Back on the road again? Xm 2.5 TD break

216 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Had je daar een andere voor? Uit elkaar gehaald? Heb nog niet gezien hoe dat moest.

Jaap

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Schijnbaar kun je de uiteinden van die klep er gewoon af schroeven, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb dit trucje toegepast. Van de sloper heb ik toen ook de antizinkklep meegenomen. Omdat ik een Xantia heb, was dat allemaal plug 'n pray (afgezien van het Activasysteem dat bij mijn auto gruwelijk in de weg zit). Op mijn Xantia was niet zo veel ruimte om een ontluchtingsnippel op die plek te monteren, dus was het makkelijker om dan maar de hele klep te vervangen. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Ik heb mijn subframe nu 15 cm laten zakken. Een van de leidingen was bijna door bovenop. Die wil ik vervangen vanaf voor.

Maar hoe krijg ik vanaf achter de eerste 2 brackets los waar die leidingen in vastgeklikt zitten, en daarna, hoe krijg ik ze uit die plastic beschermplaat verder naar voren? Toch maar 1 voor 1 eruit plukken?

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Die hoogteregelaar mocht inderdaad wel eens. Maar wees gerust.., er had meer van die bagger in kunnen zitten.

De antizinkklep zou je open kunnen halen. Gewoon het alluminium gedeelte in de bankschroef en dan kan je met een forse tang zo aan beide zeides die donker koppen er af schroeven.

Heel spannend is 't ding intern niet.
De kant waar een leiding op de kop zit is een kamer waar die drie leidingen opzitten. Een hiervan is ook de druk-aanvoerleiding.
De 2 andere leidingen die aan de kant van de kale kop zitten worden van elkaar gescheiden door een plunjer.
Als er druk komt op de 3-leiding kamer dan verschuift deze plunjer en worden die andere 2 leidingen met elkaar doorverbonden.
De plunjer schuift weer terug door druk van een veer en de druk in het veercillinders als die hoger wordt dan de aanvoerdruk.

Anyway.., gewoon ff open halen en spoelen kan nooit kwaad.
Zelf heb ik tot nu toe gewoon de kappen er weer opgeschroefd met de oude o-ringen er op. Geen idee hoeveel newtonmeter. Gewoon lekker strak vast met in 't achterhoofd dat 't alluminium is.  
 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Dank, had je nog tips hoe die leidingen aan de linker kant onder de dorpel uit die plastic plaat en bracket te krijgen

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Euhh.., je bedoelt die klemmen die tegen de bodem aanzitten?

Zie het maar als weerhaken. Dus ik zet er altijd per leiding een platte schroevendraaier in die door een kwartslag te draaien de haken naar buiten drukt. 

Of bedoelen we nu beiden een ander type beugel?

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Als antwoord op je vraag over de achterbrug

Nee.., staat nergens uitgelegd geloof ik. Zal wel te maken hebben met hoe stug ze het rubber mee of tegen willen laten werken in de bocht.
Die zogenaamde 'meesturende achteras'.

Plaatjes van hoe montage/demontage gaat vind je Hoofdstuk 8 424-1/1. Je hebt nodig uit kist 9010-T het gereedschap 9028-T (A/B/C/D)
En vet. :P

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Plaatje 90gr draaien, dan zie je die plastic plaat waar op 4 plekken die leidingen in van de klemmen zitten. Moet je die er dus 1 voo 1 uitplukken of kunnen die klemmen uit de plastic kap worden gewipt

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Ah die plaat. Dat modelletje zit niet op mijn Xm's en de laatste keer dat ik er een in m'n handen was is wel een jaartje terug.
Dus zeker weten doe ik 't niet, maar ik dacht dat de klemmenstroken deel zijn van de plaat.

Dus de plaat laten zakken en de leidingen stuk voor stuk er uit prutsen helaas. :/

Oh enne.., van welk jaar is je Xm? 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Ik vreesde al.

Mijn XM is van 4-1-99, net 25 geworden

Dus die rubbers moeten nu onder 18gr gemonteerd worden?

Hmm, dat ben ik nog nergens tegen gekomen. Ik zal eens kijken hoe het nu zit

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Ja.., dit staat in de technische zakboekjes die ook elk jaar uitkwamen. 
Die 18gr. blijven ze wel tot en met het boekje van 2001 volhouden. Maar geen uitleg waarom. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Check, eerder 30 dan 18. Maar dit subframe komt van een berline. Maar dit is de rechter, die linkt naar links verdraaid. Dat lijkt niet goed. Of gaat het om de inkeping in metaal, waarvan er maar 1 is. Die staat in 0gr. Dit subframe komt van een berline

 

En dus eruit gedraaid. Bij mijn reserve subframe zonder enige roest een fluitje van een cent

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Als we tekeningen moeten geloven, (en dat doe ik) dan gaat 't echt over de 2 halve maan inkepingen die tegenover elkaar liggen. In 't zakboekje hebben ze zelfs dat inkepinkje wat bij jou op 0gr staat ook er bij getekend. 

