Afgelopen dinsdag doorkruiste ik 's Heerenland weer met deze mooie combinatie
De XM is terug van de lasser en staat weer in de schuur. Hieronder een aantal voor en na foto's:
Dit was de voetenbak bij de bestuurder, van onderaf gezien
De dorpel/A-stijl bestuurderszijde
Dorpel bijrijderszijde
(Op de laatste foto is het laswerk nog niet helemaal klaar)
Bumpersteun bestuurderszijde
De bumpersteun bijrijderszijde is ook gedaan, alleen heb ik daar nog geen goede foto's van.
Subframe ophanging achter, L+R
En zo ziet het er nu uit:
Dat is halverwege het afwerken, eerste laag.
De werkwijze die ik nu toepas is:
1) Schoonmaken met komborstel
2) Verder ontroesten met Pelox (Fosforzuur)
3) Afwerken met Brantho Korrux 3 in 1 op kleur
4) Naden afkitten
5) Waar nodig anti-steenslag spuiten (Finixa)
6) Holle ruimtes ruimschoots behandelen met Mike Sanders Fett
Over het laswerk zelf ben ik redelijk tevreden, een 6+ zeg maar. (De meeste lassers waar ik tot nu toe mee gewerkt heb kregen altijd een dikke onvoldoende van mij, prutsers die de boel volpoepen en lelijk afwerken.) Deze lasser werkt de boel mooi af, alleen de voorbereiding/afwerking van de holle ruimtes kon beter. Daar zit nog veel beginnende roest. Ik had liever gehad dat ook dat goed opengehaald was en schoongemaakt. Daar had ik graag wel zomaar €500,- meer voor neer willen tellen. Deze lasklus heeft mij alles bij elkaar €750,- gekost, een heel schappelijke prijs. Wellicht had ik zelf bij het maken van de afspraak daar ook duidelijker in moeten zijn.
Je kunt iig bij deze lasser goed terecht! (Maar dan wel duidelijke(re) afspraken maken.
Ik kwam er trouwens achter dat het bij www.mister-auto goed bollen bestellen is. Een complete set á 8 bollen heb ik daar kunnen bestellen a €163,- gratis bezorgd.
Die hydractiefbollen, die kunnen voor het comfort extra gevuld worden. Alleen lees ik +10% en +20%, wat zijn jullie tips?
Dan ga ik voor 15% extra vuling in de Hydractiefbollen ;-)
Afgelopen week heb ik het hele voorfront eraf gesleuteld om er achter te komen dat er ooit linksvoor een kleine aanrijding is geweest. (Zie ook even de gevraagd advertentie) De linkerzijde van de kunststof frontplaat is zo goed als doormidden. Het toeval wil dat er voor een aardig prijsje een NOS exemplaar op marktplaats stond. Die ga ik komende week ophalen. (Die van mijn sloper bleek helaas aan de onderzijde gescheurd bij de bevestigingspunten)
Verder heb ik alle onderdelen en leidingen aan de voorzijde van de motor gedemonteerd aangezien subframe en diverse bevestigingsbeugels wel heel erg dik aangekoekt zijn met roest. Na goed schoonmaken en ontroesten is het gelukkig allemaal oppervlakkig. Komende week hoop ik het voorfront weer in elkaar te zetten, met daarbij een nieuwe aircocondensor, radiateur, voorraadbol en diravibol, etc. Ook komt er een hittebeschermend kousje rondom de koelwaterslang die van de oliekoeler naar de radiateur gaat. Die loopt akelig dicht langs het voorste uitlaatspruitstuk, nog geen 4 cm... Dat Citroen dat zo geconstrueerd heeft, wonderlijk...
Helaas moeten jullie het even doen zonder foto's want die maak ik nu met mijn fototoestel en daarvan heb ik het kaartje nog niet uitgelezen.
Ik zit nog wel met een twijfelpuntje. De automaatbak, een ZF 4HP18, heeft aan de voorzijde van de bak een ronde oliekoeler zitten. Door 1 bron is mij ingefluisterd dat die dingen wel eens falen door interne lekkage, wat het einde van de bak kan betekenen door het mixen van ATF en KVS. Alleen zijn die dingen A) duur en B) moeilijk verkrijgbaar. Dus ik vraag mij af in hoeverre dit een punt van zorg zou moeten zijn. Heeft iemand van jullie daar een mening over?
