Hmm.. Ik begon er eigenlijk vanuit te gaan dat de verbrandingskamer zo vuil is, dat er gloeiende koolstof is die de benzine te vroeg ontsteekt. Maar terwijl ik dit zit te typen, vraag ik me opeens af hoe het kan dat dit verholpen wordt door de ontsteking terug te schroeven...
Op 98 had ik ook al regelmatig dit gezeur. 102 heb ik maar voor een enkele er in gehad. Zou ik nog eens kunnen proberen. Of jij moet goedkope octaanbooster kennen? Van hetgeen ik nu vindt moet ik minimaal per tank 25eu van die zut er bij gooien om aan de 102/105 te komen. Da's 27ct/L .
Op vakantie was ie in ieder serieus bezig. Je voelde echt een zware weerstand in het blok ontstaan. Maar het kan natuurlijk ook weer zijn dat het alleen die keer eens echt door de algehele temperatuur/omstandigheden kwam. En dat het doorgaanse gezeur wat ik heb toch die klop-sensor is die verkeerde info geeft.
Nah, iig dank voor het laten draaien van de breinradartjes. Ik zat mezelf al weer helemaal in een bepaalde hoek vast te denken.
De airco speelde op andere dagen op. KVStemp en olie-temp waren gewoon normaal.
Dat expansieventiel zelf kost geen barst. Het opnieuw afvullen van het systeem 150eu. Dus juist omdat het systeem nog helemaal uit elkaar is geweest voor de vakantie voelt het extra stom aan dat ik niet gewoon ff perventief die 2 tientjes heb uitgegeven.
Maar goed, 't ziet er naar uit dat het systeem volgend jaar toch wel weer zo goed als leeg zal zijn.
Dan gaat er serieus een gereviseerd slangenpakket, een nieuwe verdamper en, en, gewoon eigenlijk alles.
Roep ik al vaker..,maar ik heb sinds ik die Xm heb meer aan vullingen besteedt dan dat de hele bups in ene vervangen gekost zou hebben.
Dus nu plan ik het serieus financiël in.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik begon er eigenlijk vanuit te gaan dat de verbrandingskamer zo vuil is...
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn met jouw rijstijl .
blaueboot zegt:
Of jij moet goedkope octaanbooster kennen?
Nee, helaas. Ik ging er maar gewoon van uit dat het hier niet aan lag nadat ik op 98 precies dezelfde problemen kreeg als op E10.
Wellicht overbodig, maar vergeet niet om je aircosysteem goed schoon te maken als je hem toch groots aanpakt. Ik heb bij m'n Xantia een jaar of wat geleden ook bijna alles vervangen (alleen slangen/leidingen en verdamper niet) en die begon met het nieuwe expansieventiel ineens hele vreemde geluiden te maken. Mijn garantie op dat ventiel werd geweigerd, dus begon ik meteen een boze mail te tikken, totdat ik voor de zekerheid toch maar even in dat ventiel keek. Toen zag ik dat dat blijkbaar toch wel uitmaakt .
Ik wilde gaan zeggen dat je hier in NL gewoon die V6 met geen mogelijkheid fatsoenlijk aan het werk kan zetten en 't dus tegen valt.
Maar in FR is dat natuurlijk wel gedaan, en zeker dus die rit waarbij het koelwater tot de 120grC opliep zal de kop goed op bedrijfstemperatuur hebben gezet om de handel eens goed uit te fikken.
Maar jij hebt gewoon de klop-sensor vervangen en succes daarmee gehad?
Want ik heb 't niet gedaan voor de vakantie omdat 't net ff teveel was om ook nog die hele inlaat er af te trekken (geen pakking bij de hand en documentatie gezeur over een nieuw type montagebout die gebruikt zou moeten worden)
Maar het jeukt me genoeg om straks de pakking te bestellen en volgend weekend op hoop van zege dat kreng gewoon te vervangen. Dan kijk ik ook meteen de stelling van m'n nokkenas-tandwielen na en 'lijm' ik dat achterste klepdeaksel maar weer eens dicht.
