Ahja... en nog een dingetje waar ik heel lekker op ga...
Zien jullie de spiegelende horizonlijn op de zijkant van de bumperlip? De tekent paralel af met de dalende lijn van de motorkap. Vuint welke hoek je ook kijkt, strak in lijn met de motorkap.
Dat lip moet toch wel express zodoanig zijn vormgegeven dat ie dat doet?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
...vers uit de ongeopende doos, zonder een meter afgelegd te hebben ;is zo'n NOS bol geklapt.
Ik ben eerlijk gezegd niet extreem verbaasd. Die Lizarte-bol die ik de laatste keer mee had was immers ook al helemaal leeg, terwijl die ook nog nooit op een auto had gezeten. Die bol was uit 2004. Nou heb ik originele bollen wel wat hoger zitten dan Lizartes, maar het blijkt in ieder geval wel dat zulke veerbollen zelfs als ze op de plank liggen niet het eeuwige leven hebben. Behalve multicouches misschien .
blaueboot zegt:
...Meldingen-display moet vervangen worden want ik heb er een ingezet die geen Nederlands kent.
Met die veerbollen heb ik denk ik gewoon heel veel pech gehad.
De andere heb ik wel getest en die waren gewoon op druk. Gelukkig waren 't niet de enige die we hadden in 't magazijn, dus ik heb nu een stel andere eronder gezet die wel gewoon goed zijn.
Sowieso was de eerste configuratie 'fout'. Citroën heeft aardig zitten rommelen met de dempers van de voorbollen. Zodanig dat onder hetzelfde artikelnummer gewoon verschillende dempers in de bollen zitten.
Dus ik had in eerste instantie aan de voorzijde links een andere demper dan rechts.
Ben 't nu ff vergeten, maar ik meen dat ik voor de voorzijde zo'n drie of vier verschillende dempers kon kiezen. En dan niet alleen dat 't nummer in de demper anders is, je ziet duidelijk dat er echt andere shims gebruikt worden.
Even er vanuit gaande dat Citroën de Xm steeds stugger af begon te veren heb ik dus voor de dempers gekozen die in de 'modernste' doos ook voor kwamen. Maar zodra ik m'n handen kan leggen op originele ES9J4 bollen dan ga ik die zeker ook proberen.
Want zo stug is die permanent stugge stand niet bij hydractief 1.
Dat meldingen display van serie 1 heeft meerdere varianten.
De Franse, Duitse en Engelse taal zijn dacht ik standaard. Afhankelijk van de markt was er ook Italiaans, Spaans en Nederlands bijgevoegd.
Dat display van mij komt uit het magazijn en heb ik er zo ingezet omdat ie goed weergaf in 't Frans. Ff vergeten om t kijken of ie wel Nederlands kon.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag een paar puntjes van de 'Shitlist' opgepakt.
- Vervangende interieur-temp sensor in de plafonaire gebouwd, zodat ik niet met vlagen naar een hevig geratel hoef te luisteren.
- Lampje in de plafonaire gezet zodat ik 's avonds eens wat zie als ik uitstap. xD
- Koppelstangetje tussen gasklep en CruiseControl-balg geplaatst. (Scheelt verbruik op de snelweg nu de CruiseControl het doet)
- Oliepeilstok voorzien van een nieuw 'hand-vat' (gesponsord door Mecaplace)
- Versnellingspook-knop geplaatst nu ik eindelijk het juiste adapterstuk heb. (ook gesponsord door Mecaplace x) )
- ABS- ECU uitgelezen. Een grote lijst storingen verwijdert. Rondje gereden. Conclusie: 2 permanent verotte wielsensoren, 2 tijdeljk verotte sensoren. Nieuw punt op de 'Shitlist': Alle sensoren nakijken, schoonmaken en/of vervangen.
Het desbetreffende koppelstangetje van de Cruise Control
Oliepeilstok die al half afgekauwd is met de nieuwe delen er naast.
Eindelijk fatsoenlijk schakelen ipv van een stalen pen rondroeren.
Dan de Diravi.