Haal je niet 2 dingen door elkaar ? je hebt de ATF-koeler in de vorm van een radiateur waar alleen ATF doorheen kan gaan en je hebt de warmte wisselaar waar motorolie en koelvloeistof doorheen gaan.
Duidelijk: blijkbaar is die radiateur een aanvulling. Iemand die de franse taal matig is ?? dat ronde geval is de wisselaar. Is me toch niet 100% duidelijk of daar nou de ATF doorheenloopt of de motorolie : iemand die het wel weet ? Is die luchtkoeling een aanvulling op de toch al aanwezige vloeistofkoeling ? Neig steeds meer naar ATF vanwege de bus die door de wisselaar loopt en dus in de automaat eindigt. Dan is dat een best stuk koeling voor die automaat P.s. die wisselaars zijn vrij universeel heb er inmiddels ook eentje op m'n SM zitten. Google maar fff op warmtewisselaar https://www.mvwautotechniek.nl/motor/warmtewisselaar.htm
Wat er staat (vrij vertaald naar wat ik begrijp te lezen) is dat de warmtewisselaar kvs/atf bedoeld is om op te warmen en dat aanvullend daarop bij sterke motorisering er een olie/luchtkoeler gemonteerd is om hitte af te voeren.
Zal eens zien of de juiste maat warmtewisselaar ook generiek verkrijgbaar is, voor pakweg €40 ga ik niet tobben/gokken . De variant uit ZF levering kost maar liefst €200,-
Chris misschien ook wel om op te warmen maar in hoofdzaak koeling.
Meen dat er staat dat de ATF olie verwarmd wordt door laminage (? schuiven walsen?) en dat het noodzakelijk is om deze te koelen met koelvloeistof van de motor dus KVS/ATF. Bij grote warmte in de motorruimte (in het geval dat de temperatuur onder de kap belangrijk is zoals bij sterke motorisaties v6) is een warmtewisselaar nodig die werkt met lucht/ATF. Door de banjo-bout (1) gaat dus ATF.
Dank voor de vertaling. Dat had ik ook ongeveer begrepen.
Het kan nog goedkoper :-) Het blijkt een "ordinaire" platenwarmtewisselaar te zijn die ook bij heel veel oliefilters zit. Vandaag gecheckt bij meerdere motorblokken in een stelling bij een vriend van mij. Ze varieren in de dikte, niet de diameter.
Vanavond was ik weer aan de klus met de XM. Daarbij kwam ik erachter dat de 2 rubbber bevestigingen aan de zijkanten van het ABS blok los liggen. Iemand dat al eens bij de hand gehad en een oplossing bedacht? Die rubbers, als die er zitten als trillingsdempers om de elektronica te beschermen dan zal ik er een gelijkwaardig iets op moeten bedenken. Als het alleen geluiddemping is, dan maakt het mij niet uit en maak ik wel een beugeltje om de boel vast te bouten.
- Subframe voor ontroest en opnieuw in de verf;
- Plaat waar de diravibol op zit losgehaald, ontroest en in de verf
- Startmotor losgehad en bedrading vernieuwd (ernstig uitgehard...)
- Nieuwe voorraadbol en Diravibol gemonteerd
- Alles wat ik tegenkwam schoongemaakt
- En nog veel meer... :-)
Zal mijn best eens doen om nog dit weekend foto's te plaatsen, vergeet iedere keer de fotocamera mee in huis te nemen.
Nog een vraag, wie weet de volgende onderdeelnummers:
- Aanzuigslang HD pomp.
- Aanvoerslang brandstof, linkerkant inlaatspruitstuk daar waar er een haakse bocht in zit.
Wat betreft die nummers, ik kijk daarvoor wel op service citroen maar vind daar niks...? (Wel veel andere nummers)
Beide slangen zijn aan vervanging toe. Zullen denk ik niet meer leverbaar zijn. Omdat het voorgevormde slangen zijn is universeel geen oplossing. Iemand hier al eens wat voor bedacht?
Dit is niet het mooiste laswerk, maar wel stevig en goed doorgelast. Met de juiste behandeling zit dit weer voor jaren.
Verder heb ik de bedrading rondom de startmotor en de oliepeilsensor weer in orde gemaakt. De bekabeling van zowel de plus naar het startrelais als de twee draden van de oliepeilsensor zitten in hetzelfde bundeltje bij elkaar getaped en zagen er zo uit:
De mantel van alle 3 de draden was op 1 en dezelfde plek door. Wonderlijk dat er geen sluiting was...
