Ik denk eerder dat iemand nog oude voorraad op wou maken in de fabriek. Wel bijzonder dat je dit in een 93'er nog tegenkomt. Ik zou eigenlijk zelfs verwachten dat je dan een kabelboom krijgt die enigszins incompatibel is met de rest van modeljaar '94. Of ziet het eruit alsof iemand aan dit deel van de kabelboom heeft geknutseld?
Dat diesel schema heb ik gepakt omdat dat het eerste schema met die schakeling was die voorbij kwam. Maar nu ik wat gerichter kijk zie ik dat deze schakeling op geen enkele V6 voor komt.
In welke variant dan ook, altijd wordt er gebruik gemaakt van een Koelwatermodule voor de fansturing.
Nu is die kabelboom op het front voor zover ik weet op zichzelf staand. Je kán dus volgens mij als je wil zo het front van een 2.0i pakken, die op de wagen plakken en de hoofdconnector aansluiten op de rest van de wagen.
Kan je om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen morgen eens onder de kap duiken om te kijken of jij die bruine stekker op het blok hebt zitten?
Ik durf je niet te vragen het dashboardkastje te demonteren om te zien of die koelwatermodule daar wel/niet zit. Maar mocht je daar ooit eens zijn en dan een Module met 15-polige stekker tegenkomen waar iets van "Bitron" / "Video" of "Cartier" op staat, dan heb ik daar zo'n m'n idee bij.
Ik post morgen wel even een foto van waar die sensor zit. Dan weet je gericht waar je moet kijken.
Spannend.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ha, slim! Dat front heeft natuurlijk een los kabelboompje bij een XM. Maar zien we in post 42 dan ook een radiateur van een tweeliter? Want dat verklaart dan ook meteen waardoor die motor wat warm wordt. Als een thermocontact nooit is geleverd op een v6, waarom zou er dan een opening voor een thermocontact in een v6-radiateur zitten?
Omdat er op 2.0 Liters, mits geleverd met airco, dezelfde radiateur gaat als die V6'en.
(Kom ik ook nu pas achter. De digitale onderdelencatalogus is verschrikkelijk onduidelijk op het gebied van nummers voor de raditeurs. Maar bladerend in de pdf variant staat het duidelijk aangeven. Zoek maar op 133020 en 133021. Het verschil tussen die 2 is een extra aansluiting voor een oliekoeler van de automaat of het blok zelf.)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja, maar met airco had ook een tweeliter misschien dan weer "gewoon" de bruine sensor in plaats van het thermocontact? Of gaat die vlieger bij een XM niet op?
Nope.., dat is de 9-polige stekker van de, meen ik, Texton of Kiekert.
Als de koelwatermodule er ligt, dan zou ie wat meer uit het zicht op de schopplaat moeten liggen.
Ik verkijk me er inderdaad op dat de 2 Liters met Airco deze schakeling ook niet hebben.
Maar ik kom nu wel summmier weggemoffeld op dezelfde tekening als de 2.0 en Diesel met kale verwarming ook het wordt V6 tegen.
Dán heb je dus wel deze radiateur met deze schakeling. Je hebt dan alleen géén twee ventilatoren.
Zou 't dan toch gewoon een nabouw airco zijn?
De sensor die we zoeken is te vinden achter de verdeelkap. Je moet er eigenlijk zo op kunnen kijken, tenzij je CruiseControl hebt. Dan neemt het balgje daarvan een beetje het zicht.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb geen cruise control dus zal straks na werk even kijken!
Ik heb inderdaad wel twee ventilatoren... Snap er ook geen hol meer van hahaha.
Hij komt van Gerard Wouters af. Bij jullie welbekend denk ik zo. Kan het hem eens vragen of hij dat weet.
Als die bruine stekker er wel zit is er misschien wel iets dubbel geregeld ofzo.
Bij mijn TCT type 1 uit februari 94 heb ik hetzelfde probleem gehad met de cv, dit lag bij mij aan de slechte verbinding tussen kabel en kiekert.
Even het handschoenkastje eruit wippen, kabel eraf halen en de hele boel goed schoonmaken, daarna werkte alles weer prima.
Is bij elkaar misschien 20 minuten werk, als het probleem hiermee opgelost is hoef je de kiekert niet te vervangen.
Plot thickens. Dit is ook niet helemaal het stekkertje dat ik zou verwachten (bruin met een vervelend klemmetje in plaats van zwart met een normaal klemmetje).