Het zat al een tijdje in m'n hoofd, maar ik wilde toch eerst een beetje doorzetten en kijken of Diravi niet een beetje er in moest slijten bij me.
Maar nee.., elke keer als ik rechtstreeks na de Diravi in een Dirass Xm overstap verbaas ik me er over hoe prettig ik daarmee een rotonde over kan sturen.
Begrijp me niet verkeerd. De Diravi 'wende' wel, en na een goede 100km sturen voelde het elk ritje wel oké, maar echt het gevoel dat ik controle had over de bochten..., Meer het gevoel dat er iets tegen werkt.
En dat is dus ook zo. Namelijk de auomatische terugloop.
Die wordt niet alleen zwaarder naarmate je het stuur verder draait, maar ook naarmate je snelheid toe neemt.
Dat betekent dus dat als je een bocht uit accelereert dat er 'iemand' aan je stuur begint te trekken. En dat vint ik, zeker korte snelle bochten, mateloos irritant.
De oplossing daarvoor is gelukkig simpel.
Men trekt gewoon de kabel die vanaf de snelheidsopnemer komt uit de centrifugaal regelaar, et presto.
(betreffende kabel, netjes ergens aan vast gebonden zodat ie niet in 't pompwiel eindigt)
Vanaf nu staat er alleen nog maar de minimale druk op de terugloop en wordt deze enkel nog lichtelijk zwaarder naarmate het stuur verder verdraait wordt.
De terugloop werkt dus nog wel, maar blijft altijd dezelfde, lichte, tegendruk geven die je normaal gesproken alleen bij stapvoetsrijden hebt.
Na 100km dijk afsjezen ben ik zeer tevreden en ben ik van mening dat dit zeker beter is dan Dirass. Een echt 'Drive-by-Wire' gevoel.
Wegens de regen ook meteen op een lange snelle rotonde kunnen uitproberen hoe onderstuur / gripverlies met Diravi voelt.
Mijn verwachting/vrees was namelijk dat je daar niets van zou voelen, maar het voelt juist geweldig.
In tegenstelling tot Dirass voel je inderdaad helemaal niets aan je stuur, maar je voelt nog wel het getril van de schuivende banden door de wagen heen trekken. Héél gaaf...
(Had dat ondersturen ook al met verzwarende terugloop uitgeprobeert. Ook dan is 't leuk, maar dan zit ik tegen een terugdraaiend stuur aan te 'vechten'. Dat geeft toch een ander gevoel aangezien je nog echt kracht toepast om hard door een bocht heen te komen.)
Dus kabel is voorlopig ontkoppelt.
Nog welrustig aan op de snelweg gaan proberen wat dit op echt fors hoge snelheden doet. Tot nu toe max 140 er mee gereden.
Je merkt wel dat je dan heel erg weinig nodig hebt om al fors van koers te veranderen.
Anderzijds is de Diravi koersvast, dus je moet gewoon niet als een malle aan je stuur trekken, hetgeen je bij Dirass ook niet zou kunnen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Die kabel lostrekken was voor mij niet zo spannend. Het resultaat ervan was me al bekend omdat ik de wagen met gebroken kabel naar huis heb gereden.
( wist ik toen nog niet, dus heb me de hele weg af zitten vragen wat er nu bedoeld werd met 'snelheids-geregelde-terugloop' )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nog aanvullend één klein minpuntje van Diravi... (Ben er nu zo lekker over an 't zeuren)
Sta ik op 't punt om in Duitsland toch nog even de Autobahn op te draaien, ben ik gelukkig zo pietepeuterig om de bandenspanning nog even ntejs te gaan verhogen.
Staat er gewoon een van de voorbanden op nog maar net 1 bar. Normaal gesproken voel je dat duidelijk in je stuur dat er iets als een dweil over de weg draait. Met de Diravi rijd je die band ongemerkt gewoon aan puin.
Gelukkig was 't een losghelopen ventiel en geen lekke band, dus de kosten bleven beperkt. Maar de Autobahn heb ik dus nog niet gedaan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
't Voordeel van Diravi is dat je toch gewoon stabiel blijft met een klapband? Die test ben ik nu 'mis'gelopen.
