Idd, de klussen op zichzelf zie ik mij wel doen, ook de automaatrevisie. Ik zie het meeste op tegen het fixen van de Diravi, dat is echt erg specialistisch en laten doen is erg kostbaar... Daarom ook de twijfel. Het is ook dat het beschikbare geld en de beschikbare tijd ook wel eens ergens anders heen moeten dan alleen de hobby.
Bij 100ja Citroen zijn we er ook. Op een kleine minicamping net buiten La Ferte Vidame, La Moulin des Sablons.
Weer terug van vakantie en gisteren bij een vriend een dag doorgebracht op de brug om eens te onderzoeken hoe het kan dat de XM warm loopt.
Eerst maar eens waterpomp en thermostaat eruit gehaald. Daarvoor is een motortakel nodig en het ontmantelen van de motorsteun"contraptie" aan bijrijderszijde:
Helaas zijn waterpomp en thermostaat 100 punten en volledig in orde. Waterpomp is nog erg goed zelfs.
Thermostaat nogmaals gecheckt en werkt ook prima:
Eigenlijk wel jammer, want ik had gehoopt op een redelijk snelle fix. Dit wordt dus graven. Samen erover nagedacht en het idee is dat het wellicht mogelijk is dat de ontsteking door een of andere fout verkeerd staat. Dus binnenkort een keer aan de testkast :-) Nu eerst maar eens zien of ik de slecht vertaalde handleiding van die kast doorgrond krijg.
Oh, en eenmaal warm en met het expansievaatje tot de bovenkant vol gemikt komen er geen belletjes naar boven. Dat zou ervoor pleiten dat de koppakkingen heel zijn. Bovendien leek het ons sterk dat een lekke koppakking tot warmlopen zou leiden.
Waar ik zelf ook nog aan zit te denken is dat de automaat ook in het koelcircuit zit, wellicht dat die veel te warm draait... Ik heb een setje temperatuurmeetprintjes met NTC-tjes te leen gekregen. Die ga ik nu op diverse plekken neerzetten om de monitoren wat de temperaturen doen, bijvoorbeeld radiateur in en uit.
De automaat daarvan ga ik eerst nog proberen of het vervangen van de zogeheten "governor seals" de oplossing brengt.
Dan blijft daarna alleen nog de lekkende Diravi over.
Paar weken geleden met 35/36 graden van terherne uit naar huis gereden, bijna constant 100/110 gereden mijn dame werd daarbij kort onder de 100 graden op de dashboard meter. Ook geen belletjes in het voorraad vat.
Ben niet bezorgd maar beetje vergelijken helpt misschien meer ervan te begrijpen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vergelijkingsmateriaal is inderdaad wel gewenst, ik heb geen idee wat normaal is voor een V6 12v automaat... Een paar posts hierboven heb ik het onderstaande geschreven:
"Waar ik wel behoefte aan heb is wat referentiemateriaal met temperaturen (er vanuit gaande dat mijn tempmeter klopt):
- Bij gewoon dorpsverkeer, rustig aan, is het 90c ongeacht buitentemperatuur.
- Bij stevig doorrijden op de snelweg, airco uit en dan stad in stilstaan voor het stoplicht vliegt de temperatuur even naar 100c om vervolgens weer langzaam te dalen
- Airco aan, 130kmh bij +25c buitentemperatuur is 95c
- Airco aan, 140kmh bij +25c buitentemp, fietsendrager op de trekhaak is tegen 100c"
Nu met dit weer, 21c, is het bij snelwegtempo met airco uit de hele tijd rond de 90c.
Mij lijkt het te warm, met name omdat vlak boven 90c de 1e trap van de fans aangaat en richting 100c de tweede trap. Gezien de hoeveelheid rijwind zou dit niet logisch zijn qua ontwerp.
