIDING' de metalen klem op de achterbrug heeft door het roesten ook de leiding, (dat ding met die zeven krullen) aangetast. Bij het demonteren brak deze op die plaats in tweeën.
Nieuw niet te krijgen, maar ook hier vinden we wel weer een oplossing voor.
Het spruitstuk daar zie ik een kans om die te vervangen zonder de motor uit te bouwen. Als de kat eraf is onstaat er een gat waardoor ik er precies bij zou kunnen komen.
Dat van die remleiding komt mij erg bekend voor. Die zitten met een metalen beugeltje op het subframe en dat beugeltje roest waardoor inderdaad de leiding ook doorroest. Best een belangrijk aandachtspunt. Voor mijn XM heb ik ze nieuw gemaakt van Cunifer. In het filmpje worden ze op 12:02 aangewezen. Op de plek van het beugeltje heb ik een rubbertje om de leiding gedaan en het beugeltje zelf zit nu dik in het vet. Gebeurt niks meer mee. :-)
Een erg leuke ontwikkeling is dat 1 van de vorige eigenaren zich gemeld heeft op Facebook, Menno Jansen. Zijn vader schijnt vele XM's gehad te hebben en ook actief te zijn (geweest?) in de XM club.
Voor die remleiding hebben we inmiddels succesvol een vervanging gemaakt en geplaatst.
Nu heeft die wagen ook een automaat waarvan ik voor de perfectie nog eens het hydraulische huis schoon zou willen maken. De bak zelf schijnt al gereviseerd te zijn, maar met kou wil het schakelen nog wel eens twijfelachtig gaan.
Een goed stuk technische documentatie heb ik al, alleen wordt mij niet helemaal duidelijk daaruit of ik voor het verwijderen van dat hydraulische brein alle olie uit de bak moet halen of dat ik die er zo van af kan schroeven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het is alweer twee weken geleden dat ik de airco zelf gevuld heb met R12A gas (Duracool). Nu met dat mooie paasweer heb ik het goed kunnen testen in de praktijk, airco wordt echt goed koud. Ook de druk blijft op peil. Operatie geslaagd dus!
Eerst goed vacumeren, bij een systeem dat lang leeg is geweest even een uurtje ofzo laten doorpompen om zo echt al het vocht te laten verdampen.
Slangen aansluiten
Heb helaas even geen foto genomen met de druk erop.
Dit gas is gebruikt, vele malen milieuvriendelijker dan R134a en in ouderwetse R12 systemen ook nog eens efficienter. (met R134a in een R12 systeem verlies je best wat koelvermogen).
De reden waarom regelmatig mijn kachelmotor uitviel is ook gevonden. Er gaat serieus veel stroom door 3 pinnen van dit ielige stekkertje, best wel brandgevaarlijk. Naar mijn mening serieus onderbemeten. Heb er maar meerdere goede stekkerverbindingen van gemaakt die wel groot genoeg zijn.
Die moet slecht contact gehad hebben, dat kan niet anders. Die auto van jouw heeft toch ik weet net hoelang buiten gestaan met als gevolg veel vocht er in?.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klopt wat je schrijft. Alleen gaat door deze stekker op een paar contacten de volle stroom (Amp) van de kachelmotor. Die contacten zijn echt te krap bemeten, het is dus wachten op dit soort problemen.
Zo als je al geconstateerd heb, in de loop van minstens 20 jaar gaan alle aansluitingen oxideren, vooral daar waar veel ampère overheen gaat ontstaat weerstand en daar door warmte ontwikkeling.
Bekend is de zekering F2 voor in. De hardheid van de klemming van de drie pootjes, in het kasje, worden zacht en alles gaat smelten.
Helaas was de airco heeeelll langzaam weer leeg gegaan. Daarom vandaag het aircosysteem afgeperst met perslucht. Perslucht is daarvoor niet ideaal, want dan komt er wat vocht mee. Maar dat vocht vacumeer ik er wel weer uit, heb een erg goede vacuumpomp te leen. Het was echt een piepklein lekje, zo klein dat 500g gas er 4,5 weken over doet om weg te lopen. Het lekje zat op de o-ring van de hogedrukaansluiting van het expansieventiel in het schutbord. Daarvoor moest de Diravibol even aan de kant. Met een paar dagen komt er nieuw gas aan, dan kan ik weer vullen.