(de ellende van een kapote band, velg en 't thuis zien te komen ook, gelukkig)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Al een tijdje terug kreeg ik wat leuke spullen in m'n handen geduwd.
Nog niet helemaal wetend wat er mee te doen beland het op zolder tot het zekere moment dat ik besef dat ik toch wel eens een muziekje in de LMN wil horen. Zo'n sport-uitlaatje is leuk, maar op de snelweg gaat dat toch wel vervelen tenzij je je rijgedrag er op aanpast.
En da's niet best voor de portomonaie...
Dus de hele stapel spullen van zolder gehaald en eens op de werkbank uitgetest of dit op een qualitatieve manier boven de uitlaat uit gata komen.
We hebben:
Pioneer radio uit de verkochte Starslet van m'n vriendin
Een Kenwood versterker 2x 35w RMS (2x 70 watt Peak)
Een Pioneer 2x 18w RMS (2x 35W Peak)
Een 130mm composetje van Philips
En een 165mm compo-set van MB Quart. QM 218.03 wat als ik de doos moet geloven best nog wel een kwaliteits-setje moet zijn.
Na alles eens aangesloten te hebben om te kijken of het nog werkt kom ik tot de volgende conclusie.
De Pioneer is schattig klein en gaan we bewaren voor net dat beetje extra power in de Blaueboot, maar dat Philips setje gaat weer terug naar boven. Da's half gaar. Plus dat ik niet van geluid van achteren houdt.
Die MB Quart set gaat in combinatie met die Kenwood versterker goed hard zonder dat het geluid slecht wordt, dus inbouwen maar.
En eigenlijk wilde ik gewoon de originele radio gebruiken, maar dan moet ik daar weer een bleutooth aansluiting in bouwen, en line-level converters kopen. Dus voor nu gaat lekker de Pioneer in de Xm. Die heeft ook meteen Hi/Lo Pass filters voor naar de externe versterker(s).
Nu houdt ik niet van zooi in m'n kofferbak en na het audio-avontuur in de Blaueboot ben ik ook geen fan meer van troep wegproppen achter het dashboard. Dus waar kunnen die Kenwood versterker en de speaker-cross-overs?
Bij gebreke aan een Cd-Wisselaar, kunnen ze net aan onder de passagiersstoel.
't Voordeel hiervan is ook nog eens dat alle bekabeling gewoon via de middenconsole gelegd kon worden. En niet weer alle dorpels er uit om naar de kofferbak te komen.
Zoals gezegd.., ik wil geen volle kofferbak, dus de keus voor een subwoofer valt op een Pioneer TS-WX77A. Specifiek dit model van Pioneer omdat die qua grafisch ontwerp en tijdsbeeld nog netjes aansluit bij de LMN.
Gezien deze van marktplaats komt ziet ie er niet geheel smetteloos meer uit. Wellicht dat ik van de zomer als de temperatuur er meer naar is het ding een opknapbeurtje ga geven.
Voorin de motorruimte heb beide voedingskabels van de versterk/sub een eigen zekering op de accu-bak gegeven. (achteraf gezien mischien overbodig en hadden beide kabels op dezelfde zekeringhouder gekunt, maar ach....)
En dan ehh.., tja. Moeilijk foto's plaatsen van geluid.
Hou 't er maar op dat 't goed genoeg, hard genoeg en strak genoeg is. (Zeker als je mee rekent dat enkel de subwoofer geld heeft gekost)
Nu de pauper-bak sfeer er goed in zit vind ik het ook wel tijd om net een tikje meer sfeer in het interieur aan te brengen.
En dus via Amazon zo'n leuk setje licht-strips besteld.
Uiteraard is de montage uitgedacht als "de klant propt het in z'n wagen en gaat daar lekker tussn de losse draadjes zitten", dus hoe ik het dan wél fastoenlijk ingebouwd krijg mag ik zelf verzinnen.