De mijne staat bij normaal weer strak of net, maar dan ook net ietsje over de 90 graden. Wat ik bemerk, en niet kan verklaren, is dat als ik de motor uitzet maar wel op contact laat staan de temperatuurmeter gelijk ietsje zakt onder de 90 graden......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
<p>Voor wat het waard is. Een 2.1td met airco aan op de snelweg (110-120 km/h) met de huidige temperatuur 80-85 graden.</p>
Ja Marc, je zegt het al, volgens mij kun je de warmte ontwikkeling van een V6 niet vergelijken met welke andere motorisering dan ook, het zit daar onder zo vol dat je bij wijze van spreken nog geen extra claxon kan monteren.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De afgelopen twee dagen rondgereden met wat extra metertjes van Aliexpress op het dashboard (de W1209 temperaturecontroller);
]
De bevindingen:
- De dashmeter geeft ongeveer 3 tot 5 graden meer aan dan de metertjes van Ali
- met 20c buiten blijft op de snelweg de temperatuur volgens de metertjes van Ali ongeveer rond de 88c hangen
- het gekke is dat de metertjes van Ali soms bij de thermostaat (zit in de uitgang van de radiateur) een hogere temperatuur meet dan bij de uitgang van de cilinderkoppen. (dit houd ik dan maar voor een meetfout, dat het ntc-tje net geen goed contact maakt of dat er toch wat windkoeling voorbij komt)
Ook ben ik voor advies langsgeweest bij Autotemp in Leeuwarden. De eigenaar daarvan is chef werkplaats geweest bij de Citroen dealer in de tijd dat de XM uitkwam. Hij herkende wat ik vertelde en gaf aan dat er niks aan de hand is. Combinatie van een metertje dat een beetje kierewiet is, een volle motorruimte en dat een zescilinder nou eenmaal warmer draait. Zijn uitspraak is dat zolang er geen lampjes branden, er geen stoom onder de motorkap vandaan komt en de motor gewoon goed loopt er niks aan de hand is. Hiermee dus voor mij dan maar case closed....
Gisteren op de brug bij een vriend van mij de o-ringen van de stuurdrukregelaar (governor) van de automaat vervangen:
Dat was dus nodig. Automaat schakelt weer zoals het hoort!
En last but not least, ik had toch nog een rammeltje zitten in de achterwielophanging die maar niet gevonden wilde worden? Met behulp van wat speurwerk van de betreffende vriend het volgende gevonden: https://youtu.be/EiC3OqFHbyM"
Een productiefout in beide achterste veerbollen zijn de schuldige! Meteen dus maar een ander setje besteld.
Ook heb ik een andere aircopomp liggen om de airco weer te fixen, maar dan met verkeerd achterdeksel (geen vulpunten). Weet iemand of deze deksels uitgewisseld kunnen worden? (standaard aircopomp van Sanden)
Verder ben ik op zoek naar de vulhoeveelheid R12 van het systeem zodat er uitgerekend kan worden hoeveel R134 a erin moet. Of het moet zo zijn dat nu er een R134a pomp op komt er gewoon gevuld kan worden met 100% hoeveelheid R134a. Iemand die daar meer van weet?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Mag ik aan je optimistische toon ontlenen dat je toch besloten hebt de XM te behouden?
In ieder geval mooi dat je een aantal irritatiepunten hebt weten op te lossen. Ten aanzien van de hoeveelheid koelmiddel: kan je niet gewoon informeren bij de aircospecialist?
En: Zijn uitspraak is dat zolang er geen lampjes branden, er geen stoom onder de motorkap vandaan komt en de motor gewoon goed loopt er niks aan de hand is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, de XM blijft. Al moest ik er wel heel erg over nadenken, want ik was t wel heel erg zat...
Marc Alsemgeest zegt:
<p>In ieder geval mooi dat je een aantal irritatiepunten hebt weten op te lossen. Ten aanzien van de hoeveelheid koelmiddel: kan je niet gewoon informeren bij de aircospecialist?</p>
Ik heb nog wat tegoed van de dorpsgarage. Zij vullen ook airco's, maar dat is niet hun "corebusiness". Dus om fouten te voorkomen zoek ik het liever zelf even uit.
Chris heb je een schemaatje hoe je die metertjes hebt aangelsoten? ben ook wel benieuwd of de mijne nou veel afwijking geeft. (ook een linkje van de componenten die je van Ali gekocht hebt zou fijn zijn .
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het was ook een heel fijn moment toen we dit vonden. Degene met wie ik zocht sleutelt al zeker 30 jaar aan Citroëns en was dit nog niet eerder tegengekomen. Heel apart.
2 weken terug is de XM bij van der Laan geweest voor de Diravifix. Naar zeggen van van der Laan is de rechterzuiger vervangen, want de zuiger die erin zat had putcorrosie. Ook zijn de o-ringen vervangen en zit er een nieuwe hoes op. Verder zijn de Diravi en sporing gesteld, het rijd nu echt een heel stuk beter! De XM gaat nog heel lichtjes linksaf, maar dat is een kwestie van de Diravi iets bijstellen.
Fijn ook dat de XM nu zo goed als lekvrij is, kan ik die vetvlekken van de oprit poetsen...