Nou, de sensor net binnen gekregen en meteen vervangen.
The plot thickens even further!
De nieuwe sensor heeft inderdaad een regeling voor langzaam/snel draaien. maar mijn auto niet ;) dus ik heb een 2 pins sensor vervangen door een 3 pins sensor. zie er opzich geen probleem in. hij blijft gewoon aanslaan vanaf een bepaalde temperatuur. maar toont wel weer de diverse dingen die zijn geleverd in de wagens.
Oh en speciaal voor Jaap nog een foto van dezelfde sensor als vanmiddag maar dan met de verdeelkap in zicht :)
Sta nu ingeparkeerd door mijn vrouw dus zal morgenvroeg naar werk wel achterkomen of het werkt of niet.
Merde...
Dacht ik dan toch het juiste schema gevonden te hebben, dan post je zo'n mooi detail als die stekker van de sensor op de radiateur.
In de catagorie V6 met Automatische Verwarming komt het schema zo goed als overeen met jouw situatie.
Die zwarte sensorstekker op het blok klopt. Die is doelbewust zwart, omdat die NIET naar een koelwatermodule gaat zoals bij V6én die module hebben, maar omdat ie naar het verwarmings-bedieningspaneel gaat. Het is een simpele schakelaar, die de automatische verwarming laat weten dat het koelwater een bepaalde temperatuur bereikt heeft.
De schakeling van 2 radiateur ventilatoren staat er ook op, met de sensor op de radiateur. Máárrr..., wél met 3 pinnen aangesloten en dus de twee schakelbare snelheden.
Daarnaast komt er voor bovenstaand verhaal nog een voorwaarde om de hoek kijken. Namelijk dat het een automaat-bak is.
Mocht dat nu niet zo zijn, of ik blader terug naar de V6 met enkel Manuele Verwarming, dán heeft die sensor op de radiateur maar 2 contactpinnen (nr 1 en 3) én maar 1 ventilator die ook enkel op standje 'Voluit' kan. Dus ook maar een enkel relais om de ventilator aan te zetten.
In het geval van de Manuele Verwarming vervalt ook de zwarte sensor op het blok.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hahaha het is echt een bijzondere puzzel en ik waardeer jullie input echt bijzonder.
Ik hoop hééél stiekem dat het nu gewoon gefixed is. Ik denk dat ze er misschien ooit een fan hebben bijgezet, en wij zijn nu uren op een forum aan het uitzoeken welk schema we moeten hebben terwijl iemand 25 jaar geleden dacht " joah meer ventilator = meer beter".
Kan daar de humor wel van inzien. Ik ga er morgen na werk even een stukje mee rijden en dan zal ik het zien :)
Ik denk dat ze er misschien ooit een fan hebben bijgezet, en wij zijn nu uren op een forum aan het uitzoeken welk schema we moeten hebben terwijl iemand 25 jaar geleden dacht " joah meer ventilator = meer beter".
Dit is een modificatie die bij de Citroëndealer van mijn opa vroeger wel aan BX'en werd gedaan als mensen een caravan gingen trekken en/of als ze naar warme landen gingen. Het is dus best mogelijk dat dit een officiële modificatie was vanuit Citroën. Overigens moet ik zelf de eerste XM v6 met slechts één ventilator nog tegenkomen.
@blaueboot: wat moet ik me voorstellen bij automatische verwarming? Automatische temperatuurregeling? Want dat zat toch op iedere Ambiance en dus op iedere v6 (al dan niet met draaiknoppen)? Of verspreid ik nu desinformatie?
Heugdelijk nieuws! Ik was nog nooit zo blij dat ik voor de spoorwegovergang moest wachten vanmorgen. Gefixeerd op mijn koelwatertemperatuurmeter ( leuke voor de scrabble deze kerst). En daarna nog even stationair laten draaien in de parkeerkelder op werk kan ik vooralsnog concluderen dat de temperatuur netjes op of net iets onder de 90 graden blijft!
Ik dank jullie bijzonder voor jullie technische ondersteuning!
Klopt dat er in t verleden icm trekhaak meer koeling werd toegepast. Weet niet of de XM dat ook had.
Wat betreft verwarming: je had een volledig handbediend systeem, met draaiknoppen, een automatisch systeem, ook draaiknoppen,(met of zonder airco) en de volautomatische met digitale bedieningseenheid
Ik heb wel eens gehoord dat als een nieuwe XM met trekhaak werd uitgeleverd dat dit altijd met 2 ventilatoren was, dit omdat in de situatie dat er bv een caravan achter hangt één ventilator onvoldoende was om te koelen. Overigens ben ik ook nog nooit een XM met één ventilator tegen gekomen.
