Hoi allemaal,
Ik denk erover om weer een mooie XM aan te schaffen en heb een specifiek exemplaar op het oog.
Het betreft een XM Tct uit 1996 met slechts 70.000 km op de teller. De XM ziet er prachtig uit maar staat al zeker een jaar of 8 stil. Bekend is dat de uitlaat lek is en dat er een veerbol kapot is.
Wat is verstandig om op te letten? Wat kan ik verwachten aan stilstand-probleempjes? Hoe breng je zo'n XM weer tot leven?
Hebben jullie tips? Bij voorbaat dank.
Naast die uitlaat natuurlijk, de veerbollen laten vullen/vervangen, ververs motor+bakolie+KVS, LHM vernieuwen incl. doorspoelen van de remmen remmen, vervang alle filters, alle riemen en brandstofslangen. Gewoon een goeie grote beurt geven dus dan kan je met een gerust hart gaan genieten.
Ierse zoefmachine
En flink gymen. Als dat al niet gebeurd is tijdens het vervangen van de LHM. Maar ik zou ook even de vering 'losgooien' alvorens er mee te gaan zweven. Klinkt verder wel goed zeg! Hopen dat het doorgaat, heb je er een die nog jaren mee kan qua km's! :D
Banden nog goed, na 8 jaar stilstaan..
Ierse zoefmachine
ik denk dat ik de boel eerst zou proberen te starten en kijken wat er allemaal werkt en wat niet.
Dan kun je een plaatje maken wat je allemaal te wachten staat. Oliewissel doen als de boel warm is haalt ook meer vervuiling mee het blok uit.
Nou Frank niks is zo funest als langdurige stilstand. Waarom is die stil gezet?
Dan de vraag hoe heeft die stilgestaan? droog maar wel geventileerd?
Ik zou eerst alle vloeistoffen checken, motorolie, bakolie, lhm, koelvloeistof op kleur, staat en niveau.
De brandstofleidingen op uitdroging!
Pas dan zou ik het aandurven om het kreng te starten.
Reken op 4 nieuwe/andere banden. Uitlaat en veerrbol zijn denk ik je minst grote zorg, de rest kan voor veel meer leegloop van je geldbuidel zorgen.
Bel een kenner
Toch mooi dat het virus weer terug is
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hoogteregelaars kunnen ook vastgeroest zitten. Verder is alles wat hierboven genoemd is van belang..
Ik denk dat de accu ook niet al te veel zin meer heeft.
Verder, is het blok droog? Dus geen lekkages of dergelijke? In geval van lekkage goed kijken waar er gelekt is.. Onderste motorsteun houdt niet zo van olie. Maar ik zou inderdaad de distributie als dreigend beschouwen.. Met zo'n stand kan het zijn dat die niet is vervangen, en dan zou ik hem nog eens 8 jaar later niet durven starten..
Heel veel succes met de eventuele aankoop, ik volg dit!
De XM is van een oude man geweest die is overleden. Daarna heeft het ding nog een paar jaar in de garage gestaan en is via een scharrelaar bij een verzamelaar beland. Ze ziet er spik en span uit, afgezien van een laagje stof en ergens een klein putje. Er is op het oog absoluut geen sprake van roestvorming, schimmel o.i.d.. Er ligt ook geen vlekje of drupje onder.
Ik moet nog een jaartje in mijn leasebak en wil dan graag weer een XM. Sinds ik deze XM heb bekeken laat het me niet meer los. Ik probeer daarom een beetje beeld te krijgen van de revitalisering van de oude dame en de prijskaartjes.
Zelf kom ik op:
- vullen airco
- de accu
- waarschijnlijk nieuwe banden
- de disitributieriem vervangen
- Uitlaat monteren
- bollen vullen en vervangen
- en dus alle vloeistoffen en filters
Ik laat me nog niet ontmoedigen
__________
Crepuscule
Alle rubber slangen en leiding controleren. Die drogen uit na zo'n tijd en gaan geheid lekken.
Stilstand is des duivels oorkussen voor XM's.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
heel goed nakijken, een lijstje maken van al deze tips en alles nagaan en als je denkt dat het werk / bedrag dat je eraan moet uitgeven meevalt dan is het een leuke koop en ook wel een uitdaging!
“You only live once, but if you do it right, once is enough.”
Vandaag heb ik de hierboven beschreven XM turbo CT gestart. Dat ging moeiteloos. Zo konden we deze dame eens bij daglicht bekijken. Onder de motorkap kwam ik een beetje wit uitgeslagen sneeuwachtige oxidatie tegen + een roestige bout en groen uitgeslagen koper. (zie foto) Heeft iemand enig idee wat daar zit en waar dit op kan wijzen?
__________
Crepuscule
Nou de XM staat op de brug. De bodem ziet er goed uit. De hoogteregelaar kraakt maar beweegt wel.
De vering is nog knoeterhard. We beginnen maar eens met een distributieriem, waterpomp, alle sappen, bollen etc
__________
Crepuscule
Netjes hoor, ik ben erg benieuwd. Bijzonder fraaie auto.