Met het hete weer van de afgelopen dagen werd de XM weer erg heet op de snelweg. Omdat ik het niet kan loslaten ben ik weer wezen graven en heb mij daarbij gefocused op de specificaties van de diverse radiateuren. Vlakbij mij woont een XM rijder met een hele mooie originele 1e serie XM met 45.000 km op de teller. Die XM heeft de fabriekradiateur er nog in zitten.
Wat blijkt, de originele Citroen radiateur is 300mm dik. De aftermarket Nissens die ik erin heb zitten is 228mm dik, ik heb zelfs nog de nummers gecheckt of ik wel de juiste heb gekregen en de nummers matchen. Gerekend op de hele oppervlakte mist de Nissens dan behoorlijk wat koelvermogen! Bij een dunner koelblok zijn ook de pijpjes waar de koelvloeistof doorheen gaat dunner, dus naast een kleiner oppervlak waar de lucht overheen gaat zal ook de flow hoogstwaarschijnlijk lager zijn.
Al verder zoekend op basis van Citroennummers en aftermarket producenten kwam ik erachter dat de radiateur van de Valeo "premiumline" 265mm dik is. Die wordt niet meer geproduceerd door Valeo maar ligt her en der nog wel op voorraad, met wat moeite heb ik er eentje gevonden en besteld bij Carpardoo. Komende week komt deze radiateur binnen en ik ben heel benieuwd wat dit gaat doen met de temperaturen.
Is de originele van koper of aluminium? Dat scheelt ook nog aardig in prestatie. Voor de echte 'die-hard' klusser/prutser zou het bij alluminium dan ook nog een optie zijn om 2 goedkope radiatoren van 150mm dik op elkaar te plakken. Weet ff niet zo snel of die dan parallelle of serie moeten staan en of je daar aan zou moeten willen beginnen. xD
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Even afstoffen. Het is alweer een tijdje terug dat ik wat gepost heb. Al kan ik niet alles vertellen, want de komende Ambiance Extreme staat er een leuk stuk over deze XM geschreven. :-)
Ondertussen heb ik sinds de apk afgelopen mei ruim 10.000km gereden met de XM. Zonder stil te komen staan, maar nu mankeerde er wel het nodige aan:
Voor de 10k beurt gedaan:
- Aandrijfashoezen rechts vervangen. (stuk door eigen schuld)
- Binnenste ashoes linkerzijde
- Draagarmrubbers voor vervangen
- 1x HD leiding van de Diravi vervangen
- Nieuwe dynamo
- Nieuwe aandrijfaskeerring links
- Eindelijk de nieuwe radiateur gemonteerd
- Achterste klepdeksel opnieuw gekit
- Olie en filters wisselen
- Nieuwe benzineinjectoren geplaatst (Er zit iemand op de Canarisch eilanden die die dingen voor $5/stuk verkoopt, lost het matige warme starten op)
- Nieuwe remschijven en blokken voor
- Anti lek rommeltje in de olie gedaan, krukaskeerring bakzijde lekt :-( Hopelijk werkt dit
- Scheur in achterste uitlaatspruitstuk dichtgekleid met een of ander kneedbaar staal prutje. Als dat niet werkt staat mij een fikse klus te wachten
- Aircopomp voorzien van nieuwe rubbers en keerringen. Airco wordt komende maandag weer afgevuld
Foto's:
Om bij de leiding te komen moest de hydractiefsensor op de stabistang aan de kant. Daar bleek een steen bovenop te liggen die vol in mn smoel stuiterde.
Nieuwe Valeo radiateur en de oude maar nog zgan Nissens:
De Valeo is 8mm dikker en heeft 42 koelkanalen, de Nissens heeft 21 koelkanalen.
Om hierbij te komen is best wat sleuteltijd nodig, aircopomp, hd pomp en nog wat spul moet aan de kant
De keerringen en pakkingen van de aircopomp haal ik bij Aircontrol. De o-ringen van de rest van het systeem zijn standaar airco o-ringen, zoals deze https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-225-delig-o-ringen-assortiment-voor-airco-systemen Die zijn goed genoeg.
Het was de eerste keer dat ik een aircopomp uit elkaar had. Zo'n eerste keer eindigt meestal in falen, ook dit keer. De pomp was zo lek als ene mandje. Denk dat ik nu maar even spaar voor een nieuwe pomp. In totaal heb ik nu 3 gebruikte pompen geprobeert en eentje daarvan proberen te fixen. Durf nu wel te zeggen dat gebruikte aircopompen een (te) grote gok zijn.