Gelukkig is de aansturing van 't spul wel draadloos en kan ik per portier een draadloos aangestuurde module met LED plaatsen, waarbij je enkel een geschakelde 12 Volt voor de module moet vinden.
Hierbij nog natuurlijk de aanmerking dat de module op de deurkaart vast komt te zitten en er dus ook een fatsoenlijk (ont)koppelbaar stekkersysteem gemaaktr moet worden.
Het voorportier geeft de grootste uitdaging omdat er in de kabelboom die op de deurkaart zelf zit, wel een geschikte + is, maar geen geschikte -.
Op het portier zelf is die - wel te vinden en is gelukkig diezelfde + ook nog voor handen. (Desbetreffende + komt trouwens van de voeding voor het raammechanisme af. Voor de min gebruik ik die van de spiegelverwarming.)
Een setje airbag-stekkers kunnen hier goed voor van dienst zijn.
Op het paneel de andere zijde van de stekkers en mooi het ledlampje met lichtsnoer. Ledlampje is mooi onder het beugeltje van de kabelboom te klemmen.
En de module zelf past gewoon in een holle ruimte.
De achterportieren is een gelijksoortig verhaal.
Alleen daar haal ik de + van de stoelverwaming af. Voor de - een simpel kabeloog onder de moer van een raammechanisme.
Iets wat op het voor portier eigenlijk ook had gekund.
De + van de stoelverwarming halen en niet van de raambediening, doe ik omdat de schakeling van de raambediening zo gemaakt is, dat het licht uit zou gaan wanneer de achteramen worden bediend.
Volgens de electrische schema's hebben de raambedieningsknoppen van de achterportieren dan ook geen ingebouwde verlichting, maar de + ervoor is weldegelijk gewoon aanwezig en werkend.
Maargoed, Na een hoop getob zit het spul er in. Het is subtiel, maar 't zijn de kleine dingen die het geheel vormen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ben ik (deels) met je eens. (deels, want die 'titanium'-wrap is natuurlijk ook al niet heel origineel).
Voordat ik die strips er in heb gezet heb ik eerst op een oud deurpaneel uitgeprobeert hoe de afwerking is als je 't spul er in hebt zitten.
Als ze uit staan en je verteld er niemand over, zou ook niemand het zien. Pas als je echt aandachtig de gewrapte strips gaat bekijken zal ook de lichtstrip je gaan opvallen.
Als je 't echt zou zien zitten was ik er niet aan begonnen.
Wat dat betreft streef ik er met dit soort grappen dus wel altijd naar dat de optie er blijft om te doen alsof het er niet is of dat het op z'n minst weer terug te bouwen is naar origineel zonder sporen achter te laten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Welk onderdeelnummer is die nieuwe kabel? Je hebt zo te zien ontdekt dat een kabel voor een BX werkt en past in een XM? Welk deel van de kabel is dit eigenlijk?
Heb ik niet 'ontdekt', dat hebben ze bij Winparts 'ontdekt'. (Of gewoon in het centraal Europees bestand waar al die dozenschuivers in bladeren)
Dus ik heb gewoon op het OENnr gezocht voor de kabel tussen versnellingsbak en snelheids-sensor (2 varianten), en dan wordt er beweert dat deze goed is. En dat klopt, hij is identiek.
OENnr Serie1 (alles uitgezondert de TCT): 96073325 - 485mm lang
OENnr Serie1 (TCT) : 96166554 - 450mm lang
Ik heb dus de 485mm variant, maar die ligt, zoals je aan de oude kunt zien, in een behoorlijke slinger. Dus ik weet niet waarom, maar ik durf best te beweren dat die 450mm variant ook gewoon gaat werken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ahja... en nog een dingetje waar ik heel lekker op ga...
Zien jullie de spiegelende horizonlijn op de zijkant van de bumperlip? De tekent paralel af met de dalende lijn van de motorkap. Vuint welke hoek je ook kijkt, strak in lijn met de motorkap.