Een goede vriend van mij heeft wat moois gefabriceerd voor mijn XM:
Is voor de lekretouraansluiting van de achterbrug. Hetzelfde exemplaar in rubber was vergaan.
Ook was het nodig om de rijhoogte bij te stellen. Het achterscherm stond met de rand op de bovenkant van de velg, dat is net wat te hoog. Je merkt dat dat net niet lekker rijd. (hoewel die hoogte conform manual is...) Nu op een betere hoogte, net iets over de band. Rijd echt vele malen beter.
De hydractiefbollen van mijn XM zijn 20% overvuld, wat maakt dat de boel wat zachter veert. Maar als je dat doet zonder de demping aan te passen rijd dat wat gek. Je voelde echt dat de demping en vering niet in balans waren. Met dank aan Blaueboot hier op het forum kreeg ik de tip om een dempertje in het hydractiefblok wat op te boren.
In het hydractiefblok voor en achter zitten elk twee dempertjes, die zijn vandaag iets opgeboord, van 1,25 naar 1,35. Met als resultaat dat vering en demping weer perfect in balans zijn, zalig!
Hydractiefblok gedemonteerd.
Goed kijken, er zit een dempertje opgespand:
Last but not least een redelijk verse voordemper eronder geschroefd. De mijne was nog niet volledig door, maar liet wel aanzienlijk meer geluid door dan zou moeten. Het is weer lekker stil.
In je hoogte afstellingsverhaal heb je neem ik aan de band en de velg omgedraait? Ben het wat dat betreft met je eens, al meerdere malen vebaasd gekeken hoe hoog de achterkant kwam als ik 'm volgens officiële specificaties afstelde.
En inderdaad, iets lager rijdt lekkerder voor mijn gevoel.
Ben nu ook wel benieuwd hoeveel verschil die 1.35mm geeft in vergelijking met mijn 1.30.
Hou er wel een beetje rekening mee dat je wat risico hebt om met de bodem op een hoge snelheidsdrempel neer te komen. Zeker nu je 'n wat lager hebt staan. Daar heb ik me een aantal keer hier in de woonwijk mee vergist (Nu zijn dit ook wel hoge krengen met wegverzakkingen er voor en er na. Dus hoger dan ontworpen)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Beetje jammer dat gisteren de automaat besloot nukkig te worden. Na terugschakelen van 4/3 naar 2/1 valt de aandrijving weg. Na wat literatuuronderzoek zit dit probleem vermoedelijk in het brein, waarschijnlijk de 3/4 shift valve of de klep die de "forward clutch" activeert. Omdat ik 100% zeker weet dat het brein schoon is van binnen zal het denk ik veroorzaakt worden door veren die verouderd zijn en niet afdoende kracht meer hebben. Als het dat niet is, dan kan het nog zijn dat de lijndruk niet hoog genoeg is.
Maar eens gaan zoeken naar nieuwe veren voor in het brein. Had ik de vorige keer al geprobeerd, maar bleek een paar maanden terug een nogal hopeloze onderneming. Wel beetje vervelend dat het nu voorvalt terwijl we aan het verbouwen zijn, de XM nodig en de schuur/werkplaats onbereikbaar.
Onlangs heb ik een site gevonden maar ik heb hem bljikbaar neit opgeslagen in mijn bladwijzers :-(. Al vermoed ik dat je die ook al gezien gaat hebben.
Thx, die had ik idd ook gezien. Alleen staan daar de onderdelen van het brein niet bij. Ik ben nu in gesprek met ZF zelf, ze zijn erg klantvriendelijk en denken mee. Ik heb van hen het complete onderdelenboek van mijn bak in PDF gekregen. Op basis daarvan heb ik de onderdeelnummers gemaild die ik denk nodig te hebben. Hopelijk later deze week antwoord of het nog geleverd kan worden.