Gisteren met de XM naar Lammert van der Meulen in Dokkum geweest voor een rondje uitlijnen. De eerdere uitlijning was door van der Laan gedaan tijdens het fixen van de Diravi. Het reed wel aardig daarna, nu rijd het echt weer fijn. Het trekken naar links is bijna weg, is nu nog heel minimaal. Links stond teveel naar buiten en rechts teveel naar binnen, ook het totaal was teveel toespoor. Het beetje trekken naar links dat nu over is kan twee oorzaken hebben, het wiel rechtsachter staat 3,5 graden uit het lood een/of er zit in 1 van de voorbanden een foutje in de koordlaag. Dat laatste kom ik komende week achter want dan komen er winterbanden onder. De hele voorwielophanging klopt in ieder geval aan alle kanten, dat is wel fijn om te weten.
Toch altijd een wonderlijke beleving dat een ogenschijnlijk zo simpel klusje zoveel uitmaakt en door zovelen verprutst kan worden. (Met uitlijnen heb ik echt heel veel slechte ervaringen door de jaren heen.) Lammerts verklaring daarvoor is dat de gebruikte bruggen meestal niet recht zijn en ook teveel kunnen torderen en dat uitllijners te gehaast werken met te grote slagen.
De laatste tijd deed de automaat vervelend. Ruw schakelen tussen 2 en 3 vice versa en bonkig in de achteruit. Vorige week had ik zelf even heel kort (1 of 2 tellen) geen aandrijving in 3. Toen was het klaar voor mij en ben ik gaan zoeken en lezen. Daarbij een hele stapel howto's verzameld van Saab fora en US revisiebedrijven, de 4HP18 zit in een aantal Saabs en Amerikanen. Dat leverde op dat 1 of meerdere kleppen in het brein niet goed werken. In de zin van stroef lopen of kapotte veren. Ik heb nog een subframe met blok en bak staan met weinig kilometers, alleen de bak daarvan doet alleen de 1 vooruit en de achteruit het.
Dus daar het brein maar afgeschroefd en die uit elkaar gehaalt om schoon te maken, daar bleek een hoop gorigheid in te zitten:
Laatste foto, tweede van rechts is de klep die voor het schakelen tussen 2 en 3 zorgt. Bij het brein dat in mijn eigen XM zat liep deze klep stroef.
Vanavond het schoongemaakte brein in mijn XM geschroefd.
Was best een archeologische expeditie, accubak, luchtfilter, LHM vat en nog een stapel klein grut moeten aan de kant.
Schakelt nu echt super! Je voelt de verzetten bijna niet, echt top. Zo goed heeft de automaat nog niet geschakeld.
Goed geslaagde actie dus. Alleen mijn rug vond deze actie niet fijn, auw...
Denk dat er in al die jaren heel wat 4HP18 bakken onterecht zijn afgeschreven, want de basis is naar wat ik lees echt heel robuust. Er zijn alleen wat aandachtspuntjes die redelijk makkelijk op te lossen zijn.
En dan is het komend weekend tijd voor de airco. In Frankrijk vond ik bij Yakarouler een nieuwe aircopomp en ik heb mij verdiept in het R12A gas dat als vervanging voor R12 kan dienen en beter werkt in R12 systemen. Behoud van koelvermogen, loopt niet leeg, etc. Na alles wat ik gelezen heb is het een aanrader. Manometer set en nieuwe droger zijn onderweg, R12a is binnen, kan dus aan de slag binnenkort.
Idd, de klussen op zichzelf zie ik mij wel doen, ook de automaatrevisie. Ik zie het meeste op tegen het fixen van de Diravi, dat is echt erg specialistisch en laten doen is erg kostbaar... Daarom ook de twijfel. Het is ook dat het beschikbare geld en de beschikbare tijd ook wel eens ergens anders heen moeten dan alleen de hobby.
Bij 100ja Citroen zijn we er ook. Op een kleine minicamping net buiten La Ferte Vidame, La Moulin des Sablons.
Die Diravi had Dr Emiel vrij vlot weer in elkaar zitten. Hij wil je er vast wel wat mee helpen / tippen....
Hij woont ook in het noorden trouwens...
__________
Crepuscule
Weer terug van vakantie en gisteren bij een vriend een dag doorgebracht op de brug om eens te onderzoeken hoe het kan dat de XM warm loopt.
Eerst maar eens waterpomp en thermostaat eruit gehaald. Daarvoor is een motortakel nodig en het ontmantelen van de motorsteun"contraptie" aan bijrijderszijde:
Helaas zijn waterpomp en thermostaat 100 punten en volledig in orde. Waterpomp is nog erg goed zelfs.