Die is inderdaad erg fraai geworden. Ik ben ook nieuwsgierig naar het verhaal over hoe ze dit klaargespeeld hebben. Kent iemand de eigenaar, heeft iemand de XM in kwestie gezien?
Als ik mijn XM zo zou opknappen dan ben ik nog wel tien jaar bezig
Fantastisch werk. In de komende tijd zullen dit soort reddingsoperaties voor het overblijvende bestand steeds belangrijker worden.
Ik schrijf op het moment een serie artikelen over roestperikelen en -preventie voor het Ambience Extreme clubblad. Het eerste deel wordt als het goed is in AE 80 geplaatst, het komende nummer. Het wordt echter een hele reeks artikelen en ik ben nog steeds geïnteresseerd in meer info en foto's. De kiekjes van Rene / XM 205 mag ik al gebruiken. Zou je het goed vinden als ik ook een paar van jouw foto's gebruik?
Hoi Marc, dat is prima. Gebruik gerust. Dit is het album: https://myalbum.com/album/ubV9wm75uLaP
Er gaan nog wel meer foto's komen. Ik ben nu bezig aan de voorzijde, terwijl de achterzijde aan de onderkant eruit ziet alsof deze in de Noordzee heeft gestaan. Ik verwacht heel misschien ook nog een subframewissel achter. Het subframe is denk ik aan de bovenzijde doorgerot. (en van mijn sloper was het subframe ook rot aan de bovenkant... :-( )
Neem anders ff contact op. Ik durf mijzelf ondertussen wel een ervaren roestaurateur te noemen
Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. Met het overlijden van mijn schoonmoeder vlak voor kerst stond de boel een tijdje op zijn kop. Dat betekend overigens niet dat ik stilgezeten heb, ik kon af en toe de afleiding goed gebruiken zeg maar.
Onderstaand wat foto's van dingen die ik ondertussen gedaan heb Laat ik eerst eens beginnen met een voor en na foto:
Ondertussen zit de kunststof voorplaat met een nieuwe radiateur en condensor ook weer op zijn plek. Heb ik nog geen foto van.
Wat ondertussen ook opgelost is, is de aanzuigslang van het LHM vat naar de HD pomp. Die slang was helemaal hard geworden en bij een demontagepoging brak dit uiteraard af. Deze slang is NFP, dus moest er wat verzonnen worden. Met behulp van een vriend van mij is er een vast pijpje gemaakt waar aan de uiteinden een klein stukje rubberslang komt om bewegingen op te vangen. (de slangklemmen worden nog vervangen door oorklemmen of ligarex, dat staat wat mooier)
Op de na foto bovenaan deze post zie je de slang wel zitten. In de Brantho Korrux gezet en omwikkeld met textieltape zodat het niet teveel opvalt.
Eerder had ik een interieur gekocht in Duitsland, naar zeggen uit een serie 1. Bij koop had ik wat beter moeten opletten want de bekabeling kwam niet overeen. Ook bleek het nieuwe interieur een pyrotechnische gordelspanner te hebben ipv een mechanische. Na wat bestuderen kwam ik tot de conclusie dat de frames en stekkers hetzelfde zijn en dat de boel "overbouwbaar" moest zijn. Zo gezegd zo gedaan;
De niet passende bekabeling
Pyrotechnische gordelspanner:
"Verkeerde" kabelboom uitgebouwd
Een mechanische gordelspanner van de bijrijdersstoel die zo te zien al in actie is geweest (en die ik dus nog zoek...)
De "juiste" kabelboom gedemonteerd
Gemonteerd op de juiste (gekochte stoel)
Zoals je ziet hangt er nog wat los, dat is de stoelverwarming, daar ga ik later nog een keer mee bezig. Heeft nu geen prio.
Alles dat ik loshaal en alle holle ruimtes die ik tegenkom zet ik in het Mike Sanders Fett
Geen wonder dat het "ruitensproeiervloeistofleeglampje" steeds zat te mekkeren, de sensor daar was niks van over:
Had gelukkig nog een goede liggen.