Mooi dat ie het doet, want daar ging het uiteindeljk htauurlijk om. De rest was enkel voor vermaak.
@Feije
Als ik zo de tekeningen zie dan is Handbediend enkel verwarming die je met de draaiknoppen warmer zet. Je hbet dan een linker en rechter zone.
Dit kan ook Automatisch, dan krijg je zo'n paneel als Koekjestrommel. Dus één zone, en je stelt de gewenste temperatuur met een draaiknop in. De 'computer' achter het paneel bepaald dan de menging tussen koude buitenlucht en verwarmde lucht oim tot de juiste interieurtemperatuur te komen.
Dan ga je naar Semi-Automatische Airco. Van buiten hetzelfde paneel en ik denk van binnen ook. Er is nu Airco aanwezig waarvan de pomp constant draait en enkel met een externe knop op het dashboard uitgezet kan worden.
Vandaar dat ik dus denk dat de 'computer' hetzelfde is. Deze regelt namelijk geen Airco-pomp en hoeft ook nu alleen maar een menging van koude en warme lucht te maken. De koude lucht is nu alleen kouder dan de buitenlucht.
Dan de Vol-Automatische Airco is met het digitale paneel. Die kan dus ook zelf de Airco-pomp uitgooien als dat gewenst is. Hoewel ik niet 100% zeker weet of dat vanaf het begin Met de SD709 Compressor al zo is. Kan ook zijn dat dat een feature was die pas met de SD7V16 kwam.
Wat Reluts zegt klinkt me trouwens inderdaad wel vaag bekend in de oren en klinkt niet onlogisch.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik denk eerder dat iemand nog oude voorraad op wou maken in de fabriek. Wel bijzonder dat je dit in een 93'er nog tegenkomt. Ik zou eigenlijk zelfs verwachten dat je dan een kabelboom krijgt die enigszins incompatibel is met de rest van modeljaar '94. Of ziet het eruit alsof iemand aan dit deel van de kabelboom heeft geknutseld?
Nee kabelboom ziet er vers uit. Hetgeen wat eraan geknutseld is, is door de eigenaren daarna gebeurd.
Opzich doet citroën dat al langer.
Mijn DS zit ook net in zon overgangsjaar. kom ik ook rare dingen in tegen qua onderdelen die wel/niet zouden moeten passen.
Dat diesel schema heb ik gepakt omdat dat het eerste schema met die schakeling was die voorbij kwam. Maar nu ik wat gerichter kijk zie ik dat deze schakeling op geen enkele V6 voor komt.

In welke variant dan ook, altijd wordt er gebruik gemaakt van een Koelwatermodule voor de fansturing.
Nu is die kabelboom op het front voor zover ik weet op zichzelf staand. Je kán dus volgens mij als je wil zo het front van een 2.0i pakken, die op de wagen plakken en de hoofdconnector aansluiten op de rest van de wagen.
Kan je om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen morgen eens onder de kap duiken om te kijken of jij die bruine stekker op het blok hebt zitten?
Ik durf je niet te vragen het dashboardkastje te demonteren om te zien of die koelwatermodule daar wel/niet zit. Maar mocht je daar ooit eens zijn en dan een Module met 15-polige stekker tegenkomen waar iets van "Bitron" / "Video" of "Cartier" op staat, dan heb ik daar zo'n m'n idee bij.
Ik post morgen wel even een foto van waar die sensor zit. Dan weet je gericht waar je moet kijken.
Spannend.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ha, slim! Dat front heeft natuurlijk een los kabelboompje bij een XM. Maar zien we in post 42 dan ook een radiateur van een tweeliter? Want dat verklaart dan ook meteen waardoor die motor wat warm wordt. Als een thermocontact nooit is geleverd op een v6, waarom zou er dan een opening voor een thermocontact in een v6-radiateur zitten?
Omdat er op 2.0 Liters, mits geleverd met airco, dezelfde radiateur gaat als die V6'en.
(Kom ik ook nu pas achter. De digitale onderdelencatalogus is verschrikkelijk onduidelijk op het gebied van nummers voor de raditeurs. Maar bladerend in de pdf variant staat het duidelijk aangeven. Zoek maar op 133020 en 133021. Het verschil tussen die 2 is een extra aansluiting voor een oliekoeler van de automaat of het blok zelf.)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja, maar met airco had ook een tweeliter misschien dan weer "gewoon" de bruine sensor in plaats van het thermocontact? Of gaat die vlieger bij een XM niet op?
