Vandaag is mijn TCT afgekeurd op een stuur-hoes. Dat gaan we volgende week even fixen, hopelijk samen met het raam-mechanisme links voor.
Even een concrete vraag daarover. Wat moet je doen om een type-1 raam-mechanisme met one-touch in te bouwen in een type 2 XM met 9-pins one-touch? Ik heb begrepen dat dat kan en dat het op zich niet moeilijk is. Iemand ?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM staat 8 jaar stil
Dan heb je extra kastje nodig, dat bij serie 1 er los in ligt plus bijbehorende bekabeling naar motor en naar one-touch knop. Ook de kabel vanuit de deurscharnier naar de motor van je mechanisme zal anders zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Een deur met raammechaniek heb ik. Het deurpaneel met het extra kastje en kabelboom is er ook. Dat van de kabel uit het scharnier hoor ik voor het eerst.
JanSr heeft eens gemeld dat het vrij eenvoudig is en dat er wel ergens beschrijvingen te vinden zijn. Heb de hele middag gezocht hier en op het CiFo maar kan helaas niets vinden. Maar misschien gebruik ik de verkeerde zoekterm.
In een ander topic over raammechanismes vind ik dit van JanSr;
In een aantal Type II XM's heb ik het linksvoor mechanisme, het meest gebruikte, vervangen door een Type I.
Die zijn oneindig veel robuuster en daardoor ook beter verkrijgbaar en dus goedkoper.
Type I werkt met een apart one touch kastje. In het deurpaneel Type II is daar zelfs nog een speciale ruimte voor! Dat kastje meet inderdaad de stroom en schakelt af bij een maximum. Daardoor knipt het raam je vingers ook niet af.
De bekabeling is anders, maar vrij eenvoudig om te zetten. Wijsheid is dus een Type I te pakken te krijgen, compleet met kabelboom, one touch kastje en stekkers. Bij het monteren een plastic zakje om dat kastje met de dichte kant boven ivm waterlekkage langs het raam.
Ik heb het nooit uitgezocht, maar het is voor de hand liggend dat de Peugeot 607 en dergelijke identieke raamheffers heeft.
Moet te doen zijn dus, gewoon de bekabeling mee over zetten blijkbaar.
Ik lever de hele handel wel af bij de monteur en laat hem het raammechaniek fixen. Hij heeft er immers voor geleerd. Hij gaat ook de stuurhoes vervangen en nieuwe banden monteren / balanceren. Dan is de XM weer door de APK.
Ondertussen zijn we de worstevelgen aan het opknappen. Nee niet bij de velgendokter poedercoaten maar gewoon zelf lekker spuiten en lakken. Dat dan weer wel...
Echt netjes weer, vond ik van je etoiles ook al. Wat zijn de stappen die je neemt? Schuren met korrel ... , ontvetten, spuiten?
Sjiek hoor, hier ligt ook nog zo'n setje
Wat betreft velgen ben ik niet heel precies. Inderdaad goed schoonmaken, ontvetten en schuren. Gaat ook lekker met een Dremel. De plekken waar de loodjes aan de buitenkant hebben gezeten zijn vaak bobbelig en lelijk (gelukkig is er nu plaklood). Die plekjes verdienen wat extra aandacht. Ga niet met een staalborstel aan de slag want dan moet je ook nog plamuren.
Het spuiten kan gewoon uit de bus. Beide spuitbussen worden nu met 25% extra verkocht en dan is 1 spuitbus genoeg voor 4 velgen.
Velgen hebben het sowieso altijd zwaar te verduren. Onze XM wordt dagelijks gebruikt en ik heb geen zin in stress rond gepoedercoate velgen. Ik ben daar vrij pragmatisch in. Eén velg is ook wat bobbelig en er zijn wat hapjes uit. Het zij zo.
De velgen zitten er inmiddels onder met een stel prachtige nieuwe Michelins er op. We hebben direct ook even het verbogen krikpunt recht gebogen en dat ging veel te gemakkelijk. Eronder zat namelijk een hoop viezigheid en ROEST. Alle waarschuwingen ten aanzien van afgeplatte krikpunten zijn dus absoluut terecht! We hebben er zelfs een nieuw plaatje in moeten lassen en het krikpunt ook weer extra moeten verstevigen.
Naatje! Maar wel goed dat het direct aangepakt en gefikst is. Wat volgens mij van groot belang is, is de ruimte achter het kunststof spatscherm schoon te houden. Daar verzamelt zich veel vuil (vanuit bijvoorbeeld de parafanbak) waardoor het daar heel vaak nat blijft.