De XM heb ik nu andersom in de garage gezet en nu ga ik bezig met de bijrijderskant. Daar zit nog wat blank laswerk (bumpersteun b.v.) wat ik nog moet afwerken. Als ik dat gehad heb dan ga ik de voorspatborden ontroesten aan de binnenzijde en dan vervolgens dorpels en onderzijde spatborden opnieuw netjes in de structuursteenslag zetten. Eens dat klaar is dan kan ik beginnen met het demonteren van de achterzijde want daar zit ook nog genoeg werk...
Dank, het was ook een hoop werk om alles weer schoon en goed te krijgen onder de kap.
De moed zakte mij gisteren wel even in de schoenen. De roestbeker bleek nog niet leeg helaas.
Dit zat goed verstopt onder de dikke laag "bitak" die op de bodem zit. Het was dat ik dat stuk aan het schoonmaken was om de bescherming op die plek weer te vernieuwen. Dat is namelijk een kwetsbare plek omdat alle rommel dat van het wiel afslingert er tegenaan slaat.
Hopelijk kan ik mijn lasser weer strikken, die beste man zit vaak vol met werk. Voorlopig ben ik dus nog lang niet klaar met deze XM. Maar goed dat ik de schorsing net weer verlengd heb...
Het lijkt maar een klein gaatje maar kan het moeilijk beoordelen op die foto. De lasser die mijn Multimedia heeft gefixt zou dat ook wel kunnen denk ik. Zit in Aduard.
Het laswerk is APK afkeur helaas. Dus eerst afmonteren en keuren is geen optie. Gelukkig is een vriend van mij bereid om het lasapparaat in de bus te zetten en bij mij thuis te lassen.
Vanavond ben ik bezig geweest met het monteren van de koplampen en het op maat maken van de kabelboom voor de xenon projectoren en H1 led grootlicht. (Eerder in dit draadje is te zien hoe ik xenonprojectoren in de koplampen gemaakt heb.)
Work in progress:
Aangesloten
En aan
Komt een hele flinke bak licht af. Grootlicht is nu ook 4x ipv 2 maal.
Volgende klus die ik wil doen is deze modificatie:
https://xmclub.nl/forum/modificatie-aansturing-elektroklep-hydractive1-0
Ik zit alleen even met de bedrading. Er wordt geschreven over een gele draad. Er zitten echter drie gele draden in een dichtgeharste stekker, ik kan dus niet zien welke draad welke pin is.
Ik heb:
gele draad met wit streepje
gele draad met oranje streepje
gele draad met zwart streepje
Dus tsja, welke gele draad moet ik onderbreken en bekrachtigen via een relais?
Ter check een foto van de stekker. Is dit de juiste?
Voor degene die het schema gaat/kan/wil raadplegen, het organummer is 5239
Zoals ik in het zelfde topic schreef heb ik die mod ook gehad om mijn eerste serie 1, werkte perfect! Ik zeg werkte omdat de aut destijds door een tractor te grazen is genomen en naar de eeuwige xm velden is gegaan. En Ja, dat is de juiste stekker, je moet de gele draad hebben die op pin 8 zit. Als je de stekker omdraait kun je aan de binnenzijde de pinnummers zien. Als je las ogen hebt dan misschien een loep erbij pakken
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat klopt Mark, dat de nummers op de stekker staan. Prima leesbaar. Alleen die stekker is dichtgeharst en het is niet te zien welke draad bij pin 8 hoort. Vandaar mijn vraag naar welke gele draad... :-)
Ik heb daar zon prikker voor, naald aan een elektra touwtje met een lampje en een batterij en een krokodillen bekje. Bekje aan de pin afijn u red u nu wel
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Komt goed!
Afgelopen dinsdag doorkruiste ik 's Heerenland weer met deze mooie combinatie
De XM is terug van de lasser en staat weer in de schuur. Hieronder een aantal voor en na foto's:
Dit was de voetenbak bij de bestuurder, van onderaf gezien
De dorpel/A-stijl bestuurderszijde
Dorpel bijrijderszijde
(Op de laatste foto is het laswerk nog niet helemaal klaar)
Bumpersteun bestuurderszijde
De bumpersteun bijrijderszijde is ook gedaan, alleen heb ik daar nog geen goede foto's van.
Subframe ophanging achter, L+R
En zo ziet het er nu uit:
Dat is halverwege het afwerken, eerste laag.
