De XM van Chris B

411 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Bij mijn weten niet meegespoten Chris. Dat is men pas gaan doen vanaf serie 2 dacht ik.

Bertone wilde de wigvorm zo puntig mogelijk laten lijken en daarom was de parafan zwart zodat deze mooi aansloot bij de voorruit. 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Maar ik zie dat het bij jouw voiture anders is dus misschien zit ik er wel naast  laugh

__________
Crepuscule

citrohanxm
afbeelding van citrohanxm
RE: De XM van Chris B

wel meegespoten. Kijk maar in een oudere folder.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Die op mijn XM zijn inderdaad meegespoten, in een stoffige garage met een spuitbus zo te zien... Zelf vind ik niet meegespoten mooier, maar eens over nadenken. Ik heb ongespoten spullen liggen van een sloper, dat is iig netter dan wat er nu op zit.

Wat is dit overigens voor ding? Komt van een middenconsole af die ik uit een sloper heb. De middenconsole zelf zit nu in mijn XM, omdat ik een elektrieke steun heb is dit ding niet nodig. (Bij interesse meld je je maar ff)

 

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Dat is een middenarmsteunverhoger voor XM-rijders die niet de luxe van een elektrisch bedienbare middenarmsteun hebben.

Ik wil 'm wel van je overnemen voor mijn povere 16v  

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Je hebt PB. (Geen idee of die dingen aankomen)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

PB terug. En ja ze komen aan 

__________
Crepuscule

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Zo zit het bij mij Chris. Dit is een 70 liter tank.

__________
Crepuscule

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De XM van Chris B

Jammer van de ruimte, de volledige lengte van 1,50 mtr. met neergelaten achterbank is niet meer te gebruiken.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B

Bij mij zit hij zo kiss

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Ik snap opeens weer waarom ik niet van diesel wil overstappen naar gas.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Ach, ik gebruik de Multimedia toch als pleziervaartuig.  Daarbij deint het wel lekker hoor, zo'n grote tank in de kofferbak 

__________
Crepuscule

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: De XM van Chris B

Succes verzekerd wat de actieradius betreft

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Jemig, hoe groot is die dikke rooie bom wel niet? 180 liter ofzo? Zo gek hoeft het nou ook weer niet voor mij. Die van Veen is acceptabel. Mijn XM hoeft toch geen vrachtboot te zijn, daarvoor heb ik nog een 240 Estate bij huis staan.

Ben weer een paar stappen verder. De contraptie met die relais bij de linkerkoplamp vervangen door fatsoenlijke spullen en de standaard massaklemmen op het binnenscherm vervangen heeft veel goeds gedaan. Er werkt weer vanalles als vanouds. Feautaus:

 

Verder ben ik alle achteraf erin gekluste reparaties en extra's eruit aan het halen. Eerst ben ik op zoek naar waar de startbeveiliging op de automaatbak overbrugd is. Er loopt een rode draad van contactslot naar een stekker onder het LHM vat, zou dat de overbrugging kunnen zijn?

Er zit ook een aftermarket cruisecontrol in, een kwalitatief goede VDO tempomat. Ik denk dat ik die wel laat zitten, alleen zit ik daar te stoeien met de aansluitingen want die zitten niet allemaal even lekker. (doordrukblokjes grmbl :-( )

Dit blokje dat de rotatie van de kilometertellerkabel omzet in pulsjes, zit dat in elke XM? Ik kan niet achterhalen waar alle draden heen gaan. (zie foto, waar ik de vinger onder heb). De cruise heeft maar twee draadjes nodig, 1 massa aan de pulsgever en 1 pulsdraad. Er zitten nu 4 draden aan en alle vier verdwijnen door het schutbord onder het dash. Dus, ik vraag mij af of er in de standaardbekabeling van een XM zonder fabriekscruise ergens toch een functie zit voor deze pulsgever?

Wel, dat zijn weer genoeg vragen. Ik ben wel erg blij dat er een goed XM forum is!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Die overbrugging van de startbeveiliging zou ik er even in laten zitten. Serie 1 V6-en hebben soms een probleem met een warme start. Dat kan een vapourlock zijn door lekkende injectoren maar er schijnt ook wel iets met een sensor in de automaatbak verkeerd te kunnen zijn. Die overbrugging was daar een oplossing voor. Blijkbaar heeft je V6 ooit problemen gehad met een warme start... 

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Ik heb ook een grondige hekel aan die doodruk blokjes, wie dat ooit uitgevonden heeft.......  Kijk eens naar zo'n tang, ze kosten niet de wereld en strippen heel fijn, eerst de mantel en dan eventueel de draden. Ik gebruik hem vaak als ik ergens een aftakking moet maken, mantel strippen, draad omwikkelen, solderen aftapen en klaar.

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Goede striptang en een set goede krimptangen? Check, zitten uiteraard in het gereedschapsassortiment. De XM is nu dus ook vakkundig verlost van dat soort Beun de Haas verbindigen.

De overbrugging van de startblokkering op de automaat heb ik er wel uitgehaald. Die schakelaars falen echt zelden, de oorzaak zal 99 van de 100 keer ergens anders zitten. Overigens, als de schakelaar faalt heb je het snel genoeg door. De display op de tellerbak wordt door dezelfde contacten gevoed, schakelaar stuk = verkeerde displayweergave.