Knap dat je hier aan begint, ik durf ook veel maar dit??
Geweldige klus weer Chris. Ik wist helemaal niet dat je dat brein ook zo los kon vervangen. Kan dat ook bij de ES9J ?
Hoeveel tijd zit er in het in- en uitbouwen?
__________
Crepuscule
Kwestie van heel zorgvuldig RTFM toepassen en secuur en schoon werken. Dan wil dit prima. Ben je ongeduldig of snel in de war dan moet je dit niet doen.
In totaal ben ik een uurtje of 5 bezig geweest verdeeld over 2 dagen, inclusief zorgvuldig schoonmaken van het brein. Het uit en inbouwen zou je in een uurtje of 2 kunnen doen.
Kan bij de 4hp20 van de es9 in principe ook inderdaad. Lastigste is de boel netjes open maken zonder dat je rommel/vuil in je bak krijgt. De ruimte is beperkt.
Ga je het andere brein ook nog opentrekken om te kijken wat het probleem was?
__________
Crepuscule
Ja, dat was ik wel van plan. Al is het om zeker te weten wat het probleem is/was.
Ik heb net een stuk gereden met de XM, moest naar de APK. Er zit weer 1 jaar apk op. Alleen tijdens die rit heb ik 1x gehad dat de achteruit met een klap in kwam en 1x dat na een bocht de 2e versnelling niet wilde aandrijven. Laten we hopen dat dit opstartproblemen zijn, dit brein heeft namelijk een paar jaar droog gelegen. Zo niet, dan zal ik denk ik een combinatie moeten maken van de 2 breinen. Beejte jammer dat er geen schroefje meer te koop is van deze bak...
Super, dat jij je zelf niet laat kennen, zo houd je de XM met deze kennis rijdend voor de liefhebers .
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Mooi man! Toch mooi hoe ver je kan komen met een beetje durf en goede documentatie.
Kan dat raar inkomen van de achteruit of het vallen uit versnelling nog misschien komen door de selectiehendel die niet helemaal lekker afgetsteld staat? Dus dat de bak tussen standen invalt?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, helaas. Dat kan niet, want er zit een soort tandrad in de bak die de stand bepaalt. De kabelafstelling heeft daar geen invloed op. Als je goed kijkt naar de foto van mijn XM zonder brein zie je rechtsbovenin dat tandrad zitten.
Misschien te simpel gedacht:
Je hebt keurig ATF-II op peil gebracht, in een bak met schoongemaakt (leeg) brein. Misschien nogmaals peilen, wellicht is het peil nu te laag nu de ATF zich keurig overal verspreid heeft??
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Daar zat ik ook aan te denken of lucht...... Geen idee eigenlijk.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Net het filmpje gekeken, leuk Chris!
Leuk he! Thx!
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/citroen-xm-v6-1991-klokje-rond-klassiek/#
Inderdaad een leuk filmpje Chris. Ik heb 'm ook even op onze Facebook-pagina gedeeld!
__________
Crepuscule
Petje af Chris
Daar krijg ik hoofdpijn van, Spruitstuk vervangen ? twee weken bezig geweest om de motor uit/in-bouwen, de nodige lekkage verhelpen plus de versnellingsbak bak, nu de volgende klus.
De LHM-olie lekt met een straaltje rechts achter van de achterbrug, 'REMLEIDING' de metalen klem op de achterbrug heeft door het roesten ook de leiding, (dat ding met die zeven krullen) aangetast. Bij het demonteren brak deze op die plaats in tweeën.
Nieuw niet te krijgen, maar ook hier vinden we wel weer een oplossing voor.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Dankjewel Aad.
Het spruitstuk daar zie ik een kans om die te vervangen zonder de motor uit te bouwen. Als de kat eraf is onstaat er een gat waardoor ik er precies bij zou kunnen komen.