Dat lip moet toch wel express zodoanig zijn vormgegeven dat ie dat doet?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ben eerlijk gezegd niet extreem verbaasd. Die Lizarte-bol die ik de laatste keer mee had was immers ook al helemaal leeg, terwijl die ook nog nooit op een auto had gezeten. Die bol was uit 2004. Nou heb ik originele bollen wel wat hoger zitten dan Lizartes, maar het blijkt in ieder geval wel dat zulke veerbollen zelfs als ze op de plank liggen niet het eeuwige leven hebben. Behalve multicouches misschien .
Dat kan toch ook niet bij een type 1?
Met die veerbollen heb ik denk ik gewoon heel veel pech gehad.
De andere heb ik wel getest en die waren gewoon op druk. Gelukkig waren 't niet de enige die we hadden in 't magazijn, dus ik heb nu een stel andere eronder gezet die wel gewoon goed zijn.
Sowieso was de eerste configuratie 'fout'. Citroën heeft aardig zitten rommelen met de dempers van de voorbollen. Zodanig dat onder hetzelfde artikelnummer gewoon verschillende dempers in de bollen zitten.
Dus ik had in eerste instantie aan de voorzijde links een andere demper dan rechts.
Ben 't nu ff vergeten, maar ik meen dat ik voor de voorzijde zo'n drie of vier verschillende dempers kon kiezen. En dan niet alleen dat 't nummer in de demper anders is, je ziet duidelijk dat er echt andere shims gebruikt worden.
Even er vanuit gaande dat Citroën de Xm steeds stugger af begon te veren heb ik dus voor de dempers gekozen die in de 'modernste' doos ook voor kwamen. Maar zodra ik m'n handen kan leggen op originele ES9J4 bollen dan ga ik die zeker ook proberen.
Want zo stug is die permanent stugge stand niet bij hydractief 1.
Dat meldingen display van serie 1 heeft meerdere varianten.
De Franse, Duitse en Engelse taal zijn dacht ik standaard. Afhankelijk van de markt was er ook Italiaans, Spaans en Nederlands bijgevoegd.
Dat display van mij komt uit het magazijn en heb ik er zo ingezet omdat ie goed weergaf in 't Frans. Ff vergeten om t kijken of ie wel Nederlands kon.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag een paar puntjes van de 'Shitlist' opgepakt.
- Vervangende interieur-temp sensor in de plafonaire gebouwd, zodat ik niet met vlagen naar een hevig geratel hoef te luisteren.
- Lampje in de plafonaire gezet zodat ik 's avonds eens wat zie als ik uitstap. xD
- Koppelstangetje tussen gasklep en CruiseControl-balg geplaatst. (Scheelt verbruik op de snelweg nu de CruiseControl het doet)
- Oliepeilstok voorzien van een nieuw 'hand-vat' (gesponsord door Mecaplace)
- Versnellingspook-knop geplaatst nu ik eindelijk het juiste adapterstuk heb. (ook gesponsord door Mecaplace x) )
- ABS- ECU uitgelezen. Een grote lijst storingen verwijdert. Rondje gereden. Conclusie: 2 permanent verotte wielsensoren, 2 tijdeljk verotte sensoren. Nieuw punt op de 'Shitlist': Alle sensoren nakijken, schoonmaken en/of vervangen.
Het desbetreffende koppelstangetje van de Cruise Control
Oliepeilstok die al half afgekauwd is met de nieuwe delen er naast.
Eindelijk fatsoenlijk schakelen ipv van een stalen pen rondroeren.
Dan de Diravi.
Het zat al een tijdje in m'n hoofd, maar ik wilde toch eerst een beetje doorzetten en kijken of Diravi niet een beetje er in moest slijten bij me.
Maar nee.., elke keer als ik rechtstreeks na de Diravi in een Dirass Xm overstap verbaas ik me er over hoe prettig ik daarmee een rotonde over kan sturen.
Begrijp me niet verkeerd. De Diravi 'wende' wel, en na een goede 100km sturen voelde het elk ritje wel oké, maar echt het gevoel dat ik controle had over de bochten..., Meer het gevoel dat er iets tegen werkt.
En dat is dus ook zo. Namelijk de auomatische terugloop.