Met het airco-systeem ben ik dus van plan om echt alles te vervangen. Dus er valt weinig schoon te maken. Maar toch, mocht ik in vlaag van gierigheid besluiten dat de condensor nog wel even mee kan, zal ik er aan denken die te spoelen. (anderzijds is dat duurder in arbeid/moeite dan gewoon een nieuwe er op klappen)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Maar jij hebt gewoon de klop-sensor vervangen en succes daarmee gehad?
Bij mij maakte dat geen wezenlijk verschil, maar ik kwam er later wel achter waarom niet. Mijn Xantia begon als 'ie een poosje weinig toeren draaide (stationair, of in stadsverkeer) te tikken uit z'n klepstoters. Als ik dan daarna weer optrok met meer toeren, zag de pingelsensor dat als pingelen. En dan mocht ik dus later m'n ECU resetten.
Wbt de airco, zit er nog R134a in? Waarom stap je niet over op R12a (mengsel van isobutaan en propaan) van Duracool of Easyklima. Voordelen: je kunt dan zelf de airco vullen, de airco wordt kouder èn de persdruk komt een stuk lager te liggen. Dat is vriendelijker voor de pomp en de kans op een lek wordt kleiner.
Het is niet moeilijk, het is wel nodig om nauwkeurig te werken en je erin te verdiepen. Aanschaf van manometerset en vacuumpomp is ook nodig. Ik pas dat spul nu een jaar of 10 toe in oude airco's en ik zou niet meer anders willen.
En laatste tip, mocht je nog oude slangen hebben, wees terughoudend met vervangen. Dat is bijna nooit nodig en vervangen geeft weer nieuwe problemen.
Een bekend (en tegelijkertijd onbekend euvel) is dat slangen van het oude R12 (het verboden gas) problemen geven met een overstap naar R134a. (Dichtheid, lekken). Wanneer je van R12 naar R12a overgaat dan heb je dat euvel niet, de moleculen van R12a zijn groter dan R134a en R12, dit in combinatie met wat vriendelijkere oliesoorten.
Het andere is dat hoe meer componenten je in je systeem vervangt, hoe groter de kans is dat de afwijkingen tov de originele vulhoeveelheden groter worden. (Langere of kortere slangen, een net iets kleinere of grotere verdamper of condensor, etc). Houd hierbij in gedachten dat er een gas van vloeibaar naar damp gaat en vice versa. Kleine afwijkingen worden grote.
Edit: R12a heeft nog een ander voordeel, de GWP ligt een heel stuk lager. Het goedje is veel vriendelijker voor het milieu. R134a is zeer sterk broeikasgas, R12a niet.
Tsja, Das Blaue Boot is van 2000, dus daar zat origineel ook R134a in. Ik weerspreek je betoog zeker niet, maar ik kan me voorstellen dat er nooit noodzaak is geweest om af te stappen van wat er origineel in zat.
Voor mij is de reden om dat spul niet te gebruiken vrij simpel.
Het is brandbaar.
En da's allemaal geen probleem als het ín het airco-systeem zit, maar 't wil er nog wel eens uit komen. Bij een frontaaltje kan dat bijvoorbeeld best wel een naar bij-effect gaan geven. En zoals vorig jaar in 3 dagen tijd het systeem is leeg gelopen de passagiersruimte in, zou ik liever ook niet met een licht-ontvlambaar gas mee maken.
Ze hebben 't in de USA in ieder gaval goed verboden gemaakt om te gebruiken wegens deze redenen. Of dat in EU ook zo is weet ik niet.