Ofwel, degeen die je voor was heeft 't niet helemaal begrepen bij het plaatsen van de rubbers. 
Alsnog worden er punten toegekend voor in ieder geval het werkplaatshandboek er bij gepakt te hebben. xD 

FF aanvullend voor de duidelijkheid:
Zie ook linksboven op het blad van het zakboekje. Bij de 0gr stand loopt de lijn over de 2 halve maantjes parallel met de remschijf. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Denk dat je gelijk hebt. Zal s kijken hoe het bij mijn auto zit. Overigens staat er een productiejaar '94 op de rubbers :)

Maar deze staan idd 18gr (of meer) de verkeerde kant op gedraaid

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Nou t raadsel wordt niet kleiner. Bij mijn auto zitten de voorste silent blocks achteras ook wat naar binnen gedraaid

Daarnaast heb ik in mijn enthousiasme bij t ontroesten een retourleiding geraakt. Linksachter.

Zijn die er nog bij t magazijn. 96995768 is t nr. Maar ik zie dat Citroen die nog levert?

Verder probeer ik de leiding naar de veercilinder linksachter te lossen, dat wil nog niet, wartel is wel los, maar de leiding zit daaraan vastgeroest.

Ik ben bang dat de leiding eraan gaat. Is die ook nog aanwezig in t magazijn? (5270K3)

Laatste vraag: ik kwam deze tegen, is dat een ontluchtingsslang van de tank

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Pff..., daar wordt je niet goed van. Moet zo naar 't magazijn. Du sik kom er ff wat later op terug,
Maar in 't zelfde boekje als waar die rubbers 18gr naar buiten worden gedraait staat ook de Xantia.
Die rubbers worden 18gr naar binnen gedraait.

Wat betreft die leidingen. 
Zou kunnen dat we ze hebben, maar ik durf geen garantie te geven of je moet zin hebben om nu onder de sloper te gaan liggen er voor. ;)
En dan natuurlijk geen garantie dat het heel of überhaupt er onder uit komt.

't Enige wat ik kan adviseren voor die wartel is weken in de roestoplosser. Schraap met een pennetje ook zoveel mogelijk roest uit de wartel zodat de spray dieper kan intrekken.
Wat ik dénk dat ook kán helpen... Met een licht hamertje op de wartel en leiding tikken. Niet om de handel los te beuken, maar net zat om het handeltje te laten vibreren zodat de roest begint te breken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Ja, blijft n mysterie. 

Ik heb idd die wartel in de roestoplosser gezet en ben maar even gestopt. Als je zo'n lekleiding vanuit de lekzak hebt, wil je die dan voor me meenemen, volgende week?

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Subframe ligt nu voor de auto. Kan geen kwaad zo'n ding er af en toe onder vandaan halen. Citroen heeft bij productie redelijk wat flexibel spul rond de bevestigingspunten subframe gesmeerd. Daar roest t makkelijk onder. Bij mij allemaal oppervlakkig, maar je moet er wel bij zijn.

Heeft er iemand nog een tip hoe achterste veerbollen los te krijgen zonder druk op t systeem?

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

 

18rg naar binnen Tobias?

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Ik wordt een beetje tuureluurs van die wisselende perspectieven in close-up. :P

De bovenste is bestuurderszijde en de onderste passagierszijde? En dus heeft iemand ook gedacht "als 't er maar in zit". 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Kijk kijk.., hier gaat 't dus mooi fout en wordt de verwarring gezaait.
Technisch zakboekje 1995.



Want er staat niet bij of we het nu over de linker of rechterzijde hebben.
Kijkend naar het plaatje "Break -> 6/'93" kan je concluderen dat het de linkerzijde is die afgebeeld is. Wat ook overeenkomt met de tekening links van 't lijstje. Dus 30gr naar binnen gedraait.
Dan zou je dus concluderen dat vanaf 7/'94 het dus 18gr naar binnen gedraait moet zijn evenals de Xantia.

Door naar het boekje 1996. (Heb ik al een paar posts eerder geplaatst maar toch nog maar eens)


Hier worden ze toch weldegelijk als links en rechts aangemerkt en onbetwistbaar 18gr naar buiten gedraait.

Hierna heb ik alleen nog boekje '99, '00 en '01
Die geven alledrie hetzelfde weer. En links/rechts wordt niet meer duidelijk aangegeven.
(de Xantia overigens, heeft ze nog steeds 18gr naar binnen staan.)


Dus persoonlijk zou ik ze gewoon naar buiten zetten. Lijkt me sterk dat dat een fout is die er zo lang in heeft kunnne blijven staan.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Tsja,

 

Het gekke is van dat 1e plaatje: het lijkt of de instructie anders is voor het nieuwe type rubber 96176177 vs oude 95030525.

