De XM van Chris B

411 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

ZF zelf kan bijna alles van deze bak nog leveren, wat ze niet hebben willen ze maken indien nodig. Dus ook de nu benodgde onderdelen. Dat is nog eens service! Voor €38,- inclusief porto heb ik een stapel veren en een paar o-ringen. Nu eerst nog een verbouwing aan het huis afronden en dan kunnen we over een weekje of drie de XM hopelijk weer in orde maken.

Ik schrijf hopelijk, want er is een kansje dat dit het niet is. De andere optie is dat de oliedruk te laag is en dan moet de boel eruit en volledig open. #wie dan leeft, wie dan zorgt.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Verbouwing is klaar en de XM is ook weer klaar.

Het fixen van de XM ging niet heel makkelijk dit keer. In de bouwtekening van ZF zit een instinker die ik niet verwacht had:
 

Die veer staat wel op de tekening maar hoort daar niet te zitten. Uiteraard had ik conform tekening alles weer opgebouwd en de XM schakelde uiterst beroerd. Ik had al wel die afwijking gezien en gedacht: "Aha, zal er al eerder eens aan gerommeld zijn?". Niet dus, de tekening van ZF klopt niet. Wel gek, zoiets heb ik nog nooit bij de hand gehad.

Dus het brein er weer uit gehaald en de betreffende veer verwijderd. Nu ik twee breinen op de werkbank had liggen meteen maar alles dubbel geverfieerd of ik het wel goed gedaan had, het is namelijk best een ingewikkelde puzzel. Daarna weer ingebouwd en na afbouwen een flinke stevige ronde gereden. Schakelt perfect! Hopelijk blijft dat nu voor langere tijd zo!

Tijdens deze klus meteen voorbereidingen getroffen voor LPG inbouw. Ergens komende maanden wil ik daar mee beginnen.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Wow, hoe ben je daar achter gekomen dan?  Ik bedoel, om zo.n officiele tekening te 'overrulen' moet je wel zeker weten dat ze een fout hebben gemaakt (een ernstige in mijn ogen).

En dus toch LPG?  Mooi!

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Bij beide breinen zat deze veer er niet in, dus ik verwonderde mij er al over dat er op die plek een dubbele veer op de tekening zat. toen het echt slecht bleek te schakelen en ik geen andere verklaring kon vinden het brein weer gemonteerd zonder die veer. Daarna schakelde het uitstekend. 1 en 1 = 2

Het zou  mij niet verbazen als er bij latere 4HP18 bakken 1 of meerdere modificaties zijn doorgevoerd en dat die latere tekening misschien onverhoopt leidend is geworden voor vroegere exemplaren? Heb dat al eens eerder meegemaakt met documentatie van een Prins VSI gasintallatie.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Helaes, helaes, helaes, Pindakaes.

Net als de voorgaande keer een tijdje goed rijden en dan weer malheur. De eerste versnelling komt nu soms niet in en bij terugschakelen vanaf 3 valt de aandrijving soms weg. Dit keer gelukkig met een flinke dot gas op te lossen, dus enigzins rijdbaar. Ook de achteruit is nukkig als de auto scheef staat.

Daarop ben ik even bezig geweest met het verkennen van revisiemogelijkheden of een gebruikte bak. Een andere gebruikte bak zie ik eigenlijk niet echt zitten, te groot risico. Deze bakken vind ik te kwetsbaar. Revisie is vastgelopen op beschikbaarheid van onderdelen en documentatie. 5 revisiebedrijven gaven aan deze klus niet te doen omwille van gebrek aan onderdelen en documentatie.

Daarop ben ik in gesprek geweest met ZF servicepunt Dortmund. En die zijn echt super behulpzaam! Ze hebben mij meerdere keren teruggebeld om te overleggen over de mogelijkheden. Op zich zijn de meeste onderdelen leverbaar, maar een aantal cruciale dingen ook niet meer. En het prijsplaatje is ook een beste hap, het zou daar tussen de E4.000 en E6.000 gaan kosten.

Alles afwegend valt mijn keuze erop om over te gaan naar een handbak. Dat gezeur met die automaat daar zit ik niet langer op te wachten.

Ik kan dus hulp gebruiken bij het verzamelen van onderdelen!

https://xmclub.nl/forum/handbak-en-nog-meer-gezocht 

en natuurlijk wijsheid en tips wat er allemaal omgebouwd moet worden.