Hahaha het verhaal wordt steeds leuker! Ik zal de kap er eens afhalen.
Het probleem met zon oude auto is dat je nooit zult weten of dit vanaf de fabriek zo gedaan is. Of iemand anders er aan heeft liggen pielen.
Enfin ik heb nog een foto van mijn dashboard kastje van toen ik een andere kiekert heb geinstalleerd maar je zit niet veel.
Nope.., dat is de 9-polige stekker van de, meen ik, Texton of Kiekert.

Als de koelwatermodule er ligt, dan zou ie wat meer uit het zicht op de schopplaat moeten liggen.
Ik verkijk me er inderdaad op dat de 2 Liters met Airco deze schakeling ook niet hebben.
Maar ik kom nu wel summmier weggemoffeld op dezelfde tekening als de 2.0 en Diesel met kale verwarming ook het wordt V6 tegen.
Dán heb je dus wel deze radiateur met deze schakeling. Je hebt dan alleen géén twee ventilatoren.
Zou 't dan toch gewoon een nabouw airco zijn?
De sensor die we zoeken is te vinden achter de verdeelkap. Je moet er eigenlijk zo op kunnen kijken, tenzij je CruiseControl hebt. Dan neemt het balgje daarvan een beetje het zicht.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bij mijn TCT type 1 uit februari 94 heb ik hetzelfde probleem gehad met de cv, dit lag bij mij aan de slechte verbinding tussen kabel en kiekert.
Even het handschoenkastje eruit wippen, kabel eraf halen en de hele boel goed schoonmaken, daarna werkte alles weer prima.
Is bij elkaar misschien 20 minuten werk, als het probleem hiermee opgelost is hoef je de kiekert niet te vervangen.
Net even in mijn pauze gekeken. Er zit daar inderdaad een sensor, maar geen bruine.
Plot thickens. Dit is ook niet helemaal het stekkertje dat ik zou verwachten (bruin met een vervelend klemmetje in plaats van zwart met een normaal klemmetje).
Waar is je verdeler, daar hoort tie vlak achter te zitten.
Jaap
Denk dat je je vergist in de hoek van de foto jaap. Verdeler zit linksonder op de foto
Als ik m met die foto van Tobias vergelijk zie ik weinig overeenkomst
Jaap
Als ik m met die foto van Tobias vergelijk zie ik weinig overeenkomst
Jaap
Nou, de sensor net binnen gekregen en meteen vervangen.
The plot thickens even further!
De nieuwe sensor heeft inderdaad een regeling voor langzaam/snel draaien. maar mijn auto niet ;) dus ik heb een 2 pins sensor vervangen door een 3 pins sensor. zie er opzich geen probleem in. hij blijft gewoon aanslaan vanaf een bepaalde temperatuur. maar toont wel weer de diverse dingen die zijn geleverd in de wagens.
Oh en speciaal voor Jaap nog een foto van dezelfde sensor als vanmiddag maar dan met de verdeelkap in zicht :)
Sta nu ingeparkeerd door mijn vrouw dus zal morgenvroeg naar werk wel achterkomen of het werkt of niet.
Merde...
Dacht ik dan toch het juiste schema gevonden te hebben, dan post je zo'n mooi detail als die stekker van de sensor op de radiateur.
In de catagorie V6 met Automatische Verwarming komt het schema zo goed als overeen met jouw situatie.
Die zwarte sensorstekker op het blok klopt. Die is doelbewust zwart, omdat die NIET naar een koelwatermodule gaat zoals bij V6én die module hebben, maar omdat ie naar het verwarmings-bedieningspaneel gaat. Het is een simpele schakelaar, die de automatische verwarming laat weten dat het koelwater een bepaalde temperatuur bereikt heeft.
De schakeling van 2 radiateur ventilatoren staat er ook op, met de sensor op de radiateur. Máárrr..., wél met 3 pinnen aangesloten en dus de twee schakelbare snelheden.
Daarnaast komt er voor bovenstaand verhaal nog een voorwaarde om de hoek kijken. Namelijk dat het een automaat-bak is.
Mocht dat nu niet zo zijn, of ik blader terug naar de V6 met enkel Manuele Verwarming, dán heeft die sensor op de radiateur maar 2 contactpinnen (nr 1 en 3) én maar 1 ventilator die ook enkel op standje 'Voluit' kan. Dus ook maar een enkel relais om de ventilator aan te zetten.