De werkwijze die ik nu toepas is:
1) Schoonmaken met komborstel
2) Verder ontroesten met Pelox (Fosforzuur)
3) Afwerken met Brantho Korrux 3 in 1 op kleur
4) Naden afkitten
5) Waar nodig anti-steenslag spuiten (Finixa)
6) Holle ruimtes ruimschoots behandelen met Mike Sanders Fett
Over het laswerk zelf ben ik redelijk tevreden, een 6+ zeg maar. (De meeste lassers waar ik tot nu toe mee gewerkt heb kregen altijd een dikke onvoldoende van mij, prutsers die de boel volpoepen en lelijk afwerken.) Deze lasser werkt de boel mooi af, alleen de voorbereiding/afwerking van de holle ruimtes kon beter. Daar zit nog veel beginnende roest. Ik had liever gehad dat ook dat goed opengehaald was en schoongemaakt. Daar had ik graag wel zomaar €500,- meer voor neer willen tellen. Deze lasklus heeft mij alles bij elkaar €750,- gekost, een heel schappelijke prijs. Wellicht had ik zelf bij het maken van de afspraak daar ook duidelijker in moeten zijn.
Je kunt iig bij deze lasser goed terecht! (Maar dan wel duidelijke(re) afspraken maken.
Ik kwam er trouwens achter dat het bij www.mister-auto goed bollen bestellen is. Een complete set á 8 bollen heb ik daar kunnen bestellen a €163,- gratis bezorgd.
Die hydractiefbollen, die kunnen voor het comfort extra gevuld worden. Alleen lees ik +10% en +20%, wat zijn jullie tips?
Inderdaad een sympathiek bedrag voor het laswerk.
__________
Crepuscule
10 a 20% hoe meer je erin laat douwen hoe meer de xm gaat deinen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan ga ik voor 15% extra vuling in de Hydractiefbollen ;-)
Afgelopen week heb ik het hele voorfront eraf gesleuteld om er achter te komen dat er ooit linksvoor een kleine aanrijding is geweest. (Zie ook even de gevraagd advertentie) De linkerzijde van de kunststof frontplaat is zo goed als doormidden. Het toeval wil dat er voor een aardig prijsje een NOS exemplaar op marktplaats stond. Die ga ik komende week ophalen. (Die van mijn sloper bleek helaas aan de onderzijde gescheurd bij de bevestigingspunten)
Verder heb ik alle onderdelen en leidingen aan de voorzijde van de motor gedemonteerd aangezien subframe en diverse bevestigingsbeugels wel heel erg dik aangekoekt zijn met roest. Na goed schoonmaken en ontroesten is het gelukkig allemaal oppervlakkig. Komende week hoop ik het voorfront weer in elkaar te zetten, met daarbij een nieuwe aircocondensor, radiateur, voorraadbol en diravibol, etc. Ook komt er een hittebeschermend kousje rondom de koelwaterslang die van de oliekoeler naar de radiateur gaat. Die loopt akelig dicht langs het voorste uitlaatspruitstuk, nog geen 4 cm... Dat Citroen dat zo geconstrueerd heeft, wonderlijk...
Helaas moeten jullie het even doen zonder foto's want die maak ik nu met mijn fototoestel en daarvan heb ik het kaartje nog niet uitgelezen.
Ik zit nog wel met een twijfelpuntje. De automaatbak, een ZF 4HP18, heeft aan de voorzijde van de bak een ronde oliekoeler zitten. Door 1 bron is mij ingefluisterd dat die dingen wel eens falen door interne lekkage, wat het einde van de bak kan betekenen door het mixen van ATF en KVS. Alleen zijn die dingen A) duur en B) moeilijk verkrijgbaar. Dus ik vraag mij af in hoeverre dit een punt van zorg zou moeten zijn. Heeft iemand van jullie daar een mening over?
Haal je niet 2 dingen door elkaar ? je hebt de ATF-koeler in de vorm van een radiateur waar alleen ATF doorheen kan gaan en je hebt de warmte wisselaar waar motorolie en koelvloeistof doorheen gaan.
Ik heb het over onderdeel ZF 0501207662, dat ronde geval dat op de voorzijde van de automaat zit.