Thermostaat nogmaals gecheckt en werkt ook prima:
Eigenlijk wel jammer, want ik had gehoopt op een redelijk snelle fix. Dit wordt dus graven. Samen erover nagedacht en het idee is dat het wellicht mogelijk is dat de ontsteking door een of andere fout verkeerd staat. Dus binnenkort een keer aan de testkast :-) Nu eerst maar eens zien of ik de slecht vertaalde handleiding van die kast doorgrond krijg.
Oh, en eenmaal warm en met het expansievaatje tot de bovenkant vol gemikt komen er geen belletjes naar boven. Dat zou ervoor pleiten dat de koppakkingen heel zijn. Bovendien leek het ons sterk dat een lekke koppakking tot warmlopen zou leiden.
Waar ik zelf ook nog aan zit te denken is dat de automaat ook in het koelcircuit zit, wellicht dat die veel te warm draait... Ik heb een setje temperatuurmeetprintjes met NTC-tjes te leen gekregen. Die ga ik nu op diverse plekken neerzetten om de monitoren wat de temperaturen doen, bijvoorbeeld radiateur in en uit.
De automaat daarvan ga ik eerst nog proberen of het vervangen van de zogeheten "governor seals" de oplossing brengt.
Dan blijft daarna alleen nog de lekkende Diravi over.
Wat noem je warm?
Paar weken geleden met 35/36 graden van terherne uit naar huis gereden, bijna constant 100/110 gereden mijn dame werd daarbij kort onder de 100 graden op de dashboard meter. Ook geen belletjes in het voorraad vat.
Ben niet bezorgd maar beetje vergelijken helpt misschien meer ervan te begrijpen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vergelijkingsmateriaal is inderdaad wel gewenst, ik heb geen idee wat normaal is voor een V6 12v automaat... Een paar posts hierboven heb ik het onderstaande geschreven:
"Waar ik wel behoefte aan heb is wat referentiemateriaal met temperaturen (er vanuit gaande dat mijn tempmeter klopt):
- Bij gewoon dorpsverkeer, rustig aan, is het 90c ongeacht buitentemperatuur.
- Bij stevig doorrijden op de snelweg, airco uit en dan stad in stilstaan voor het stoplicht vliegt de temperatuur even naar 100c om vervolgens weer langzaam te dalen
- Airco aan, 130kmh bij +25c buitentemperatuur is 95c
- Airco aan, 140kmh bij +25c buitentemp, fietsendrager op de trekhaak is tegen 100c"
Nu met dit weer, 21c, is het bij snelwegtempo met airco uit de hele tijd rond de 90c.
Mij lijkt het te warm, met name omdat vlak boven 90c de 1e trap van de fans aangaat en richting 100c de tweede trap. Gezien de hoeveelheid rijwind zou dit niet logisch zijn qua ontwerp.
Voor wat het waard is. Een 2.1td met airco aan op de snelweg (110-120 km/h) met de huidige temperatuur 80-85 graden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja wat is 'normaal'
De specs uit het handboek;
ventilatoren stand 1 96 C.
ventilatoren stand 2 > 101 C.
Airconditiong wordt uitgeschakelt => 112 C.
(voor) waarschuwing temp te hoog => 115 C
Waarschuwing! => 118 C
Dus......... volgens mij niks mis.
De mijne staat bij normaal weer strak of net, maar dan ook net ietsje over de 90 graden. Wat ik bemerk, en niet kan verklaren, is dat als ik de motor uitzet maar wel op contact laat staan de temperatuurmeter gelijk ietsje zakt onder de 90 graden......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja Marc, je zegt het al, volgens mij kun je de warmte ontwikkeling van een V6 niet vergelijken met welke andere motorisering dan ook, het zit daar onder zo vol dat je bij wijze van spreken nog geen extra claxon kan monteren.....