In het geval van de Manuele Verwarming vervalt ook de zwarte sensor op het blok.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het schema van de geregelde verwarming:

Waarbij 971 de sensor op de radiateur is en 973 de zwarte op het blok.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hahaha het is echt een bijzondere puzzel en ik waardeer jullie input echt bijzonder.
Ik hoop hééél stiekem dat het nu gewoon gefixed is. Ik denk dat ze er misschien ooit een fan hebben bijgezet, en wij zijn nu uren op een forum aan het uitzoeken welk schema we moeten hebben terwijl iemand 25 jaar geleden dacht " joah meer ventilator = meer beter".
Kan daar de humor wel van inzien. Ik ga er morgen na werk even een stukje mee rijden en dan zal ik het zien :)
Dit is een modificatie die bij de Citroëndealer van mijn opa vroeger wel aan BX'en werd gedaan als mensen een caravan gingen trekken en/of als ze naar warme landen gingen. Het is dus best mogelijk dat dit een officiële modificatie was vanuit Citroën. Overigens moet ik zelf de eerste XM v6 met slechts één ventilator nog tegenkomen.
@blaueboot: wat moet ik me voorstellen bij automatische verwarming? Automatische temperatuurregeling? Want dat zat toch op iedere Ambiance en dus op iedere v6 (al dan niet met draaiknoppen)? Of verspreid ik nu desinformatie?
Heren!
Heugdelijk nieuws! Ik was nog nooit zo blij dat ik voor de spoorwegovergang moest wachten vanmorgen. Gefixeerd op mijn koelwatertemperatuurmeter ( leuke voor de scrabble deze kerst). En daarna nog even stationair laten draaien in de parkeerkelder op werk kan ik vooralsnog concluderen dat de temperatuur netjes op of net iets onder de 90 graden blijft!
Ik dank jullie bijzonder voor jullie technische ondersteuning!
Het is een bijzondere casus. Mooi dat t nu werkt.
Klopt dat er in t verleden icm trekhaak meer koeling werd toegepast. Weet niet of de XM dat ook had.
Wat betreft verwarming: je had een volledig handbediend systeem, met draaiknoppen, een automatisch systeem, ook draaiknoppen,(met of zonder airco) en de volautomatische met digitale bedieningseenheid
Jaap
Ik heb wel eens gehoord dat als een nieuwe XM met trekhaak werd uitgeleverd dat dit altijd met 2 ventilatoren was, dit omdat in de situatie dat er bv een caravan achter hangt één ventilator onvoldoende was om te koelen. Overigens ben ik ook nog nooit een XM met één ventilator tegen gekomen.
Als ik in mijn onderdelen database kijk, dan zijn er idd modellen waarbij er alleen de linker ventilator staat afgebeeld
Jaap
Mooi dat ie het doet, want daar ging het uiteindeljk htauurlijk om. De rest was enkel voor vermaak.
@Feije
Als ik zo de tekeningen zie dan is Handbediend enkel verwarming die je met de draaiknoppen warmer zet. Je hbet dan een linker en rechter zone.
Dit kan ook Automatisch, dan krijg je zo'n paneel als Koekjestrommel. Dus één zone, en je stelt de gewenste temperatuur met een draaiknop in. De 'computer' achter het paneel bepaald dan de menging tussen koude buitenlucht en verwarmde lucht oim tot de juiste interieurtemperatuur te komen.
Dan ga je naar Semi-Automatische Airco. Van buiten hetzelfde paneel en ik denk van binnen ook. Er is nu Airco aanwezig waarvan de pomp constant draait en enkel met een externe knop op het dashboard uitgezet kan worden.
Vandaar dat ik dus denk dat de 'computer' hetzelfde is. Deze regelt namelijk geen Airco-pomp en hoeft ook nu alleen maar een menging van koude en warme lucht te maken. De koude lucht is nu alleen kouder dan de buitenlucht.
Dan de Vol-Automatische Airco is met het digitale paneel. Die kan dus ook zelf de Airco-pomp uitgooien als dat gewenst is. Hoewel ik niet 100% zeker weet of dat vanaf het begin Met de SD709 Compressor al zo is. Kan ook zijn dat dat een feature was die pas met de SD7V16 kwam.
Wat Reluts zegt klinkt me trouwens inderdaad wel vaag bekend in de oren en klinkt niet onlogisch.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's