Zoals Feije al aangeeft is mijn systeem van origine R134a. Nu is het ombouwen naar R12 dan vrij simpel te doen, want de slangen, condensor en pomp kunnen dat waarschijnlijk prima. Enkel het expansieventiel moet dan vervangen worden voor het juiste exemplaar. Die heb ik nog nieuw liggen, maar ik vraag me af of die verder nog te verkrijgen is. (R12 compatibel model bedoel ik dus)
Samenvattend:
De voordelen van R12a wegen voor mij niet op tegen de risico's / nadelen. Verder vind ik het R134a systeem van de Xm goed genoeg koelen, maar 't moet gewoon eens stoppen met leeglopen.
Dat zou 't allemaal mooier maken voor m'n zenuwstelsel, portomonaie en, inderdaad, het milieu.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je argument begrijp ik. Ik kan er wel iets tegenover zetten...
De oliën voor R134a zijn op basis van alcoholen, bij een lek verneveld dat en dan krijg je... ;-) De risico's van R134a en R12a zijn in de categorie vergelijkbaar.
Ik wilde trouwens even nazoeken of PAG olie brandbaar is. Dan kom je vanzelf ook langs wat er gebeurt als je r134a of andere zaken verbrandt.
Verre van aan te raden. :P
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nou, omdat ik vandaag aan de andere kant van het land moest zijn en ik toch ergen nog in m'n hoofd heb zitten dat de verbrandingskamers gewoon ontzettend smerig zijn, heb ik toch maar eens de zogenoemde 'Italian Tune-Up' uitgeprobeert.
En dan niet degene die ik zo vaak tegen kom..: "ff de redline aantikken, da's goed voor 't blok..".
Nee.., gewoon de handel echt pis-heet stoken naar het Ferrari-recept.
Men neme:
Een V6,
Een lang, recht stuk asfalt,
Benzine,
En een malloot.
De werkwijze is simpel. Men draait het stuk asfalt op, iets met een A, en zodra het blok op temperatuur is zetten we 'm in z'n derde versnelling en trappen eens richting de de 'red-line'. Daar aangekomen klikken we de CruiseControl aan, en gaan we eens lekker achterover zitten.
We rijden een mooie 130km/u en vele blikken volgen je als je hen passeert. Waarschijnlijk allemaal vol bewondering over dat prachtige geluid wat langszij komt.
Volgens het recept zou 3 minuten voldoende zijn, maar dan begint naar mijn idee pas het spul een beetje 'warm' te worden. Zodoende besluit ik dat die minuten pas gaan tellen als het blok top-heet is.
Dat is dus na zo'n 10 minuten. Olie-temperatuur stabiliseert zich netjes op de 145grC en het koelwater wil ook niet hoger dan 100grC komen.
Na enkele minuten het gas er weer af, nog een paar keer goed van onderuit de toeren doorhalen, in z'n 5 zetten en 't spul terug laten koelen naar de gebruikelijke temperaturen.
Dit riedeltje nog een paar keer herhaalt uiteraard. Baat 't niet dan schaadt het niet. Enne... 't Is best vermakelijk.
Goed. De uitslag?
Er lijkt zeker wel verbeterig, maar nog steeds niet 100% vloeiend door de 3900rpm barièrre heen.
Daarnaast nog een ander fenoneem waar genomen, welke mischien nog een aanknopingspunt kan vormen bij dit vraagstuk.
Met het blok zo gruwelijk heet en het toerental stabiel tussen de 5600 en 5800 rpm gaat de motor in korte schokken af en toe even inhouden. Weer hetzelfde gevoel zoals wat er in Frankrijk gebeurde, dus alsof er iets is van voorontsteking of brandstof-tekort, maar dan sporadisch in korte 'aanvallen' een halve seconde.
Boven of onder dat toerental-stukje loopt het blok perfect.
Met de motor-olie nog onder de 130/135grC gebeurt het ook niet.
Ik ben er vrij zeker van dat het tijdens de laatste 'sessie' een stuk minder was dan vanochtend tijdens de eerste.
Maar wat nu precies de oorzaak kan zijn...