Het eerste wat ik dacht was: riem riem riem! snel de riem doen! :) Maar gelukkig ben je al zover. Daarna preventief de brandstofleidingen, dan ben je in ieder geval van het direct gevaar af.
Voor de rest hangt het erg af van hoe hij was voordat hij stil werd gezet en waar hij stil heeft gestaan. Meestal moeten de uitlaat, banden en remmen het hard ontgelden.
Tja, achter bleken alle bollen kapot. Merkwaardig toch? Nou ja, ook wel weer fijn want dan weten waarom niet veert.
Ik ga d’r lekker comfortbollen van D&O opschroeven.
__________
Crepuscule
Lekker hoor die bollen .
Rij er al jaren op.
De bollen zijn vervangen. De dame veert weer zoals het hoort. Alle vloeistoffen, de distributieriem etc, en alles wat je hoort te doen is gedaan. De voorlopige APK-keuring gaf aan: handremkabels en ontroesten schijfremmen. Dat is inmiddels ook gefixt. Verder geen opmerkingen.
Op 21 maart gaan we naar de RDW om e.e.a. officieel te maken en de XM op Nederlands kenteken te zetten.
Over een dikke twee weken rij ik weer XM!
__________
Crepuscule
Vanochtend naar de RDW geweest. Nog even wachten op het kenteken en dan zijn we weer helemaal blij
__________
Crepuscule
Ik rij nu een week of 3 in mijn 'nieuwe' XM rond en dat bevalt uitstekend. Er zijn wel wat kleine mankementjes die nog verholpen moeten worden. Misschien kunnen jullie mij daar mee helpen?
1. de temperatuur-display van de airco is niet leesbaar. Zitten daar lampjes in of moet ik de volledige display vervangen?
2. Er kraakt-schuurt iets afschuwelijk onder de auto bij optrekken en soms in de bochten. Ongeveer onder de middenconsole. Het klinkt alsof er iets tegen de uitlaat schuurt. De hoogtereglaar kraakt ook vreselijk trouwens wanneer ik die verschuif.
__________
Crepuscule
Doet de airco het wel? Of blaast ie helemaal niet? In dat laatste geval F2 nakijken onder de kap.
Als alles het doet, behalve de indicatie is het idd een lampje. Het middelste lampje is iets anders dan de andere 2 die erin zitten. Even eruit halen (kwartslag draaien) aan de achterkant en dan zie je het.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Oké dank, ja de airco doet het en blaast ook. Er zitten dus lampjes in die ik kan vervangen. Nog tips hoe ik dat paneeltje los krijg.
__________
Crepuscule
plamuurmesje of hele dunne schroevendraaier er tussen wurmen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hierboven schreef ik over een afschuwelijk geluid onder de XM. Vandaag heb ik de XM op de brug gehad en zag direct het probleem. De uitlaat lag direct op de dwarstraverse. Normaal hoort ie daar in rubberblokken te hangen maar zowel de haken als de rubberblokken ontbreken. Dat gaan we dus maar even fixen want het komt het rijgenot niet ten goede
__________
Crepuscule
Hoi Jos, of vergis ik me? Heb je bij een TCT misschien geen rubber blokken op de traverse ? Ik heb gisteren onder een V6 gekeken en daar hangt de uitlaat wel op de traverse in rubberblokken. Maar als ik een afbeelding van de uitlaat van een TCT bekijk zie ik ook geen haken of pinnen afgebeeld. Ze zouden aan de voorzijde van pot nr 3 moeten zitten.
Hoe zit dat bij jou?
__________
Crepuscule
Inderdaad Furrie , heb `em bij mij al 4 keer opnieuw moeten ophangen .
Temeer omdat een of andere slimme prutser in de garage het verbindingspijpje tussen voordeel en katalisator heeft afgezaagd.
Die paste er niet meer in doordat dezelfde prutser aan de binnenkant de kat had gelast , lekker dan!
Normaal houdt dat pijpje de boel nog een beetje vast .
Bovendien heb ik nou eigenlijk voortdurend op die plaats lekkage .
Dus GEEN pijpje afzagen jongens.
Elk voordeel heeft zijn nadeel....
______________
L' éminence grise
Ik blijf het ergens toch verbazingwekkend vinden dat bepaalde standaard XM kwaaltjes nog steeds niet bekend zijn bij
het XM-minnend publiek. De lange TCT pijp/demper heeft nou eenmaal de nare gewoonte om na een paar jaar inwendig
te breken en gaat dan op de traverse hangen en liggen schuren. Er is weinig aan te doen, je zult een nieuwe of goede gebruikte
moeten zien te vinden. Een tijdelijke oplossing biedt het verwijderen van de traverse of deze verlagen met wat afstandsringen.
Aha, bedankt allemaal. Gewoon opnieuw afhangen dus en hopen dat het pijpje nog niet is afgebroken of afgezaagd. Er hangt inderdaad een Bosal-uitlaat onder dus het kan best zijn dat het niet helemaal lekker past.
@lignage; zo verbazingwekkend is dat niet hoor. Ik heb jarenlang alleen maar XM-diesels gereden en de laatste 4 jaar een lesasewagen van een ander merk. Ik ben als het ware een herintreder in een voor mij onbekende XM-variant.
__________
Crepuscule
Pagina's