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: De XM van Chris B

Zonde, zo een automaat rijd zo geweldig.

al contact gehad met furriegurrie? Die heeft volgens mij een bak helemaal zelf gereviseerd.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Jammer dat je het niet meer goed krijgt maar ik kan me voorstellen dat je er wel klaar mee bent. 

Er een handbak van bouwen vind ik wel weer een mooi avontuur. Om over te lezen dan ;-)

Was hier kort geleden niet iemand uit Hoogeveen die een automaat in een V6 24 PRV had gebouwd? Misschien heeft die nog onderdelen. Of was dat op Facebook?

__________
Crepuscule

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: De XM van Chris B

Chris, je kent Brian van Eenennaam toch ook? Kan die je niet helpen om je 4HP18 weer in het gareel te krijgen?

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Mike Becht heeft indertijd zijn een 24v blok in een 12v V6 laten lepelen en is daarbij van automaat naar handbak gegaan (lees vanaf hier: https://www.xmclub.nl/comment/27532#comment-27532). Dat is toen door vd Laan in Abbenes gedaan.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Ik moest even terugdenken aan Engelse humor, John Cleese: “It's not the despair, Laura. I can take the despair. It's the hope I can't stand

En waarom moest ik daar aan denken... Ik heb namelijk met de eigenaar van deze toko gesproken: https://www.atsn.nl/
Ik werd op dat pad gezet door een tip, want deze man scheen de 4HP18 van binnen en buiten te kennen. En dat klopt, hij vertelde dat hij tientallen van die bakken onder handen heeft gehad en hij wist precies te vertellen hoe die dingen in elkaar zitten en werken.

Zijn antwoord is dat als de bak niet slipt (en dat doet deze bak niet) dan is het óf de governor o-ringen óf het brein en de zuigers die daarin zitten. Hij is op een gegeven moment gestopt met het repareren van vastzittende zuigertjes en is nieuwe complete breinen gaan monteren want na reparatie gingen de zuigertjes in het brein binnen de korste keren weer vastzitten. "Om gek van te worden, dat heeft mij in het begin veel geld gekost aan garantiegevallen".

Hij gaf het advies om de governor nog een keer eruit te pakken. Die goed na te kijken en nieuwe o-ringen erop te zetten. Montage lijkt bedriegelijk simpel maar komt heel precies. Bij het minste of geringste raken de o-ringen beschadigd. Dus dik invetten in vaseline, iets van plastic om het gedeelte waar de o-ringen zitten en een nacht in de diepvries leggen zodat je zeker weet dat ze er goed in komen. Ook zitten er drie klepjes in de governor die vast kunnen zitten, waarvan een plaatje kan breken.

Nu had ik die governor o-ringen al vernieuwd, maar die heb ik heus niet heel superzorgvuldig terug gezet. Dat spul floepte er zo makkelijk in dat ik er verder geen aandacht aan gegeven heb.

Denk dat ik dit weekend die governor er nog even uit trek. Ik heb immers nog een setje verse o-ringen liggen.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

Goeie tip dan!     Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt....

__________
Crepuscule

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Nou, al met al is het toch een revisie automaat geworden. "Kost wat maar dan heb je ook wat".

Vrijdag haal ik de gereviseerde bak op en komende week staat in het teken van "de" bakwissel.

Iemand nog tips en trics? Een blok met bak uit en inbouwen dat lukt mij wel, maar begreep dat er bij een automaat nog wat aandachtspunten kunnen zijn mbt omvormer los/monteren etc. Zou graag ff horen waar ik op moet letten.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: De XM van Chris B

Oef dat zal een mooie leerschool worden, dat ombouwen. De Vraagbaak is inderdaad wel héél summier bij de "uitzonderingen t.o.v. het in- en uitbouwen van de handgeschakelde bak". Denk dat Brian je ook wel wat tips en telefonische bijstand wil geven voor de uitbouw en inbouw. 

Succes! Zou graag komen kijken en helpen tijdens de ombouw, maar zit komende weken in La douce France (met de GSA!).

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Het is en blijft een automaat hoor Rogier. Handgeschakeld in een V6 is mij toch wat teveel armoe.

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE: De XM van Chris B

Dat begreep ik Chris, had van Brian al gehoord dat je een revisiebak zou komen scoren (ik was daar maandag eind van de middag). Bedoelde juist de heel beperkte info van de Vraagbaak over het (de)monteren van de automaat.