Die wordt niet alleen zwaarder naarmate je het stuur verder draait, maar ook naarmate je snelheid toe neemt.
Dat betekent dus dat als je een bocht uit accelereert dat er 'iemand' aan je stuur begint te trekken. En dat vint ik, zeker korte snelle bochten, mateloos irritant.
De oplossing daarvoor is gelukkig simpel.
Men trekt gewoon de kabel die vanaf de snelheidsopnemer komt uit de centrifugaal regelaar, et presto.
(betreffende kabel, netjes ergens aan vast gebonden zodat ie niet in 't pompwiel eindigt)
Vanaf nu staat er alleen nog maar de minimale druk op de terugloop en wordt deze enkel nog lichtelijk zwaarder naarmate het stuur verder verdraait wordt.
De terugloop werkt dus nog wel, maar blijft altijd dezelfde, lichte, tegendruk geven die je normaal gesproken alleen bij stapvoetsrijden hebt.
Na 100km dijk afsjezen ben ik zeer tevreden en ben ik van mening dat dit zeker beter is dan Dirass. Een echt 'Drive-by-Wire' gevoel.
Wegens de regen ook meteen op een lange snelle rotonde kunnen uitproberen hoe onderstuur / gripverlies met Diravi voelt.
Mijn verwachting/vrees was namelijk dat je daar niets van zou voelen, maar het voelt juist geweldig.
In tegenstelling tot Dirass voel je inderdaad helemaal niets aan je stuur, maar je voelt nog wel het getril van de schuivende banden door de wagen heen trekken. Héél gaaf...
(Had dat ondersturen ook al met verzwarende terugloop uitgeprobeert. Ook dan is 't leuk, maar dan zit ik tegen een terugdraaiend stuur aan te 'vechten'. Dat geeft toch een ander gevoel aangezien je nog echt kracht toepast om hard door een bocht heen te komen.)
Dus kabel is voorlopig ontkoppelt.
Nog welrustig aan op de snelweg gaan proberen wat dit op echt fors hoge snelheden doet. Tot nu toe max 140 er mee gereden.
Je merkt wel dat je dan heel erg weinig nodig hebt om al fors van koers te veranderen.
Anderzijds is de Diravi koersvast, dus je moet gewoon niet als een malle aan je stuur trekken, hetgeen je bij Dirass ook niet zou kunnen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Haha, mooi verhaal weer!
Je durft wel, met die Diravi loskoppelen :)
Die kabel lostrekken was voor mij niet zo spannend. Het resultaat ervan was me al bekend omdat ik de wagen met gebroken kabel naar huis heb gereden.
( wist ik toen nog niet, dus heb me de hele weg af zitten vragen wat er nu bedoeld werd met 'snelheids-geregelde-terugloop' )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nog aanvullend één klein minpuntje van Diravi... (Ben er nu zo lekker over an 't zeuren)
Sta ik op 't punt om in Duitsland toch nog even de Autobahn op te draaien, ben ik gelukkig zo pietepeuterig om de bandenspanning nog even ntejs te gaan verhogen.
Staat er gewoon een van de voorbanden op nog maar net 1 bar. Normaal gesproken voel je dat duidelijk in je stuur dat er iets als een dweil over de weg draait. Met de Diravi rijd je die band ongemerkt gewoon aan puin.
Gelukkig was 't een losghelopen ventiel en geen lekke band, dus de kosten bleven beperkt. Maar de Autobahn heb ik dus nog niet gedaan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Poeh ... goed dat je dat pietepeuterig bent.
__________
Crepuscule
't Voordeel van Diravi is dat je toch gewoon stabiel blijft met een klapband? Die test ben ik nu 'mis'gelopen.
(de ellende van een kapote band, velg en 't thuis zien te komen ook, gelukkig)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Al een tijdje terug kreeg ik wat leuke spullen in m'n handen geduwd.
Nog niet helemaal wetend wat er mee te doen beland het op zolder tot het zekere moment dat ik besef dat ik toch wel eens een muziekje in de LMN wil horen. Zo'n sport-uitlaatje is leuk, maar op de snelweg gaat dat toch wel vervelen tenzij je je rijgedrag er op aanpast.