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De afgelopen twee dagen rondgereden met wat extra metertjes van Aliexpress op het dashboard (de W1209 temperaturecontroller);
]
De bevindingen:
- De dashmeter geeft ongeveer 3 tot 5 graden meer aan dan de metertjes van Ali
- met 20c buiten blijft op de snelweg de temperatuur volgens de metertjes van Ali ongeveer rond de 88c hangen
- het gekke is dat de metertjes van Ali soms bij de thermostaat (zit in de uitgang van de radiateur) een hogere temperatuur meet dan bij de uitgang van de cilinderkoppen. (dit houd ik dan maar voor een meetfout, dat het ntc-tje net geen goed contact maakt of dat er toch wat windkoeling voorbij komt)
Ook ben ik voor advies langsgeweest bij Autotemp in Leeuwarden. De eigenaar daarvan is chef werkplaats geweest bij de Citroen dealer in de tijd dat de XM uitkwam. Hij herkende wat ik vertelde en gaf aan dat er niks aan de hand is. Combinatie van een metertje dat een beetje kierewiet is, een volle motorruimte en dat een zescilinder nou eenmaal warmer draait. Zijn uitspraak is dat zolang er geen lampjes branden, er geen stoom onder de motorkap vandaan komt en de motor gewoon goed loopt er niks aan de hand is. Hiermee dus voor mij dan maar case closed....
Gisteren op de brug bij een vriend van mij de o-ringen van de stuurdrukregelaar (governor) van de automaat vervangen:
Dat was dus nodig. Automaat schakelt weer zoals het hoort!
En last but not least, ik had toch nog een rammeltje zitten in de achterwielophanging die maar niet gevonden wilde worden? Met behulp van wat speurwerk van de betreffende vriend het volgende gevonden:
https://youtu.be/EiC3OqFHbyM"
Een productiefout in beide achterste veerbollen zijn de schuldige! Meteen dus maar een ander setje besteld.
Ook heb ik een andere aircopomp liggen om de airco weer te fixen, maar dan met verkeerd achterdeksel (geen vulpunten). Weet iemand of deze deksels uitgewisseld kunnen worden? (standaard aircopomp van Sanden)
Verder ben ik op zoek naar de vulhoeveelheid R12 van het systeem zodat er uitgerekend kan worden hoeveel R134 a erin moet. Of het moet zo zijn dat nu er een R134a pomp op komt er gewoon gevuld kan worden met 100% hoeveelheid R134a. Iemand die daar meer van weet?
Mag ik aan je optimistische toon ontlenen dat je toch besloten hebt de XM te behouden?
In ieder geval mooi dat je een aantal irritatiepunten hebt weten op te lossen. Ten aanzien van de hoeveelheid koelmiddel: kan je niet gewoon informeren bij de aircospecialist?
En: Zijn uitspraak is dat zolang er geen lampjes branden, er geen stoom onder de motorkap vandaan komt en de motor gewoon goed loopt er niks aan de hand is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, de XM blijft. Al moest ik er wel heel erg over nadenken, want ik was t wel heel erg zat...
Ik heb nog wat tegoed van de dorpsgarage. Zij vullen ook airco's, maar dat is niet hun "corebusiness". Dus om fouten te voorkomen zoek ik het liever zelf even uit.
Chris heb je een schemaatje hoe je die metertjes hebt aangelsoten? ben ook wel benieuwd of de mijne nou veel afwijking geeft. (ook een linkje van de componenten die je van Ali gekocht hebt zou fijn zijn .
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb een W1209 temperatuurcontroller gebruikt, verkrijgbaar voor €0,80/stuk.
https://nl.aliexpress.com/item/32803562569.html?src=google&albslr=227945310&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&&albagn=888888&albcp=1706100219&albag=73428776544&trgt=539263010115&crea=nl32803562569&netw=u&device=c&gclid=EAIaIQobChMI7pK0u6D74wIVCM53Ch1NVgRzEAQYASABEgIgffD_BwE&gclsrc=aw.ds
Aansluiten en instellen wijst zich vanzelf, alleen + en - niet omdraaien, ze zijn direct getoast.
Mooi filmpje ook van die veerbollen
__________
Crepuscule
Het was ook een heel fijn moment toen we dit vonden. Degene met wie ik zocht sleutelt al zeker 30 jaar aan Citroëns en was dit nog niet eerder tegengekomen. Heel apart.
(En dankjewel voor het opschonen van de link)
2 weken terug is de XM bij van der Laan geweest voor de Diravifix. Naar zeggen van van der Laan is de rechterzuiger vervangen, want de zuiger die erin zat had putcorrosie. Ook zijn de o-ringen vervangen en zit er een nieuwe hoes op. Verder zijn de Diravi en sporing gesteld, het rijd nu echt een heel stuk beter! De XM gaat nog heel lichtjes linksaf, maar dat is een kwestie van de Diravi iets bijstellen.
Fijn ook dat de XM nu zo goed als lekvrij is, kan ik die vetvlekken van de oprit poetsen...