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: De XM van Chris B

Status:
- XM staat in Rottum
- Reserve subframe met complete aandrijflijn staat in Middelburg
- Gereviseerde automaatbak staat naast mijn XM 
- Front van XM is eraf, motor ligt bijna kaal

Van Brian heb ik goede tips gekregen. De bak aan de motor zetten heeft wat aandachtspuntjes. (En wat mij opviel, er zijn op diverse internetplekken broodjes aap en verkeerde oplossingen geschreven. Kom daar later op terug,)

Bij het uit elkaar halen viel mij een flinke scheur op in het voorste uitlaatspruitstuk. Voor is erger gescheurd dan achter. Dat was 18.000km geleden nog niet het geval. Beetje jammer. Gelukkig heb ik ook daarvoor nog een ongescheurde liggen.

Wat ik mij nu afvraag, is het te voorkomen? Zelf zoeken leverde het antwoord "nee" op. Het is een slijtageproces van uitzetten en krimpen waardoor het materiaal steeds meer spanningen krijgt. Lassen kan wel, maar werkt beperkt qua levensduur.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De XM van Chris B

Rottum en Middelburg, hoe kies je het uit? Het is nog net geen Eemshaven-Sluis, maar toch wel bijna 400 km!

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Goed uitgezocht he! Eigenlijk ben ik blij dat het Middelburg was, het alternatief was een sloper in Beieren oppikken voor €500.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Plaatjes zeggen meer dan woorden: (en het is wel weer eens tijd voor plaatjes):

Bij het laatste plaatje, let eens op de hoeken van het subrame voor het stuurhuis. Die zijn precies zo dat er water in troep in blijft staan. Tssss. Denk dat ik er maar een gat in boor links en rechts en dan goed in het vet zetten.

Foto is helaas niet scherp, maar de krukaskeerring sluit op de poulie. De rand van de poulie zit vol pitten en een slijtrand. Daar is vandaag een sleeve voor besteld, want anders is de nieuwe keerring in no-time weer lek als een mandje.

Het uitlaatspruitstuk is los op 1 weigermoer die morgen nog wat overtuiging moet ontvangen. Morgen kom ik denk ik wel toe aan het wisselen van bak en weer opbouwen.

Last but not least heb ik nog een quizvraag voor echte XM kenners. Welke maat o-ringen en hoeveel o-ringen heb ik nodig voor de waterpijpjes onder het inlaatspruitstuk? Die wil ik even loshebben om goed te ontroesten en dus meteen maar even nieuwe pakkingen/ringen oid erop.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

(edit, laatste foto ontbrak)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: De XM van Chris B

De Diravi ligt nu ook mooi voor het grijpen 

__________
Crepuscule

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: De XM van Chris B

Wat een werk ! Je laat je ook niet kisten, dat word nog eens een super oldtimer.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Onderhuis wel ja 

Dit is wel echt ff belangrijk en kan ik hulp bij gebruiken:

"Last but not least heb ik nog een quizvraag voor echte XM kenners. Welke maat o-ringen en hoeveel o-ringen heb ik nodig voor de waterpijpjes onder het inlaatspruitstuk? Die wil ik even loshebben om goed te ontroesten en dus meteen maar even nieuwe pakkingen/ringen oid erop."

Op catcar staat het niet en zonder service.citroen loop ik nu wat vast...

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Bak is eraf. Nog geen plaatjes daarvan. Veen kwam nog even gezellig buurten om de scheiding van tafel en bed van automaat en blok bij te wonen.

Dit is het typeplaatje van de kapotte bak:

En dit van de revisiebak


 

Al zoekend vind ik op meerdere plekken onofficieel (fora en derdenbedrijven) bewijs dat de revisiebak de juiste en verbeterde versie vanaf modeljaar 1994 is. Dat zou mooi zijn want die schijnen een stuk beter te zijn. Door beroepsdeformatie geloof ik verkopers nooit op de spreekwoordelijke blauwe ogen. Al geloof ik Brian wel in dit geval, bulletproof bewijs zou toch fijn zijn. Het is beetje veel werk om er later achter te komen dat...

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Zal ik dat dan maar even aanvullen met de nodige foto's  ;-)

Mooi dat het toch goed komt met de automaatbaknummers Chris!

Hierboven wordt er vrolijk gesleuteld aan het blok. In de achtergrond een andere fraaie Bertone Citroen; een BX 16v

Het scheiden van de bak en het blok.

De oude koppelomvormer.....