Dat van die remleiding komt mij erg bekend voor. Die zitten met een metalen beugeltje op het subframe en dat beugeltje roest waardoor inderdaad de leiding ook doorroest. Best een belangrijk aandachtspunt. Voor mijn XM heb ik ze nieuw gemaakt van Cunifer. In het filmpje worden ze op 12:02 aangewezen. Op de plek van het beugeltje heb ik een rubbertje om de leiding gedaan en het beugeltje zelf zit nu dik in het vet. Gebeurt niks meer mee. :-)
Een erg leuke ontwikkeling is dat 1 van de vorige eigenaren zich gemeld heeft op Facebook, Menno Jansen. Zijn vader schijnt vele XM's gehad te hebben en ook actief te zijn (geweest?) in de XM club.
Voor die remleiding hebben we inmiddels succesvol een vervanging gemaakt en geplaatst.
Nu heeft die wagen ook een automaat waarvan ik voor de perfectie nog eens het hydraulische huis schoon zou willen maken. De bak zelf schijnt al gereviseerd te zijn, maar met kou wil het schakelen nog wel eens twijfelachtig gaan.
Een goed stuk technische documentatie heb ik al, alleen wordt mij niet helemaal duidelijk daaruit of ik voor het verwijderen van dat hydraulische brein alle olie uit de bak moet halen of dat ik die er zo van af kan schroeven.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Kun je er zo afschroeven.
PB je mailadres ff. Heb wat digitale documentatie liggen die ik je kan mailen.
U heeft PB. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het is alweer twee weken geleden dat ik de airco zelf gevuld heb met R12A gas (Duracool). Nu met dat mooie paasweer heb ik het goed kunnen testen in de praktijk, airco wordt echt goed koud. Ook de druk blijft op peil. Operatie geslaagd dus!
Eerst goed vacumeren, bij een systeem dat lang leeg is geweest even een uurtje ofzo laten doorpompen om zo echt al het vocht te laten verdampen.
Slangen aansluiten
Heb helaas even geen foto genomen met de druk erop.
Dit gas is gebruikt, vele malen milieuvriendelijker dan R134a en in ouderwetse R12 systemen ook nog eens efficienter. (met R134a in een R12 systeem verlies je best wat koelvermogen).
De reden waarom regelmatig mijn kachelmotor uitviel is ook gevonden. Er gaat serieus veel stroom door 3 pinnen van dit ielige stekkertje, best wel brandgevaarlijk. Naar mijn mening serieus onderbemeten. Heb er maar meerdere goede stekkerverbindingen van gemaakt die wel groot genoeg zijn.
Die moet slecht contact gehad hebben, dat kan niet anders. Die auto van jouw heeft toch ik weet net hoelang buiten gestaan met als gevolg veel vocht er in?.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klopt wat je schrijft. Alleen gaat door deze stekker op een paar contacten de volle stroom (Amp) van de kachelmotor. Die contacten zijn echt te krap bemeten, het is dus wachten op dit soort problemen.
Zo als je al geconstateerd heb, in de loop van minstens 20 jaar gaan alle aansluitingen oxideren, vooral daar waar veel ampère overheen gaat ontstaat weerstand en daar door warmte ontwikkeling.
Bekend is de zekering F2 voor in. De hardheid van de klemming van de drie pootjes, in het kasje, worden zacht en alles gaat smelten.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Vandaag klusdag gehad.
Helaas was de airco heeeelll langzaam weer leeg gegaan. Daarom vandaag het aircosysteem afgeperst met perslucht. Perslucht is daarvoor niet ideaal, want dan komt er wat vocht mee. Maar dat vocht vacumeer ik er wel weer uit, heb een erg goede vacuumpomp te leen. Het was echt een piepklein lekje, zo klein dat 500g gas er 4,5 weken over doet om weg te lopen. Het lekje zat op de o-ring van de hogedrukaansluiting van het expansieventiel in het schutbord. Daarvoor moest de Diravibol even aan de kant. Met een paar dagen komt er nieuw gas aan, dan kan ik weer vullen.