Toch maar weer eens met de Lexia aangekoppeld gaan rijden en zien of die nog wat bijzondere cijfers produceert.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmm.. Ik begon er eigenlijk vanuit te gaan dat de verbrandingskamer zo vuil is, dat er gloeiende koolstof is die de benzine te vroeg ontsteekt. Maar terwijl ik dit zit te typen, vraag ik me opeens af hoe het kan dat dit verholpen wordt door de ontsteking terug te schroeven...

Op 98 had ik ook al regelmatig dit gezeur. 102 heb ik maar voor een enkele er in gehad. Zou ik nog eens kunnen proberen. Of jij moet goedkope octaanbooster kennen? Van hetgeen ik nu vindt moet ik minimaal per tank 25eu van die zut er bij gooien om aan de 102/105 te komen. Da's 27ct/L .
Op vakantie was ie in ieder serieus bezig. Je voelde echt een zware weerstand in het blok ontstaan. Maar het kan natuurlijk ook weer zijn dat het alleen die keer eens echt door de algehele temperatuur/omstandigheden kwam. En dat het doorgaanse gezeur wat ik heb toch die klop-sensor is die verkeerde info geeft.
Nah, iig dank voor het laten draaien van de breinradartjes. Ik zat mezelf al weer helemaal in een bepaalde hoek vast te denken.
De airco speelde op andere dagen op. KVStemp en olie-temp waren gewoon normaal.
Dat expansieventiel zelf kost geen barst. Het opnieuw afvullen van het systeem 150eu. Dus juist omdat het systeem nog helemaal uit elkaar is geweest voor de vakantie voelt het extra stom aan dat ik niet gewoon ff perventief die 2 tientjes heb uitgegeven.
Maar goed, 't ziet er naar uit dat het systeem volgend jaar toch wel weer zo goed als leeg zal zijn.
Dan gaat er serieus een gereviseerd slangenpakket, een nieuwe verdamper en, en, gewoon eigenlijk alles.
Roep ik al vaker..,maar ik heb sinds ik die Xm heb meer aan vullingen besteedt dan dat de hele bups in ene vervangen gekost zou hebben.
Dus nu plan ik het serieus financiël in.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn met jouw rijstijl
.
Nee, helaas. Ik ging er maar gewoon van uit dat het hier niet aan lag nadat ik op 98 precies dezelfde problemen kreeg als op E10.
Wellicht overbodig, maar vergeet niet om je aircosysteem goed schoon te maken als je hem toch groots aanpakt. Ik heb bij m'n Xantia een jaar of wat geleden ook bijna alles vervangen (alleen slangen/leidingen en verdamper niet) en die begon met het nieuwe expansieventiel ineens hele vreemde geluiden te maken. Mijn garantie op dat ventiel werd geweigerd, dus begon ik meteen een boze mail te tikken, totdat ik voor de zekerheid toch maar even in dat ventiel keek. Toen zag ik dat dat blijkbaar toch wel uitmaakt
.
Ik wilde gaan zeggen dat je hier in NL gewoon die V6 met geen mogelijkheid fatsoenlijk aan het werk kan zetten en 't dus tegen valt.
Maar in FR is dat natuurlijk wel gedaan, en zeker dus die rit waarbij het koelwater tot de 120grC opliep zal de kop goed op bedrijfstemperatuur hebben gezet om de handel eens goed uit te fikken.
Maar jij hebt gewoon de klop-sensor vervangen en succes daarmee gehad?
Want ik heb 't niet gedaan voor de vakantie omdat 't net ff teveel was om ook nog die hele inlaat er af te trekken (geen pakking bij de hand en documentatie gezeur over een nieuw type montagebout die gebruikt zou moeten worden)
Maar het jeukt me genoeg om straks de pakking te bestellen en volgend weekend op hoop van zege dat kreng gewoon te vervangen. Dan kijk ik ook meteen de stelling van m'n nokkenas-tandwielen na en 'lijm' ik dat achterste klepdeaksel maar weer eens dicht.