Met hulp van Sytze (mijn hulpmonteur) zijn we bezig een serie 1 raammechanisme in mijn serie 2 te klussen. Het is een leuk puzzeltje maar we zijn er bijna uit. Alleen het bijrijdersraam werkt nog niet mee. Die gaat wel open maar dan niet meer dicht, of andersom.
Onder: Type 1 paneel met kabelboom en rechtsonderin het kastje.
Het complete mechanisme met kabelboom etc
Nog even dat laatste probleempje oplossen dus, en dan de hele handel nog even aan elkaar solderen.
Vandaag bij ca. 36 graden de berg van San Marino opgereden. Een erg steile en lange klim. De motortemperatuur liep op tot zo'n 100 graden. Toen ik de motor uitzette begon de KVS te koken en spoot uit het KVS vat. Ik heb het contact weer aangezet en toen begonnen de fans weer hard te draaien en koelde de boel enigszins af. Hadden die fans niet sowieso moeten blijven draaien?
Dat dat gebeurd verbaast me niks, temperatuur ligt net te laag om de boel op vol te laten draaien, en zet je contact af dan stopen de fans gevolg, de temperatuur loopt rap op omdat er nog veel hitte in het blok zit. Het kan denk ik makkelijk tot of misschien wel over de 120 graden gaan.
Als je de bruine stekker eraf trekt gaan de fans bij op contact zetten meteen op 'vol' lopen. Zet je dan het contact af blijven ze nog zo'n 10 minuten nadraaien. Met die temperaturen zou ik als ik jouw was de bruine stekker lostrekken en als je weer in koeler weer komt terug drukken. Kan geen kwaad en persoonlijk hou ik de boel liever in het juiste temperatuur gebied.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja in theorie weet ik dat ook wel van dat ff laten draaien maar in de hectiek van het moment vergeet je dat dan weer. Goeie tip van de bruine stekker. Waar zit die ongeveer,?
Het kwam langs de dop van het voorraadvat inderdaad. Die sluit niet goed af. Dat is ook weer een bekend zwak punt en er is zelfs ooit een terugroepactie voor geweest. Zolang ik hier in het zeer hete Toscane rijd pas ik de bruine stekker truck toe. Terug in Nederland haal ik wel ff een nieuwe dop uit het magazijn ;-)
Zou ik doen inderdaad.. Als die dop niet goed zit stijgt het niveau van de vloeistof sneller dan wanneer het een net gesloten circuit is. Als de druk hoger is stijgt ook het kookpunt bij vloeistoffen. Verlies je de druk, verlaag je automatisch ook het kookpunt en dan krijg je wat jij ook hebt gehad nu.. Gauw vervangen inderdaad, is beter voor je motor. Mijn moeder en ik hebben tijdens de Citron Pressé geen probleem gehad met een hete motor (ook TCT) en ik trapte het gas behoorlijk diep in.
Aan de andere kant heb je wel mooi weer op je vakantie.
Ja in theorie weet ik dat ook wel van dat ff laten draaien maar in de hectiek van het moment vergeet je dat dan weer. Goeie tip van de bruine stekker. Waar zit die ongeveer,?
Aan de linkerkant v.h. blok (als je er voor staat) en dan op de bovenste waterbuis.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag tijdens het monteren van de winterbanden even in een kleine flubbertje aan het subframe geprikt. Dat leek een roestgaatje en bleek na wat gehamer een heus gat. Endoscopisch onderzoek wees uit dat het verder wel mee valt, dus we lassen het weer dicht. Winter is comming...
Bekend met dat gedoe, ook aan mijn XM's daar gelast. Bij mijn wagens heb ik die stukken wel helemaal doorgelast. Daarna heb ik via een open gaatje tussen de oude en nieuwe plaat eerst zoveel mogelijk zink spray gespoten nadat ik het wat had heetgestookt met een verfbrander. Daarna nog volgespoten met waxoil. Dat gaat in elk geval nu al jaren goed zo.
Wel een rotklus, zonder brug.
Het is een constructiefoutje want er bleef altijd water tussen die 2 plaatjes staan.
Het enige wat er moest gebeuren was het doorblazen van de ruitensproeiers, want die zaten verstopt. En het lassen van een stoel'poot' van de bestuurdersstoel. Die had ik met mijn lompe gewicht zelf afgebroken toen ik iets van de achterbank wilde pakken.
Wat een waanzinnig goeie plaat Frank!
Auto ook natuurlijk hé
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag is mijn TCT afgekeurd op een stuur-hoes. Dat gaan we volgende week even fixen, hopelijk samen met het raam-mechanisme links voor.
Even een concrete vraag daarover. Wat moet je doen om een type-1 raam-mechanisme met one-touch in te bouwen in een type 2 XM met 9-pins one-touch? Ik heb begrepen dat dat kan en dat het op zich niet moeilijk is. Iemand ?