Een goede vriend van mij heeft wat moois gefabriceerd voor mijn XM:
Is voor de lekretouraansluiting van de achterbrug. Hetzelfde exemplaar in rubber was vergaan.
Ook was het nodig om de rijhoogte bij te stellen. Het achterscherm stond met de rand op de bovenkant van de velg, dat is net wat te hoog. Je merkt dat dat net niet lekker rijd. (hoewel die hoogte conform manual is...) Nu op een betere hoogte, net iets over de band. Rijd echt vele malen beter.
De hydractiefbollen van mijn XM zijn 20% overvuld, wat maakt dat de boel wat zachter veert. Maar als je dat doet zonder de demping aan te passen rijd dat wat gek. Je voelde echt dat de demping en vering niet in balans waren. Met dank aan Blaueboot hier op het forum kreeg ik de tip om een dempertje in het hydractiefblok wat op te boren.
In het hydractiefblok voor en achter zitten elk twee dempertjes, die zijn vandaag iets opgeboord, van 1,25 naar 1,35. Met als resultaat dat vering en demping weer perfect in balans zijn, zalig!
Hydractiefblok gedemonteerd.
Goed kijken, er zit een dempertje opgespand:
Last but not least een redelijk verse voordemper eronder geschroefd. De mijne was nog niet volledig door, maar liet wel aanzienlijk meer geluid door dan zou moeten. Het is weer lekker stil.
Kortom, productief dagje.
In je hoogte afstellingsverhaal heb je neem ik aan de band en de velg omgedraait? Ben het wat dat betreft met je eens, al meerdere malen vebaasd gekeken hoe hoog de achterkant kwam als ik 'm volgens officiële specificaties afstelde.
En inderdaad, iets lager rijdt lekkerder voor mijn gevoel.
Ben nu ook wel benieuwd hoeveel verschil die 1.35mm geeft in vergelijking met mijn 1.30.
Hou er wel een beetje rekening mee dat je wat risico hebt om met de bodem op een hoge snelheidsdrempel neer te komen. Zeker nu je 'n wat lager hebt staan. Daar heb ik me een aantal keer hier in de woonwijk mee vergist (Nu zijn dit ook wel hoge krengen met wegverzakkingen er voor en er na. Dus hoger dan ontworpen)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Band idd
Beetje jammer dat gisteren de automaat besloot nukkig te worden. Na terugschakelen van 4/3 naar 2/1 valt de aandrijving weg. Na wat literatuuronderzoek zit dit probleem vermoedelijk in het brein, waarschijnlijk de 3/4 shift valve of de klep die de "forward clutch" activeert. Omdat ik 100% zeker weet dat het brein schoon is van binnen zal het denk ik veroorzaakt worden door veren die verouderd zijn en niet afdoende kracht meer hebben. Als het dat niet is, dan kan het nog zijn dat de lijndruk niet hoog genoeg is.
Maar eens gaan zoeken naar nieuwe veren voor in het brein. Had ik de vorige keer al geprobeerd, maar bleek een paar maanden terug een nogal hopeloze onderneming. Wel beetje vervelend dat het nu voorvalt terwijl we aan het verbouwen zijn, de XM nodig en de schuur/werkplaats onbereikbaar.
Hier misschien al iets? https://www.alltranz.co.nz/shop/transmission/92B/ZF-by-Transmission/
Onlangs heb ik een site gevonden maar ik heb hem bljikbaar neit opgeslagen in mijn bladwijzers :-(. Al vermoed ik dat je die ook al gezien gaat hebben.
Thx, die had ik idd ook gezien. Alleen staan daar de onderdelen van het brein niet bij. Ik ben nu in gesprek met ZF zelf, ze zijn erg klantvriendelijk en denken mee. Ik heb van hen het complete onderdelenboek van mijn bak in PDF gekregen. Op basis daarvan heb ik de onderdeelnummers gemaild die ik denk nodig te hebben. Hopelijk later deze week antwoord of het nog geleverd kan worden.
Daar word ik nou blij van, van zulke bedrijven.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's