Met het hete weer van de afgelopen dagen werd de XM weer erg heet op de snelweg. Omdat ik het niet kan loslaten ben ik weer wezen graven en heb mij daarbij gefocused op de specificaties van de diverse radiateuren. Vlakbij mij woont een XM rijder met een hele mooie originele 1e serie XM met 45.000 km op de teller. Die XM heeft de fabriekradiateur er nog in zitten.
Wat blijkt, de originele Citroen radiateur is 300mm dik. De aftermarket Nissens die ik erin heb zitten is 228mm dik, ik heb zelfs nog de nummers gecheckt of ik wel de juiste heb gekregen en de nummers matchen. Gerekend op de hele oppervlakte mist de Nissens dan behoorlijk wat koelvermogen! Bij een dunner koelblok zijn ook de pijpjes waar de koelvloeistof doorheen gaat dunner, dus naast een kleiner oppervlak waar de lucht overheen gaat zal ook de flow hoogstwaarschijnlijk lager zijn.
Al verder zoekend op basis van Citroennummers en aftermarket producenten kwam ik erachter dat de radiateur van de Valeo "premiumline" 265mm dik is. Die wordt niet meer geproduceerd door Valeo maar ligt her en der nog wel op voorraad, met wat moeite heb ik er eentje gevonden en besteld bij Carpardoo. Komende week komt deze radiateur binnen en ik ben heel benieuwd wat dit gaat doen met de temperaturen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Even afstoffen. Het is alweer een tijdje terug dat ik wat gepost heb. Al kan ik niet alles vertellen, want de komende Ambiance Extreme staat er een leuk stuk over deze XM geschreven. :-)
Ondertussen heb ik sinds de apk afgelopen mei ruim 10.000km gereden met de XM. Zonder stil te komen staan, maar nu mankeerde er wel het nodige aan:
Voor de 10k beurt gedaan:
- Aandrijfashoezen rechts vervangen. (stuk door eigen schuld)
- Binnenste ashoes linkerzijde
- Draagarmrubbers voor vervangen
- 1x HD leiding van de Diravi vervangen
- Nieuwe dynamo
- Nieuwe aandrijfaskeerring links
- Eindelijk de nieuwe radiateur gemonteerd
- Achterste klepdeksel opnieuw gekit
- Olie en filters wisselen
- Nieuwe benzineinjectoren geplaatst (Er zit iemand op de Canarisch eilanden die die dingen voor $5/stuk verkoopt, lost het matige warme starten op)
- Nieuwe remschijven en blokken voor
- Anti lek rommeltje in de olie gedaan, krukaskeerring bakzijde lekt :-( Hopelijk werkt dit
- Scheur in achterste uitlaatspruitstuk dichtgekleid met een of ander kneedbaar staal prutje. Als dat niet werkt staat mij een fikse klus te wachten
- Aircopomp voorzien van nieuwe rubbers en keerringen. Airco wordt komende maandag weer afgevuld
Foto's:
Om bij de leiding te komen moest de hydractiefsensor op de stabistang aan de kant. Daar bleek een steen bovenop te liggen die vol in mn smoel stuiterde.
Nieuwe Valeo radiateur en de oude maar nog zgan Nissens:
De Valeo is 8mm dikker en heeft 42 koelkanalen, de Nissens heeft 21 koelkanalen.
Om hierbij te komen is best wat sleuteltijd nodig, aircopomp, hd pomp en nog wat spul moet aan de kant
Lekker bezig . Ook dat hij grotendeels lekvrij is. Ik ben zelf altijd benauwd dat ie de mooie stenen op de oprit volsmost.
Waar heb je de dichtingen van de airco besteld? Ik heb er al zeker 2 nodig voor mijn condensor.
De keerringen en pakkingen van de aircopomp haal ik bij Aircontrol. De o-ringen van de rest van het systeem zijn standaar airco o-ringen, zoals deze https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-225-delig-o-ringen-assortiment-voor-airco-systemen Die zijn goed genoeg.
Zelf aan de airco sleutelen Chris, cool! Zijn er maar weinig die je dat nadoen, geloof ik.
Mooi project!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Nou, dit is meer trial&error hoor. Gewoon kijken of het lukt. 30 december wordt de airco gevuld en weten we meer.
Het was de eerste keer dat ik een aircopomp uit elkaar had. Zo'n eerste keer eindigt meestal in falen, ook dit keer. De pomp was zo lek als ene mandje. Denk dat ik nu maar even spaar voor een nieuwe pomp. In totaal heb ik nu 3 gebruikte pompen geprobeert en eentje daarvan proberen te fixen. Durf nu wel te zeggen dat gebruikte aircopompen een (te) grote gok zijn.