__________
Crepuscule
Dan heb je extra kastje nodig, dat bij serie 1 er los in ligt plus bijbehorende bekabeling naar motor en naar one-touch knop. Ook de kabel vanuit de deurscharnier naar de motor van je mechanisme zal anders zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Een deur met raammechaniek heb ik. Het deurpaneel met het extra kastje en kabelboom is er ook. Dat van de kabel uit het scharnier hoor ik voor het eerst.
JanSr heeft eens gemeld dat het vrij eenvoudig is en dat er wel ergens beschrijvingen te vinden zijn. Heb de hele middag gezocht hier en op het CiFo maar kan helaas niets vinden. Maar misschien gebruik ik de verkeerde zoekterm.
__________
Crepuscule
In een ander topic over raammechanismes vind ik dit van JanSr;
Moet te doen zijn dus, gewoon de bekabeling mee over zetten blijkbaar.
Ik lever de hele handel wel af bij de monteur en laat hem het raammechaniek fixen. Hij heeft er immers voor geleerd. Hij gaat ook de stuurhoes vervangen en nieuwe banden monteren / balanceren. Dan is de XM weer door de APK.
Ondertussen zijn we de worstevelgen aan het opknappen. Nee niet bij de velgendokter poedercoaten maar gewoon zelf lekker spuiten en lakken. Dat dan weer wel...
__________
Crepuscule
Ziet er weer uit als nieuw !
Chapeau!
Goed bezig!
Dank, dat vind ik ook. Wheelspray en blanke lak van Motip is hier prima voor te gebruiken. En het resultaat is eigenlijk verbazingwekkend mooi.
__________
Crepuscule
Echt netjes weer, vond ik van je etoiles ook al. Wat zijn de stappen die je neemt? Schuren met korrel ... , ontvetten, spuiten?
Sjiek hoor, hier ligt ook nog zo'n setje
Wat betreft velgen ben ik niet heel precies. Inderdaad goed schoonmaken, ontvetten en schuren. Gaat ook lekker met een Dremel. De plekken waar de loodjes aan de buitenkant hebben gezeten zijn vaak bobbelig en lelijk (gelukkig is er nu plaklood). Die plekjes verdienen wat extra aandacht. Ga niet met een staalborstel aan de slag want dan moet je ook nog plamuren.
Het spuiten kan gewoon uit de bus. Beide spuitbussen worden nu met 25% extra verkocht en dan is 1 spuitbus genoeg voor 4 velgen.
Velgen hebben het sowieso altijd zwaar te verduren. Onze XM wordt dagelijks gebruikt en ik heb geen zin in stress rond gepoedercoate velgen. Ik ben daar vrij pragmatisch in. Eén velg is ook wat bobbelig en er zijn wat hapjes uit. Het zij zo.
__________
Crepuscule
De velgen zitten er inmiddels onder met een stel prachtige nieuwe Michelins er op. We hebben direct ook even het verbogen krikpunt recht gebogen en dat ging veel te gemakkelijk. Eronder zat namelijk een hoop viezigheid en ROEST. Alle waarschuwingen ten aanzien van afgeplatte krikpunten zijn dus absoluut terecht! We hebben er zelfs een nieuw plaatje in moeten lassen en het krikpunt ook weer extra moeten verstevigen.
__________
Crepuscule
Naatje! Maar wel goed dat het direct aangepakt en gefikst is. Wat volgens mij van groot belang is, is de ruimte achter het kunststof spatscherm schoon te houden. Daar verzamelt zich veel vuil (vanuit bijvoorbeeld de parafanbak) waardoor het daar heel vaak nat blijft.
Dat klopt inderdaad. Er kwam ongeveer een halve zandbak uit.
__________
Crepuscule
Met hulp van Sytze (mijn hulpmonteur) zijn we bezig een serie 1 raammechanisme in mijn serie 2 te klussen. Het is een leuk puzzeltje maar we zijn er bijna uit. Alleen het bijrijdersraam werkt nog niet mee. Die gaat wel open maar dan niet meer dicht, of andersom.
Onder: Type 1 paneel met kabelboom en rechtsonderin het kastje.
Het complete mechanisme met kabelboom etc
Nog even dat laatste probleempje oplossen dus, en dan de hele handel nog even aan elkaar solderen.
__________
Crepuscule
Vandaag bij ca. 36 graden de berg van San Marino opgereden. Een erg steile en lange klim. De motortemperatuur liep op tot zo'n 100 graden. Toen ik de motor uitzette begon de KVS te koken en spoot uit het KVS vat. Ik heb het contact weer aangezet en toen begonnen de fans weer hard te draaien en koelde de boel enigszins af. Hadden die fans niet sowieso moeten blijven draaien?