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: De XM van Chris B

Niet om je topic te bevuilen maar zie hier een stoom cursus automaatbak uit elkaar halen, en waarom  

Gaat btw ook met stoom en kokend water zeg....

 

https://www.youtube.com/watch?v=HiV3cUG2N-o

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Die automaatbak uit elkaar gaat mooi rap in dat filmpje. Als ik straks klaar ben ga ik ook een autopsie doen. Foto's verschijnen hier wel.

Vandaag eerst maar eens gekuist, was nodig:


Een nieuwe wordt het natuurlijk nooit meer, hoeft ook niet, vette bagger weg is wel zo fijn.

Nieuw keerringetje en nieuwe pakking tussen dekseltje en blok:


De keerring is ietsje dieper gezet dan de vorige. Uiteraard is pouliezijde ook gedaan, daar zit nu zelfs een sleeve op. Helaas geen foto's van.

En ik ben zo blij dat de XM bij een goede vriend van mij staat die instrumentmaker is...! Want zijn hulp heb ik hard nodig, zonder zijn hulp(vaardigheid) zou ik vastlopen. 
Naar wat ik weet en mij verteld is: Citroen heeft in al haar wijsheid de eerste modeljaren ZPJ hardstalen tapeinden toegepast bij de uitlaatspruitstukken. Totdat ze erachter kwamen dat die dingen wel heel regelmatig braken op de hoeken van de spruitstukken, bij cilinders 1, 3, 4 en 6. Dus vanaf modeljaar 1992 zijn het "gewone" tapeindjes. De mijne is van 1991 en er zijn een aantal onder maaiveld afgebroken... Need I say more?

Na navraag bij XM-ologen werd mij toegeroepen dat uitboren en tappen naar M8 moet omdat ook gewone M7-ens de neiging hebben tot breken. Aan het spruitstuk hangt namelijk niet alleen het spruitstuk zelf maar ook een best eind downpipe en aan de achterzijde een hele achtbaan aan krullerij die daarna pas eindigt in de katalysator. Een flink gewicht dus.

En ik kwam nog voor een raadseltje te staan, wie weet zijn er echte XM-kenners die weten wat er loos is:

https://xmclub.nl/forum/dringend-rararaadsel-verschillen-uitlaatspruitstukken-zpj

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Dat spruitstukraadsel wordt denk ik niet opgelost. Het spruitstuk zonder scheur, dat met een dunnere flensplaat en 2 boutgaten minder gaat er op.

Gisteren stond in het teken van boren en tappen, 16 stuks in totaal. Best een tijd mee zoet geweest.

De M8 tapeinden zijn donorexemplaren uit XUD dieselkoppen.

Ook begonnen met het klaarmaken van de bak:



Nieuwe Viton keerring op de as van de koppelomvormer. Er moet nog wat bedacht worden om de tellerkabelaansluitingen weer goed waterdicht te krijgen, de rubberhoesjes zijn hard en op c.q. verdwenen. Toen ik de telleraandrijving van de stukke bak haalde bleek wel dat dat nodig is, er zat wat vuil en lichte aanroesting eronder aan de inwendige kant van de bak. Verder moeten er nog wat aanbouwdelen aan de bak, maar dat kan wanneer de bak weer aan het blok zit.

Vandaag is het Ruhetag, vrijdag wordt er weer verder gewerkt.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Als vervanger voor rubber delen gebruik ik polyurethaan kit na uitharden bijna het zelfde als rubber. Stofhoezen gerepareerd en niet meer te krijgen onderdelen. Ideaal voor verteerde stekker aansluiting.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE:

Vandaag weer naar de dagbesteding geweest. De boel zo achter gelaten en dinsdag weer verder:

Dit had ik al eerder afgerond, maar nog niet gepost;

Vandaag het inlaatspruitstuk en wat eronder zat onder handen genomen. Let vooral even op de beginsituatie met drukregelaar en pulsdemper:

Onder het inlaatspruitstuk zit wat pijperij en 2 klopsensoren die heel goed stuk bleken te zijn:

Op twee pijpjes heeft een goede vriend mooie aansluitingen gesoldeerd voor de LPG verdamper:

Brakke klopsensoren. Motor kon dus pingelen zonder dat er ingegrepen werd:

Samen met de betreffende goede vriend gepuzzeld hoe de LPG injectoren verdekt opgesteld konden worden onder het afdekkapje. Dat is gelukt. Alleen nog puzzelen en frotten met kabels en elektra (LPG én benzine) dat er ook nog bij moet:

Pagina's