En da's niet best voor de portomonaie...
Dus de hele stapel spullen van zolder gehaald en eens op de werkbank uitgetest of dit op een qualitatieve manier boven de uitlaat uit gata komen.
We hebben:
Pioneer radio uit de verkochte Starslet van m'n vriendin
Een Kenwood versterker 2x 35w RMS (2x 70 watt Peak)
Een Pioneer 2x 18w RMS (2x 35W Peak)
Een 130mm composetje van Philips
En een 165mm compo-set van MB Quart. QM 218.03 wat als ik de doos moet geloven best nog wel een kwaliteits-setje moet zijn.
Na alles eens aangesloten te hebben om te kijken of het nog werkt kom ik tot de volgende conclusie.
De Pioneer is schattig klein en gaan we bewaren voor net dat beetje extra power in de Blaueboot, maar dat Philips setje gaat weer terug naar boven. Da's half gaar. Plus dat ik niet van geluid van achteren houdt.
Die MB Quart set gaat in combinatie met die Kenwood versterker goed hard zonder dat het geluid slecht wordt, dus inbouwen maar.
En eigenlijk wilde ik gewoon de originele radio gebruiken, maar dan moet ik daar weer een bleutooth aansluiting in bouwen, en line-level converters kopen. Dus voor nu gaat lekker de Pioneer in de Xm. Die heeft ook meteen Hi/Lo Pass filters voor naar de externe versterker(s).
Nu houdt ik niet van zooi in m'n kofferbak en na het audio-avontuur in de Blaueboot ben ik ook geen fan meer van troep wegproppen achter het dashboard. Dus waar kunnen die Kenwood versterker en de speaker-cross-overs?
Bij gebreke aan een Cd-Wisselaar, kunnen ze net aan onder de passagiersstoel.
't Voordeel hiervan is ook nog eens dat alle bekabeling gewoon via de middenconsole gelegd kon worden. En niet weer alle dorpels er uit om naar de kofferbak te komen.
Zoals gezegd.., ik wil geen volle kofferbak, dus de keus voor een subwoofer valt op een Pioneer TS-WX77A. Specifiek dit model van Pioneer omdat die qua grafisch ontwerp en tijdsbeeld nog netjes aansluit bij de LMN.
Gezien deze van marktplaats komt ziet ie er niet geheel smetteloos meer uit. Wellicht dat ik van de zomer als de temperatuur er meer naar is het ding een opknapbeurtje ga geven.
Voorin de motorruimte heb beide voedingskabels van de versterk/sub een eigen zekering op de accu-bak gegeven. (achteraf gezien mischien overbodig en hadden beide kabels op dezelfde zekeringhouder gekunt, maar ach....)
En dan ehh.., tja. Moeilijk foto's plaatsen van geluid.
Hou 't er maar op dat 't goed genoeg, hard genoeg en strak genoeg is. (Zeker als je mee rekent dat enkel de subwoofer geld heeft gekost)
Nu de pauper-bak sfeer er goed in zit vind ik het ook wel tijd om net een tikje meer sfeer in het interieur aan te brengen.
En dus via Amazon zo'n leuk setje licht-strips besteld.
Uiteraard is de montage uitgedacht als "de klant propt het in z'n wagen en gaat daar lekker tussn de losse draadjes zitten", dus hoe ik het dan wél fastoenlijk ingebouwd krijg mag ik zelf verzinnen.
Gelukkig is de aansturing van 't spul wel draadloos en kan ik per portier een draadloos aangestuurde module met LED plaatsen, waarbij je enkel een geschakelde 12 Volt voor de module moet vinden.
Hierbij nog natuurlijk de aanmerking dat de module op de deurkaart vast komt te zitten en er dus ook een fatsoenlijk (ont)koppelbaar stekkersysteem gemaaktr moet worden.
Het voorportier geeft de grootste uitdaging omdat er in de kabelboom die op de deurkaart zelf zit, wel een geschikte + is, maar geen geschikte -.