Met het airco-systeem ben ik dus van plan om echt alles te vervangen. Dus er valt weinig schoon te maken. Maar toch, mocht ik in vlaag van gierigheid besluiten dat de condensor nog wel even mee kan, zal ik er aan denken die te spoelen. (anderzijds is dat duurder in arbeid/moeite dan gewoon een nieuwe er op klappen)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bij mij maakte dat geen wezenlijk verschil, maar ik kwam er later wel achter waarom niet. Mijn Xantia begon als 'ie een poosje weinig toeren draaide (stationair, of in stadsverkeer) te tikken uit z'n klepstoters. Als ik dan daarna weer optrok met meer toeren, zag de pingelsensor dat als pingelen. En dan mocht ik dus later m'n ECU resetten.
Wbt de airco, zit er nog R134a in? Waarom stap je niet over op R12a (mengsel van isobutaan en propaan) van Duracool of Easyklima. Voordelen: je kunt dan zelf de airco vullen, de airco wordt kouder èn de persdruk komt een stuk lager te liggen. Dat is vriendelijker voor de pomp en de kans op een lek wordt kleiner.
Het is niet moeilijk, het is wel nodig om nauwkeurig te werken en je erin te verdiepen. Aanschaf van manometerset en vacuumpomp is ook nodig. Ik pas dat spul nu een jaar of 10 toe in oude airco's en ik zou niet meer anders willen.
En laatste tip, mocht je nog oude slangen hebben, wees terughoudend met vervangen. Dat is bijna nooit nodig en vervangen geeft weer nieuwe problemen.
Een bekend (en tegelijkertijd onbekend euvel) is dat slangen van het oude R12 (het verboden gas) problemen geven met een overstap naar R134a. (Dichtheid, lekken). Wanneer je van R12 naar R12a overgaat dan heb je dat euvel niet, de moleculen van R12a zijn groter dan R134a en R12, dit in combinatie met wat vriendelijkere oliesoorten.
Het andere is dat hoe meer componenten je in je systeem vervangt, hoe groter de kans is dat de afwijkingen tov de originele vulhoeveelheden groter worden. (Langere of kortere slangen, een net iets kleinere of grotere verdamper of condensor, etc). Houd hierbij in gedachten dat er een gas van vloeibaar naar damp gaat en vice versa. Kleine afwijkingen worden grote.
Edit: R12a heeft nog een ander voordeel, de GWP ligt een heel stuk lager. Het goedje is veel vriendelijker voor het milieu. R134a is zeer sterk broeikasgas, R12a niet.
Tsja, Das Blaue Boot is van 2000, dus daar zat origineel ook R134a in. Ik weerspreek je betoog zeker niet, maar ik kan me voorstellen dat er nooit noodzaak is geweest om af te stappen van wat er origineel in zat.
Voor mij is de reden om dat spul niet te gebruiken vrij simpel.
Het is brandbaar.
En da's allemaal geen probleem als het ín het airco-systeem zit, maar 't wil er nog wel eens uit komen. Bij een frontaaltje kan dat bijvoorbeeld best wel een naar bij-effect gaan geven. En zoals vorig jaar in 3 dagen tijd het systeem is leeg gelopen de passagiersruimte in, zou ik liever ook niet met een licht-ontvlambaar gas mee maken.
Ze hebben 't in de USA in ieder gaval goed verboden gemaakt om te gebruiken wegens deze redenen. Of dat in EU ook zo is weet ik niet.
Zoals Feije al aangeeft is mijn systeem van origine R134a. Nu is het ombouwen naar R12 dan vrij simpel te doen, want de slangen, condensor en pomp kunnen dat waarschijnlijk prima. Enkel het expansieventiel moet dan vervangen worden voor het juiste exemplaar. Die heb ik nog nieuw liggen, maar ik vraag me af of die verder nog te verkrijgen is. (R12 compatibel model bedoel ik dus)
Samenvattend:
De voordelen van R12a wegen voor mij niet op tegen de risico's / nadelen. Verder vind ik het R134a systeem van de Xm goed genoeg koelen, maar 't moet gewoon eens stoppen met leeglopen.