Duidelijk: blijkbaar is die radiateur een aanvulling. Iemand die de franse taal matig is ?? dat ronde geval is de wisselaar. Is me toch niet 100% duidelijk of daar nou de ATF doorheenloopt of de motorolie : iemand die het wel weet ? Is die luchtkoeling een aanvulling op de toch al aanwezige vloeistofkoeling ? Neig steeds meer naar ATF vanwege de bus die door de wisselaar loopt en dus in de automaat eindigt. Dan is dat een best stuk koeling voor die automaat P.s. die wisselaars zijn vrij universeel heb er inmiddels ook eentje op m'n SM zitten. Google maar fff op warmtewisselaar https://www.mvwautotechniek.nl/motor/warmtewisselaar.htm
Wat er staat (vrij vertaald naar wat ik begrijp te lezen) is dat de warmtewisselaar kvs/atf bedoeld is om op te warmen en dat aanvullend daarop bij sterke motorisering er een olie/luchtkoeler gemonteerd is om hitte af te voeren.
Zal eens zien of de juiste maat warmtewisselaar ook generiek verkrijgbaar is, voor pakweg €40 ga ik niet tobben/gokken . De variant uit ZF levering kost maar liefst €200,-
Dat kan goedkoper..............
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/peugeot-306-wasser-oeltauscher-227540-10-blaetter-neu/484457009-223-16235
227540 is ook het nummer wat op de servicesite van citroen staat
Chris misschien ook wel om op te warmen maar in hoofdzaak koeling.
Meen dat er staat dat de ATF olie verwarmd wordt door laminage (? schuiven walsen?) en dat het noodzakelijk is om deze te koelen met koelvloeistof van de motor dus KVS/ATF. Bij grote warmte in de motorruimte (in het geval dat de temperatuur onder de kap belangrijk is zoals bij sterke motorisaties v6) is een warmtewisselaar nodig die werkt met lucht/ATF. Door de banjo-bout (1) gaat dus ATF.
Dank voor de vertaling. Dat had ik ook ongeveer begrepen.
Het kan nog goedkoper :-) Het blijkt een "ordinaire" platenwarmtewisselaar te zijn die ook bij heel veel oliefilters zit. Vandaag gecheckt bij meerdere motorblokken in een stelling bij een vriend van mij. Ze varieren in de dikte, niet de diameter.
Vanavond was ik weer aan de klus met de XM. Daarbij kwam ik erachter dat de 2 rubbber bevestigingen aan de zijkanten van het ABS blok los liggen. Iemand dat al eens bij de hand gehad en een oplossing bedacht? Die rubbers, als die er zitten als trillingsdempers om de elektronica te beschermen dan zal ik er een gelijkwaardig iets op moeten bedenken. Als het alleen geluiddemping is, dan maakt het mij niet uit en maak ik wel een beugeltje om de boel vast te bouten.
Weer wat geleerd, die rubber blokjes van het ABS blok blijken geschroefd er op te zitten. Je krijgt ze alleen verdomd moeilijk los.
Deze zijn perfect passende vervangers: https://www.tpxkartservice.nl/webshop/kleinmateriaal/silentblock/detail/4085/silentblock-m6--diameter-25mm--10mm-hoog--mm.html
Het werk vordert gestaag;
- Subframe voor ontroest en opnieuw in de verf;
- Plaat waar de diravibol op zit losgehaald, ontroest en in de verf
- Startmotor losgehad en bedrading vernieuwd (ernstig uitgehard...)
- Nieuwe voorraadbol en Diravibol gemonteerd
- Alles wat ik tegenkwam schoongemaakt
- En nog veel meer... :-)
Zal mijn best eens doen om nog dit weekend foto's te plaatsen, vergeet iedere keer de fotocamera mee in huis te nemen.
Nog een vraag, wie weet de volgende onderdeelnummers:
- Aanzuigslang HD pomp.
- Aanvoerslang brandstof, linkerkant inlaatspruitstuk daar waar er een haakse bocht in zit.
Wat betreft die nummers, ik kijk daarvoor wel op service citroen maar vind daar niks...? (Wel veel andere nummers)
Beide slangen zijn aan vervanging toe. Zullen denk ik niet meer leverbaar zijn. Omdat het voorgevormde slangen zijn is universeel geen oplossing. Iemand hier al eens wat voor bedacht?
Ik had wat foto's beloofd. Voor:
Na:
Dit is niet het mooiste laswerk, maar wel stevig en goed doorgelast. Met de juiste behandeling zit dit weer voor jaren.