Op het portier zelf is die - wel te vinden en is gelukkig diezelfde + ook nog voor handen. (Desbetreffende + komt trouwens van de voeding voor het raammechanisme af. Voor de min gebruik ik die van de spiegelverwarming.)
Een setje airbag-stekkers kunnen hier goed voor van dienst zijn.
Op het paneel de andere zijde van de stekkers en mooi het ledlampje met lichtsnoer. Ledlampje is mooi onder het beugeltje van de kabelboom te klemmen.
En de module zelf past gewoon in een holle ruimte.
De achterportieren is een gelijksoortig verhaal.
Alleen daar haal ik de + van de stoelverwaming af. Voor de - een simpel kabeloog onder de moer van een raammechanisme.
Iets wat op het voor portier eigenlijk ook had gekund.
De + van de stoelverwarming halen en niet van de raambediening, doe ik omdat de schakeling van de raambediening zo gemaakt is, dat het licht uit zou gaan wanneer de achteramen worden bediend.
Volgens de electrische schema's hebben de raambedieningsknoppen van de achterportieren dan ook geen ingebouwde verlichting, maar de + ervoor is weldegelijk gewoon aanwezig en werkend.
Maargoed, Na een hoop getob zit het spul er in. Het is subtiel, maar 't zijn de kleine dingen die het geheel vormen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ehhm, brrr!
Nou ja, smaken verschillen :)
Jaap
Je kan van kleur wisselen en 'm op 'flitsen' zetten als dit je niet bevalt. Ook zit er voor de fijnproever een uitknop op.
Of had je het over de gebruikte audio-apparatuur?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, audio is prima als t een beetje verdekt is, maar die strips is niet mijn ding.
Hang beetje aant origineel
Jaap
Ben ik (deels) met je eens. (deels, want die 'titanium'-wrap is natuurlijk ook al niet heel origineel).
Voordat ik die strips er in heb gezet heb ik eerst op een oud deurpaneel uitgeprobeert hoe de afwerking is als je 't spul er in hebt zitten.
Als ze uit staan en je verteld er niemand over, zou ook niemand het zien. Pas als je echt aandachtig de gewrapte strips gaat bekijken zal ook de lichtstrip je gaan opvallen.
Als je 't echt zou zien zitten was ik er niet aan begonnen.
Wat dat betreft streef ik er met dit soort grappen dus wel altijd naar dat de optie er blijft om te doen alsof het er niet is of dat het op z'n minst weer terug te bouwen is naar origineel zonder sporen achter te laten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Na de nieuwjaarsbijeenkomst nog even een extra ommetje gemaakt waarbij halverwege de dijk me opvalt dat de snelheid op 0 km/u staat.
Tot op de draad versleten en toe aan een vervangende.
Gelukkig had ik wel al het deel van de kabel die ín het dasboard zit vervangen voor een nieuwe, dus dit is een kleine ingreep.
En naar verwachting kan ik morgen dan ook meteen de trillende tellernaald van de 'shit-list' schrappen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Welk onderdeelnummer is die nieuwe kabel? Je hebt zo te zien ontdekt dat een kabel voor een BX werkt en past in een XM? Welk deel van de kabel is dit eigenlijk?
Heb ik niet 'ontdekt', dat hebben ze bij Winparts 'ontdekt'. (Of gewoon in het centraal Europees bestand waar al die dozenschuivers in bladeren)
Dus ik heb gewoon op het OENnr gezocht voor de kabel tussen versnellingsbak en snelheids-sensor (2 varianten), en dan wordt er beweert dat deze goed is. En dat klopt, hij is identiek.
OENnr Serie1 (alles uitgezondert de TCT): 96073325 - 485mm lang
OENnr Serie1 (TCT) : 96166554 - 450mm lang
Ik heb dus de 485mm variant, maar die ligt, zoals je aan de oude kunt zien, in een behoorlijke slinger. Dus ik weet niet waarom, maar ik durf best te beweren dat die 450mm variant ook gewoon gaat werken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's