Dat zou 't allemaal mooier maken voor m'n zenuwstelsel, portomonaie en, inderdaad, het milieu.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je argument begrijp ik. Ik kan er wel iets tegenover zetten...
De oliën voor R134a zijn op basis van alcoholen, bij een lek verneveld dat en dan krijg je... ;-) De risico's van R134a en R12a zijn in de categorie vergelijkbaar.
Zit ook wat in...
Ik wilde trouwens even nazoeken of PAG olie brandbaar is. Dan kom je vanzelf ook langs wat er gebeurt als je r134a of andere zaken verbrandt.
Verre van aan te raden. :P
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nou, omdat ik vandaag aan de andere kant van het land moest zijn en ik toch ergen nog in m'n hoofd heb zitten dat de verbrandingskamers gewoon ontzettend smerig zijn, heb ik toch maar eens de zogenoemde 'Italian Tune-Up' uitgeprobeert.
En dan niet degene die ik zo vaak tegen kom..: "ff de redline aantikken, da's goed voor 't blok..".
Nee.., gewoon de handel echt pis-heet stoken naar het Ferrari-recept.
Men neme:
Een V6,
Een lang, recht stuk asfalt,
Benzine,
En een malloot.
De werkwijze is simpel. Men draait het stuk asfalt op, iets met een A, en zodra het blok op temperatuur is zetten we 'm in z'n derde versnelling en trappen eens richting de de 'red-line'. Daar aangekomen klikken we de CruiseControl aan, en gaan we eens lekker achterover zitten.
We rijden een mooie 130km/u en vele blikken volgen je als je hen passeert. Waarschijnlijk allemaal vol bewondering over dat prachtige geluid wat langszij komt.
Volgens het recept zou 3 minuten voldoende zijn, maar dan begint naar mijn idee pas het spul een beetje 'warm' te worden. Zodoende besluit ik dat die minuten pas gaan tellen als het blok top-heet is.
Dat is dus na zo'n 10 minuten. Olie-temperatuur stabiliseert zich netjes op de 145grC en het koelwater wil ook niet hoger dan 100grC komen.
Na enkele minuten het gas er weer af, nog een paar keer goed van onderuit de toeren doorhalen, in z'n 5 zetten en 't spul terug laten koelen naar de gebruikelijke temperaturen.
Dit riedeltje nog een paar keer herhaalt uiteraard. Baat 't niet dan schaadt het niet. Enne... 't Is best vermakelijk.
Goed. De uitslag?
Er lijkt zeker wel verbeterig, maar nog steeds niet 100% vloeiend door de 3900rpm barièrre heen.
Daarnaast nog een ander fenoneem waar genomen, welke mischien nog een aanknopingspunt kan vormen bij dit vraagstuk.
Met het blok zo gruwelijk heet en het toerental stabiel tussen de 5600 en 5800 rpm gaat de motor in korte schokken af en toe even inhouden. Weer hetzelfde gevoel zoals wat er in Frankrijk gebeurde, dus alsof er iets is van voorontsteking of brandstof-tekort, maar dan sporadisch in korte 'aanvallen' een halve seconde.
Boven of onder dat toerental-stukje loopt het blok perfect.
Met de motor-olie nog onder de 130/135grC gebeurt het ook niet.
Ik ben er vrij zeker van dat het tijdens de laatste 'sessie' een stuk minder was dan vanochtend tijdens de eerste.
Maar wat nu precies de oorzaak kan zijn...
Toch maar weer eens met de Lexia aangekoppeld gaan rijden en zien of die nog wat bijzondere cijfers produceert.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hmm, interessant. Ik heb dit bij die Xantia van mij nooit gemerkt, maar ik stopte ook altijd wel met doortrappen als m'n olie >120 graden werd.
Pagina's