Bij mijn 2 subframes zaten ze beide naar binnen overigens, ik zal ff nameten, maar denk 18gr

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Beter gezegd.., alsof tussen 6/'93 en 7/'94 het rubber en ander type was. Want vanaf 7/'94 ziet ie er weer uit als de originele.

Maar ik heb de echte even vergeleken.
De vakken zitten ten opzichte van de nokje hetzelfde. Dus de speling die er op zit is in dezelfde richting. 
Wel moet ik zeggen dat het nieuwe type beduidend meer speling heeft door het ontwerp. (het feit dat het nieuwe type een nieuwe is en de oude een gebruikte zal ook wat meewegen, maar niet zoveel.)



XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Even een update: ik heb wat onderdelen laten stralen en poedercoaten. Daarnaast de spaghetti van leidingen weer gemonteerd. Dat is nog wel een klusje

 

 

 

Nu is er 1 probleem. De rechter leiding naar de veerpoot is alleen onder veel spanning te monteren. Dat lijkt me niet goed. De originel past er een stuk beter op. Heb ff in t WPH gekeken. Die leidingen zijn nooit veranderd. Zal eens proberen wat te buigen. Anders maar de oude opknappen en er weer onder

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Ziet er weer netjes uit, Jaap.

Die leidingspaghetti is inderdaad best wat om te monteren. Ik heb 't toen ook maar op de grond achter de wagen gedaan. En half onder de wagen liggend omdat de hele bende, wirwarrig, 2 meter onder je wagen door ligt en telken 'in de knoop' raakt.

Die dikke leiding zal tijdens demontage van de sloper wel verbogen zijn. Dan heeft bij degene die 'm er ooit onder uit heeft gehaald de finesse om 'm netjes door het frame heen te kantelen ontbroken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Die dikke leiding was nog gemonteerd. Heb ik zelf gedemonteerd, zonder enig probleem. Wellicht verschil berline/break?

Met wat voorzichtig manouvreren zit tie er nu onder. Achteras staat weer onder de auto. Nu eerst nog 1 leiding vanaf de rem loshalen en natuurlijk het rondsel stuurhuis reviseren. Het is nog wel een klus die er onderuit te krijgen.

Daarna onderzijde achter in het Mike Sanders vet. Ik vermoed dat dat een flinke bende gaat worden...

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Ah, ik was in de veronderstelling dat 't ging over de leiding die je uit 't magazijn had meegenomen.
De nummers voor een Break en Berline zijn 't zelfde, maar misschien dat 't voor de Break dan net wat nauwer ligt met hoe je de leiding in de goede stand plaatst.

't Stuurhuis moet volgens de boekjes via de rechter wielkast naar buiten komen. Wel na het naar achter schuiven van de katalysator. 
Heb 't laatst op een 2.0i gedaan. Uiteindelijk lukt het zoals de boeken alleen als je de bekrachtigingscillinder eerst helemaal loshaalt van 't stuurhuis. Anders krijg je 't apparaat echt niet door de opening in de wielkuip.
En dan zal 't bij die 2.5TD nog wel weer een stukje krapper zijn.
Ik wens je er alle succes mee. :)

(en nu ik dat zo heb getyped zou ik bijna adviseren om eens te kijken of je niet het stuurhuis kan laten zitten en van bovenaf gewoon het rondsel er af kan halen. Moet volgens mij best bereikbaar ziojn als je het LHMvat weghaalt.)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Nee, dit was de rechter leiding. Ik heb die nog aan de oude veercilinder vastgemaakt om houvast te krijgen om de veerbol eraf te krijgen. Misschien dat dat m wat verbogen heeeft. Maar er zit een flexibel deel, dus zal wel goedkomen

 


Ik laat het stuurhuis zitten. Rondsel vanaf de onderzijde eruit. Daarvoor moet uitlaat en veerbool weg en dan is t nog heel krap :(

We gaan t zien

Jaap

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Vanmiddag n paar uur bezig geweest met verwijderen van rondsel. 1 leiding naar de bekrachtigingscilinder moet nog.

Maar ff een vraag: het is handig begrijp ik de demper van stuur naar rondsel er tussen uit te draaien.

Moeten daarvoor die 2 M6 bouten en de 2 inbusbouten los? 

Ik zat nu aan die inbussen te draaien, maar die lijken in de srt rubber mee te draaien

Jaap

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ4 - Perla Nera Satin (EXEd) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Back on the road again? Xm 2.5 TD break

Uit m'n hoofd weet ik niet precies meer hoe de constructie precies is. 

Volgens mij zit aan het gedeelte wat je op het rondsel steekt twee vaste bouten, waarvan aan de schutbordzijde van het rubber, de moeren verdiept in het rubber liggen. (sleutel 13) Volgens mij heb ik zo'n ding los liggen, dus ik kan morgen dan wel ff een foto'tje maken.

Maar waarom haal je niet gewoon de borgbout los en schuif je de gehele stuurpen van het rondsel af het schutbord in?
Neem aan dat je binnen bij de pedalen de stuurpen al in 2en gedeelt hebt?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Pagina's