Verder heb ik de bedrading rondom de startmotor en de oliepeilsensor weer in orde gemaakt. De bekabeling van zowel de plus naar het startrelais als de twee draden van de oliepeilsensor zitten in hetzelfde bundeltje bij elkaar getaped en zagen er zo uit:
De mantel van alle 3 de draden was op 1 en dezelfde plek door. Wonderlijk dat er geen sluiting was...
Ken je deze restauratie al ? Dat kost wel wat !
https://facebook.com/StiptPolishPoint/videos/795155410823531/?t=2
Nog leuker zou het zijn om te zien hoe dat is gedaan. Dat komt waarschijnlijk nog.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Die is inderdaad erg fraai geworden. Ik ben ook nieuwsgierig naar het verhaal over hoe ze dit klaargespeeld hebben. Kent iemand de eigenaar, heeft iemand de XM in kwestie gezien?
Als ik mijn XM zo zou opknappen dan ben ik nog wel tien jaar bezig
Hoi Chris,
Fantastisch werk. In de komende tijd zullen dit soort reddingsoperaties voor het overblijvende bestand steeds belangrijker worden.
Ik schrijf op het moment een serie artikelen over roestperikelen en -preventie voor het Ambience Extreme clubblad. Het eerste deel wordt als het goed is in AE 80 geplaatst, het komende nummer. Het wordt echter een hele reeks artikelen en ik ben nog steeds geïnteresseerd in meer info en foto's. De kiekjes van Rene / XM 205 mag ik al gebruiken. Zou je het goed vinden als ik ook een paar van jouw foto's gebruik?
Groetjes,
Marc Brassé
Hoi Marc, dat is prima. Gebruik gerust. Dit is het album: https://myalbum.com/album/ubV9wm75uLaP
Er gaan nog wel meer foto's komen. Ik ben nu bezig aan de voorzijde, terwijl de achterzijde aan de onderkant eruit ziet alsof deze in de Noordzee heeft gestaan. Ik verwacht heel misschien ook nog een subframewissel achter. Het subframe is denk ik aan de bovenzijde doorgerot. (en van mijn sloper was het subframe ook rot aan de bovenkant... :-( )
Neem anders ff contact op. Ik durf mijzelf ondertussen wel een ervaren roestaurateur te noemen
Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. Met het overlijden van mijn schoonmoeder vlak voor kerst stond de boel een tijdje op zijn kop. Dat betekend overigens niet dat ik stilgezeten heb, ik kon af en toe de afleiding goed gebruiken zeg maar.
Onderstaand wat foto's van dingen die ik ondertussen gedaan heb Laat ik eerst eens beginnen met een voor en na foto:
Ondertussen zit de kunststof voorplaat met een nieuwe radiateur en condensor ook weer op zijn plek. Heb ik nog geen foto van.
Wat ondertussen ook opgelost is, is de aanzuigslang van het LHM vat naar de HD pomp. Die slang was helemaal hard geworden en bij een demontagepoging brak dit uiteraard af. Deze slang is NFP, dus moest er wat verzonnen worden. Met behulp van een vriend van mij is er een vast pijpje gemaakt waar aan de uiteinden een klein stukje rubberslang komt om bewegingen op te vangen. (de slangklemmen worden nog vervangen door oorklemmen of ligarex, dat staat wat mooier)
Op de na foto bovenaan deze post zie je de slang wel zitten. In de Brantho Korrux gezet en omwikkeld met textieltape zodat het niet teveel opvalt.
Eerder had ik een interieur gekocht in Duitsland, naar zeggen uit een serie 1. Bij koop had ik wat beter moeten opletten want de bekabeling kwam niet overeen. Ook bleek het nieuwe interieur een pyrotechnische gordelspanner te hebben ipv een mechanische. Na wat bestuderen kwam ik tot de conclusie dat de frames en stekkers hetzelfde zijn en dat de boel "overbouwbaar" moest zijn. Zo gezegd zo gedaan;
De niet passende bekabeling
Pyrotechnische gordelspanner:
"Verkeerde" kabelboom uitgebouwd
Een mechanische gordelspanner van de bijrijdersstoel die zo te zien al in actie is geweest (en die ik dus nog zoek...)
De "juiste" kabelboom gedemonteerd
Gemonteerd op de juiste (gekochte stoel)
Zoals je ziet hangt er nog wat los, dat is de stoelverwarming, daar ga ik later nog een keer mee bezig. Heeft nu geen prio.