__________
Crepuscule
Dat dat gebeurd verbaast me niks, temperatuur ligt net te laag om de boel op vol te laten draaien, en zet je contact af dan stopen de fans gevolg, de temperatuur loopt rap op omdat er nog veel hitte in het blok zit. Het kan denk ik makkelijk tot of misschien wel over de 120 graden gaan.
Als je de bruine stekker eraf trekt gaan de fans bij op contact zetten meteen op 'vol' lopen. Zet je dan het contact af blijven ze nog zo'n 10 minuten nadraaien. Met die temperaturen zou ik als ik jouw was de bruine stekker lostrekken en als je weer in koeler weer komt terug drukken. Kan geen kwaad en persoonlijk hou ik de boel liever in het juiste temperatuur gebied.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een TCT moet je bij intensief gebruik van de turbo altijd een paar minuutjes stationair laten draaien , zodat de boel afkoelt.
Dat gaat wel vrij snel hoor dat afkoelen ; 1 minuut is meestal wel voldoende.
Als je hem dan weer start gaat de pomp lopen en zie je de temperatuur al weer rap zakken.
Ja in theorie weet ik dat ook wel van dat ff laten draaien maar in de hectiek van het moment vergeet je dat dan weer. Goeie tip van de bruine stekker. Waar zit die ongeveer,?
__________
Crepuscule
Dat de kvs begon te koken is vreemd!
is de dop van het voorraad vat nog wel goed?
en als de temp stijgt naar 120 graden zouden de fans volgens de info die ik gevonden heb ook bij contact uit max moeten aanslaan!
De bruine stekker er af? Dan draaien de fans constant op max!
en bij mij, een v6 kom je daar niet bij! :-)
het klinkt meer als dat er iets niet helemaal lekker is met het koel systeem.
ergens kan blijkbaar de druk weg dat het bij 120 graden gaat koken.
Het kwam langs de dop van het voorraadvat inderdaad. Die sluit niet goed af. Dat is ook weer een bekend zwak punt en er is zelfs ooit een terugroepactie voor geweest. Zolang ik hier in het zeer hete Toscane rijd pas ik de bruine stekker truck toe. Terug in Nederland haal ik wel ff een nieuwe dop uit het magazijn ;-)
__________
Crepuscule
Zou ik doen inderdaad.. Als die dop niet goed zit stijgt het niveau van de vloeistof sneller dan wanneer het een net gesloten circuit is. Als de druk hoger is stijgt ook het kookpunt bij vloeistoffen. Verlies je de druk, verlaag je automatisch ook het kookpunt en dan krijg je wat jij ook hebt gehad nu.. Gauw vervangen inderdaad, is beter voor je motor. Mijn moeder en ik hebben tijdens de Citron Pressé geen probleem gehad met een hete motor (ook TCT) en ik trapte het gas behoorlijk diep in.
Aan de andere kant heb je wel mooi weer op je vakantie.
Aan de linkerkant v.h. blok (als je er voor staat) en dan op de bovenste waterbuis.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag tijdens het monteren van de winterbanden even in een kleine flubbertje aan het subframe geprikt. Dat leek een roestgaatje en bleek na wat gehamer een heus gat. Endoscopisch onderzoek wees uit dat het verder wel mee valt, dus we lassen het weer dicht. Winter is comming...
__________
Crepuscule
En ook weer opgelost met een mooi plaatje er tegenaan. Ik ga het hele subframe maar even dik in de tectiel zetten.
__________
Crepuscule
En vergeet de binnenkant dan ook niet.
Ja die neem ik ook direct even mee, Er zitten fabrieks-gaatjes genoeg.
__________
Crepuscule
Bekend met dat gedoe, ook aan mijn XM's daar gelast. Bij mijn wagens heb ik die stukken wel helemaal doorgelast. Daarna heb ik via een open gaatje tussen de oude en nieuwe plaat eerst zoveel mogelijk zink spray gespoten nadat ik het wat had heetgestookt met een verfbrander. Daarna nog volgespoten met waxoil. Dat gaat in elk geval nu al jaren goed zo.
Wel een rotklus, zonder brug.
Het is een constructiefoutje want er bleef altijd water tussen die 2 plaatjes staan.
Ierse zoefmachine
en weer een jaartje APK
__________
Crepuscule
Proficiat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het enige wat er moest gebeuren was het doorblazen van de ruitensproeiers, want die zaten verstopt. En het lassen van een stoel'poot' van de bestuurdersstoel. Die had ik met mijn lompe gewicht zelf afgebroken toen ik iets van de achterbank wilde pakken.
__________
Crepuscule
Pagina's