Zou iemand eens zijn V6 zpj automaat met airco op contact willen zetten en eens luisteren of beide fans direct op langzame stand gaan draaien? Ik durf te zweren dat ik alle brakke verbindingen en achteraf aangebrachte beunerij er nu uit heb. Toch gaan de fans aan zodra je de XM op contact zet. Raar?

Ik heb nog een ander raadseltje. Als de Xm even gestaan heeft dan accepteerd de computer de code pas nadat het stroom eraf is geweest. Direct na op contact zetten toets ik de code in. Als de stroom eraf is geweest is dat prima en start de boel direct. Zodra de stroom er langer op gestaan heeft blijft het rode en het groene lampje branden. Doe ik iets verkeerd of moet ik nog iets debuggen?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Nou de middenarmsteunverhoger zit er in hoor Chris. Mijn dank is groot 

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Mooi zo, veel plezier ermee!

Ondertussen ben ik aan het puzzelen waarom ik eerst de stroom eraf moet halen voordat de startblokkering de code accepteert. Nu ben ik al zover dat op de onderstaande foto de bruine stekker van de startonderbreking zou moeten zijn. Klopt dat? En is het dan zo dat die blauwe draad er ter overbrugging in zit. Zou dat de veroorzaker van dit probleem kunnen zijn?

Zo ja en ik zou die overbrugging eruit moeten halen, dan heb ik nog een leuke "uitdaging" (kuche). Degene die dat draadje aanbracht heeft wel heel erg kort op de stekker afgeknipt en de stekker is gegoten in een of andere hars oid...

Suggesties zijn welkom!

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De XM van Chris B

Is het niet handiger om met een goed schema te werken ?

Zo nodig kan ik je daar mee helpen, maar dan moet ik het org nummer hebben omdat er in de loop van 10 jaar productie, er steeds wijzigingen zijn aangebracht zowel als in de aansluiting en kleur code van de bedrading.

Van het totale elektrische schema wil ik een CD maken maar voorlopig nog niet.

De map is twee ordners dik en, dan nog in A3, deze stuk voor stuk moet scannen.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Een goed schema is uitermate welkom! Organummer 5239

Wat ik zo jammer vind aan die kabelbomen bij de XM is het gebruik van veel gelijke kleuren met her en der een markering die verraad wat wat is, voor zover de markering nog leesbaar is na al die jaren. Dat, samen met aflezen welke pool het is op een vaak vieze stekker maakt storingzoeken tot een klus die moeilijker dan nodig is. Dus een goed schema is onontbeerlijk...

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Ik heb een paar bladen gescand, met wetransfer zijn deze op te halen hopelijk zijn het de goede pagina"s.

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Dankjewel Aad, dat kwam goed uit. De overbrugging op de foto is idd van de startonderbreker. Die overbrugging is er nu uit en de startonderbeker werkt nu (vooralsnog) weer naar behoren.

Als je een XM met de sleutel op slot wilt zetten, kan dat? Het enige dat mijn sloten doen is ronddraaien zonder verder ook maar iets te doen...?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Op slot draaien kan normaal wel. Als de afstandbediening veel is gebruikt dan kun je de sleutel vaak niet meer ronddraaien.

Maar bij die hele oude XM's is de infrarode afstandbediening vaak al 15 jaar kapot. Dan is de sleutel juist veel gebruikt en het slot wat uitgelubberd. De sleutel wordt na 28 jaar ook wel iets korter. Heb je er nog een minder gebruikte reservesleutel bij?  Dan doet die het waarschijnlijk nog wel 

__________
Crepuscule

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De XM van Chris B

Het slot bestaat uit twee delen. De cilinder met de pennen om hem vrij te zetten zo deze kan draaien en als beveiliging aan het uiteinde een blokje wat met de punt van de sleutel naar buiten wordt geduwd en in het achterste gedeelte vast grijpt zodat het buitenste gedeelte mee gaat draaien.

Door slijtage kan de sleutel punt te kort worden of door oxidatie dit blokje niet voldoende meer naar buiten komt.

de Cilinder is volledig uit elkaar te halen waardoor je alles gangbaar kan maken.

Zelfs de pennen zijn te verwisselen om een ander slot passend te maken voor je eigen sleutel.

DE volledige beschrijving van de cilinder met pennen bezetting staat in het werkplaats handboek.

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Duidelijke uitleg, dankjewel. Er zit maar 1 sleutel bij en die is veelgebruikt, dus die zal dan te kort zijn geworden. Het verklaart denk ik ook waarom de bestuurderdeur ooit een keer geforceerd is en waarom het middelste streepje van de grille eraf was. Als de accu leeg is kom je er niet meer in en deze XM heeft lange tijd gestaan.

De sloper heeft ook hele lange tijd gestaan en daar zit een volledig setje sleutels bij. Is het contactslot een beetje makkelijk te vervangen?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Je kunt er eventueel ook een aftermarket afstandbediening inbouwen.  Kun je gewoon inklikken onder het handschoenenkastje.
Kost tegenwoordig ook nog maar een paar tientijes..

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Ik geloof dat de afstandsbediening nu juist niet het probleem is, als de accu gewoon werkt.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Contactslot en alle andere sloten vervangen is te doen, trek er een dagje voor uit en eventueel combineren met andere zaken die in deuren e.d. moeten gebeuren. Contactslot zit met 1 schroef vast in een stalen huls, en als ik het me goed herinner achterop een dikke multistekker. Je moet in iedergeval de sleutel erin hebben om het contactslot eruit te kunnen krijgen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

En ergens een palletje indrukken, toch?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Pagina's