Alles dat ik loshaal en alle holle ruimtes die ik tegenkom zet ik in het Mike Sanders Fett
Geen wonder dat het "ruitensproeiervloeistofleeglampje" steeds zat te mekkeren, de sensor daar was niks van over:
Had gelukkig nog een goede liggen.
De XM heb ik nu andersom in de garage gezet en nu ga ik bezig met de bijrijderskant. Daar zit nog wat blank laswerk (bumpersteun b.v.) wat ik nog moet afwerken. Als ik dat gehad heb dan ga ik de voorspatborden ontroesten aan de binnenzijde en dan vervolgens dorpels en onderzijde spatborden opnieuw netjes in de structuursteenslag zetten. Eens dat klaar is dan kan ik beginnen met het demonteren van de achterzijde want daar zit ook nog genoeg werk...
Goede oplossing van die aanzuigslang. Ja we zullen wat creatiever moeten worden is dat soort gevallen. Het blok ziet er ook mooi clean uit.
Heb je nu al dat kunststof flapje kunnen scoren ?
__________
Crepuscule
Dank, het was ook een hoop werk om alles weer schoon en goed te krijgen onder de kap.
De moed zakte mij gisteren wel even in de schoenen. De roestbeker bleek nog niet leeg helaas.
Dit zat goed verstopt onder de dikke laag "bitak" die op de bodem zit. Het was dat ik dat stuk aan het schoonmaken was om de bescherming op die plek weer te vernieuwen. Dat is namelijk een kwetsbare plek omdat alle rommel dat van het wiel afslingert er tegenaan slaat.
Hopelijk kan ik mijn lasser weer strikken, die beste man zit vaak vol met werk. Voorlopig ben ik dus nog lang niet klaar met deze XM. Maar goed dat ik de schorsing net weer verlengd heb...
Het lijkt maar een klein gaatje maar kan het moeilijk beoordelen op die foto. De lasser die mijn Multimedia heeft gefixt zou dat ook wel kunnen denk ik. Zit in Aduard.
__________
Crepuscule
Het laswerk is APK afkeur helaas. Dus eerst afmonteren en keuren is geen optie. Gelukkig is een vriend van mij bereid om het lasapparaat in de bus te zetten en bij mij thuis te lassen.
Vanavond ben ik bezig geweest met het monteren van de koplampen en het op maat maken van de kabelboom voor de xenon projectoren en H1 led grootlicht. (Eerder in dit draadje is te zien hoe ik xenonprojectoren in de koplampen gemaakt heb.)
Work in progress:
Aangesloten
En aan
Komt een hele flinke bak licht af. Grootlicht is nu ook 4x ipv 2 maal.
Volgende klus die ik wil doen is deze modificatie:
https://xmclub.nl/forum/modificatie-aansturing-elektroklep-hydractive1-0
Ik zit alleen even met de bedrading. Er wordt geschreven over een gele draad. Er zitten echter drie gele draden in een dichtgeharste stekker, ik kan dus niet zien welke draad welke pin is.
Ik heb:
gele draad met wit streepje
gele draad met oranje streepje
gele draad met zwart streepje
Dus tsja, welke gele draad moet ik onderbreken en bekrachtigen via een relais?
Ter check een foto van de stekker. Is dit de juiste?
Voor degene die het schema gaat/kan/wil raadplegen, het organummer is 5239
Zoals ik in het zelfde topic schreef heb ik die mod ook gehad om mijn eerste serie 1, werkte perfect! Ik zeg werkte omdat de aut destijds door een tractor te grazen is genomen en naar de eeuwige xm velden is gegaan. En Ja, dat is de juiste stekker, je moet de gele draad hebben die op pin 8 zit. Als je de stekker omdraait kun je aan de binnenzijde de pinnummers zien. Als je las ogen hebt dan misschien een loep erbij pakken
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat klopt Mark, dat de nummers op de stekker staan. Prima leesbaar. Alleen die stekker is dichtgeharst en het is niet te zien welke draad bij pin 8 hoort. Vandaar mijn vraag naar welke gele draad... :-)
Misschien de gele draden tikje openwerken en weerstand meten tussen de draad en pin 8?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hahaha, ja dat ik daar niet op gekomen ben. Tssss, zo simpel
Ik heb daar zon prikker voor, naald aan een elektra touwtje met een lampje en een batterij en een krokodillen bekje. Bekje aan de pin afijn u red u nu wel
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's