Gisteren met de XM naar Lammert van der Meulen in Dokkum geweest voor een rondje uitlijnen. De eerdere uitlijning was door van der Laan gedaan tijdens het fixen van de Diravi. Het reed wel aardig daarna, nu rijd het echt weer fijn. Het trekken naar links is bijna weg, is nu nog heel minimaal. Links stond teveel naar buiten en rechts teveel naar binnen, ook het totaal was teveel toespoor. Het beetje trekken naar links dat nu over is kan twee oorzaken hebben, het wiel rechtsachter staat 3,5 graden uit het lood een/of er zit in 1 van de voorbanden een foutje in de koordlaag. Dat laatste kom ik komende week achter want dan komen er winterbanden onder. De hele voorwielophanging klopt in ieder geval aan alle kanten, dat is wel fijn om te weten.
Toch altijd een wonderlijke beleving dat een ogenschijnlijk zo simpel klusje zoveel uitmaakt en door zovelen verprutst kan worden. (Met uitlijnen heb ik echt heel veel slechte ervaringen door de jaren heen.) Lammerts verklaring daarvoor is dat de gebruikte bruggen meestal niet recht zijn en ook teveel kunnen torderen en dat uitllijners te gehaast werken met te grote slagen.
Gisteren was een leuke dag. Deze XM komt komende maart in Autoweek Classics.
Leuk, ben benieuwd!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Matthijs zei het gisteren al. Ben benieuwd.
https://1drv.ms/b/s!ArM9vzNcW8_ah9E7m9irQVMxYCw7xw?e=YnlJrJ
Leuk artikel geworden! Er komt later nog een filmpje online.
Beetje jammer dat ik echt niks snap van hoe ik hier nou een leuk linkje van kan bakken.... (Lees help...)
Leuk artikel Chris. Je harde werk wordt zo wel beloond.
Als het goed is zit er boven het vak waarin je de tekst tikt, dit blok met daarin een button voor 'link'.
(Maar het kan zijn dat op bepaalde exotische tablets met even exotische browsers dit niet zichtbaar is.)
__________
Crepuscule
Die jongens hebben een reeks lopen op YouTube over "klokje rond". Ik ben wel benieuwd naar dat filmpje.
Het filmpje komt 17 maart online.
De laatste tijd deed de automaat vervelend. Ruw schakelen tussen 2 en 3 vice versa en bonkig in de achteruit. Vorige week had ik zelf even heel kort (1 of 2 tellen) geen aandrijving in 3. Toen was het klaar voor mij en ben ik gaan zoeken en lezen. Daarbij een hele stapel howto's verzameld van Saab fora en US revisiebedrijven, de 4HP18 zit in een aantal Saabs en Amerikanen. Dat leverde op dat 1 of meerdere kleppen in het brein niet goed werken. In de zin van stroef lopen of kapotte veren. Ik heb nog een subframe met blok en bak staan met weinig kilometers, alleen de bak daarvan doet alleen de 1 vooruit en de achteruit het.
Dus daar het brein maar afgeschroefd en die uit elkaar gehaalt om schoon te maken, daar bleek een hoop gorigheid in te zitten:
Laatste foto, tweede van rechts is de klep die voor het schakelen tussen 2 en 3 zorgt. Bij het brein dat in mijn eigen XM zat liep deze klep stroef.
Vanavond het schoongemaakte brein in mijn XM geschroefd.
Was best een archeologische expeditie, accubak, luchtfilter, LHM vat en nog een stapel klein grut moeten aan de kant.
Schakelt nu echt super! Je voelt de verzetten bijna niet, echt top. Zo goed heeft de automaat nog niet geschakeld.
Goed geslaagde actie dus. Alleen mijn rug vond deze actie niet fijn, auw...
Denk dat er in al die jaren heel wat 4HP18 bakken onterecht zijn afgeschreven, want de basis is naar wat ik lees echt heel robuust. Er zijn alleen wat aandachtspuntjes die redelijk makkelijk op te lossen zijn.
En dan is het komend weekend tijd voor de airco. In Frankrijk vond ik bij Yakarouler een nieuwe aircopomp en ik heb mij verdiept in het R12A gas dat als vervanging voor R12 kan dienen en beter werkt in R12 systemen. Behoud van koelvermogen, loopt niet leeg, etc. Na alles wat ik gelezen heb is het een aanrader. Manometer set en nieuwe droger zijn onderweg, R12a is binnen, kan dus aan de slag binnenkort.
Pagina's